Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lobby pentru eficienta

Provocarile cu care se confrunta in prezent transporturile comerciale nu trebuie trecute cu vederea. Criza de soferi, aglomerarea din trafic sau pretul crescut al motorinei ne privesc pe toti si, chiar daca vesticii sunt mai ferventi in gasirea si implementarea de solutii, nu inseamna ca problemele sunt doar ale lor. Dezvoltarea sistemelor automatizate sau camioanele in convoi care se coordoneaza intre ele sunt solutii (chiar si partiale) la criza de forta de munca din transportul de marfa; vanzarea in comun de bilete de avion reprezinta o varianta fezabila pentru optimizarea gradului de incarcare a aeronavelor. Oare nu s-ar putea gasi solutii si pentru eficientizarea transportului rutier de calatori?
 

Occidentalii au dispus liberalizarea transportului de persoane pe distante lungi, determinand carausii sa fie mai competitivi si mai eficienti, chiar si cu riscul de a-i scoate de pe piata pe unii dintre ei. In Romania, industria de profil a convenit deja (la nivel majoritar) ca o schimbare radicala a sistemului actual ar fi fatala pentru multi carausi autohtoni. Dar, chiar si asa, nu se pot gasi solutii de colaborare intre operatori? Este adevarat ca ar fi necesara, in primul rand, flexibilizarea sistemului, care in prezent mai mult ingradeste decat ajuta transportatorii de pe cursele regulate. Insa la aceasta ingradire s-a ajuns tot la presiunea industriei de a incerca sa controleze piata si sa nu permita nicio infiltrare in grupul celor deja admisi in sistem. Sunt multe trasee ce se suprapun mai mult sau mai putin si pe care circula autobuze in paralel, cu scaune goale. Gradul de ocupare nu se poate optimiza insa decat prin conlucrarea operatorilor de pe cursele paralele: s-ar putea reduce numarul de autobuze folosit la transportul aceluiasi numar de calatori, consumul de carburant aferent, poluarea, dar si aglomeratia din trafic.
Nu este un secret pentru nimeni faptul ca volumele de pasageri pe rutier continua sa scada. Pe cursele internationale sau intercity lungi, multi pasageri au „migrat” catre avion; la fel, multi dintre navetistii care reprezentau, in trecut, „grosul” la judetean, au acum transportul asigurat de angajatori. Pragul de rentabilitate este tot mai greu de atins, asa ca operatorii nu vor avea de ales decat sa colaboreze pentru a rezista in afaceri.

Articole similare