Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investitii intr-un serviciu atractiv

In lupta impotriva poluarii urbane, principalul argument care sa-i determine pe cetateni sa aleaga transportul public in locul autoturismului personal este oferirea unui serviciu de calitate. Tursib a derulat in ultimii ani mai multe investitii menite sa ii creasca eficienta si sa raspunda, cat mai bine, nevoilor pasagerilor. Astfel, dupa ridicarea unei autobaze noi in afara orasului, operatorul sibian a cumparat 55 de autobuze noi, cu care se doreste optimizarea programului de transport. Primaria Sibiu va mai pune la bataie, in scurt timp, alte 10 vehicule noi, iar prin programe de finantare cu fonduri nerambursabile ar putea ajunge la Sibiu si autobuze ecologice.

Tursib a finalizat constructia noii autobaze, situate in zona industriala a orasului Sibiu, la sfarsitul lui 2016. Aceasta corespunde celor mai moderne standarde si include, pe langa spatiul de parcare acoperit, o spalatorie, statie ITP si atelier de reparatii, cu sase linii de lucru. Investitia s-a ridicat la 4,6 milioane de euro.
Compania de transport a obtinut rezultate financiare bune in ultimii ani, astfel ca a decis innoirea parcului auto din fonduri proprii, contractand un imprumut de la Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. In acest fel au fost achizitionate 55 de autobuze noi – 17 Menarinibus articulate, de 18 m lungime, si 38 Isuzu Citiport de 12 m. Odata receptionate noile vehicule – la sfarsitul anului trecut – o parte dintre autobuzele vechi au fost inlocuite, fiind pastrate 45 de masini.
In prima jumatate a acestui an urmeaza sa mai soseasca la Sibiu 10 autobuze solo Eurobus Diamond, achizitionate prin licitatie de catre Primaria Municipiului Sibiu, din fonduri proprii.

Focus pe optimizarea retelei si cresterea frecventelor
Procedurile de inmatriculare pentru autobuzele noi au fost destul de anevoioase, a recunoscut Dan Caprariu, director general Tursib, si pana la obtinerea certificatului de inmatriculare definitiv nu s-au putut depune documentele la Autoritatea Rutiera Romana pentru eliberarea copiilor conforme pe vehicule, astfel ca iesirea pe trasee a fost putin intarziata, dar acum toate problemele au fost depasite, iar vehiculele isi fac treaba. Circula pe toate traseele, alternativ cu masinile mai vechi, iar modelele articulate (cele 17 noi plus alte 13 existente) sunt planificate pentru orele de varf si pe liniile cele mai aglomerate.
Tursib nu opereaza in afara municipiului Sibiu, infiintarea unei Asociatii de Dezvoltare Intracomunitara in zona nefiind inca finalizata. „Avem multe de imbunatatit la transportul urban, asa ca ne concentram pe acesta din urma. Trebuie prelungite o parte din traseele existente, infiintate altele noi, precum si marite anumite frecvente, iar acest lucru s-ar putea face, intr-o prima etapa, chiar din aprilie a.c. Consiliul de administratie al Tursib a aprobat deja modificarile in programul de transport si se mai asteapta avizul favorabil al Consiliului Local“, a declarat Dan Caprariu.
Pentru a putea dezvolta serviciul de transport era necesara indeplinirea mai multor conditii, printre care, cele mai importante, erau innoirea si extinderea flotei si respectiv rezolvarea crizei de soferi. Achizitionarea celor 55 de autobuze Menarinibus si Isuzu plus iminenta receptie a altor 10 unitati rezolva momentan problema parcului. Separat au fost facute eforturi considerabile pentru a atrage forta de munca, mai ales ca in septembrie 2018 ramasesera doar 130 de conducatori auto, fata de necesarul de 170. Intre timp s-au marit salariile, iar autobuzele noi sunt atractive, astfel ca in prezent s-a ajuns la 163 de soferi angajati si inca se mai primesc solicitari.
In ultimii ani s-a primit de la primarie subventie pentru diferenta de tarif, pentru transportul categoriilor sociale care primesc reduceri – elevi, pensionari etc.

Reactii pozitive din partea calatorilor
Cele 55 de autobuze noi au fost primite foarte bine de calatori. La configurarea acestora s-a urmarit confortul interior, precum si asigurarea unui sistem de informare optim pentru pasageri, cu panouri electronice fata, spate si lateral pentru exterior, plus doua ecrane LCD pentru salonul pasagerilor, cu anunt vocal al statiilor. Toate autobuzele noi sunt monitorizate prin GPS.
Sibienii pot calatori cu bilete pe suport de hartie termica, achizitionate de la punctele de vanzare sau de la cele 27 de aparate automate montate in statiile cu flux mare de calatori, sau isi pot plati contravaloarea acestuia prin carduri bancare contactless sau cu telefonul mobil, prin sistemul „24Pay“. Pretul unei calatori este de 2 lei.
Incepand din februarie 2018 se colaboreaza cu un nou nou furnizor de servicii bancare pentru cardul contactless. Cate doua validatoare de carduri au fost montate si pe autobuzele noi, fara costuri suplimentare din partea Tursib.
In ultima perioada s-a constatat o crestere a incasarilor provenite din plata cu cardul in defavoarea biletelor clasice. La acest lucru contribuie si faptul ca cele mai multe companii platesc salariile pe carduri bancare.
Cea mai ieftina solutie ramane insa abonamentul, care costa 65 de lei pe luna, cu liber acces pe toate liniile. Din punct de vedere al sumelor incasate, abonamentele reprezinta doua treimi din total. Firmele din zona industriala Vest ofera facilitati la transportul angajatilor, ele fiind cele care contracteaza direct contravaloarea abonamentelor. Beneficiarii nici nu mai au grija validarii abonamentului de la o luna la alta. Si se incurajeaza astfel utilizarea transportului public si reducerea poluarii.
In urma tuturor modernizarilor si a facilitatilor obtinute, directorul Caprariu spera ca toate acestea vor determina cresterea volumului de pasageri. De altfel, pentru a face serviciul mai atractiv, se analizeaza si introducerea de Wi-Fi pe autobuze.

Costul de operare, atent monitorizat
Echipa tehnica a Tursib a fost instruita de reprezentantii furnizorilor, respectiv de Anadolu Automobil Rom pentru autobuzele Menarinibus si Isuzu, pentru a putea efectua reviziile periodice pentru vehicule. Odata cu innoirea parcului auto, s-au eliminat mare parte din costurile cu reparatiile si piesele de schimb, astfel ca se asteapta o optimizare a costurilor de operare.
Consumul de carburant, unul dintre cele mai importante elemente de cost, este monitorizat cu sonde litrometice si pentru fiecare tip de autobuz se impune un consum normat. In prezent se calculeaza consumurile pentru noile autobuze receptionate, pe baza experientei din traseu si tinand cont si de valorile testului SORT 1, furnizat de producatori. Oricum, toate autobuzele noi au computere de bord inteligente care monitorizeaza consumul mediu si instantaneu. Din pacate, aglomeratia influenteaza foarte mult consumul chiar si de la o zi la alta.
Pentru a-i responsabiliza pe soferi, acestia raman, pe cat se poate, constanti pe autobuzul pe care lucreaza. Isi personalizeaza locul de munca si au mare grija de vehicule. Pe trasee, desigur, se rotesc, pentru a echilibra numarul de ore lucrate si a asigura diversitate la locul de munca.

Proiecte pentru autobuze ecologice
Pe langa investitiile din fonduri proprii, Primaria Sibiu s-a inscris in proiectul de amploare – derulat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice – pentru achizitia de mijloace de transport electrice, cu fonduri europene. Intr-o prima faza este vorba de noua unitati.
Separat, municipalitatea are in lucru un proiect de achizitie a unei flote de 40 de autobuze pe gaz natural comprimat, plus investitie in statia de alimentare CNG aferenta. De asemenea, cinci autobuze electrice de capacitate mica vor fi cumparate special pentru a fi operate in zona instorica a orasului.
In paralel se lucreaza si la un proiect de modernizare a statiilor, cu montare de panouri electronice pentru afisarea timpilor reali de sosire in statii a autobuzelor.

Articole similare