Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Subventionarea locurilor de munca prin scheme nationale

Statul vine in sprijinul angajatorilor cu subventii pentru mai multe categorii de angajati, tineri ucenici, care se formeaza intr-o meserie la locul de munca, dar si persoane mai inaintate in varsta, care au nevoie de o recalificare. Din pacate, fix pentru formarea soferilor profesionisti schemele nationale nu sunt disponibile. Operatorii de transport pot obtine insa subventii de la stat pentru alte categorii de angajati – personal auxiliar, mecanici, instalatori, personal sanitar – iar ca propunere legislativa pentru perioada urmatoare, liceele duale ar putea reprezenta o solutie viabila pentru atragerea de tineri catre domeniul transporturilor. 
 
Politicile publice pentru ocuparea fortei de munca vizeaza inclusiv angajatorii din transportul de marfa si de calatori, insa nu pentru atragerea de soferi, ci pentru alte categorii de personal auxiliar. Subventia acordata de catre stat este in cuantum de 2.250 de lei brut pe luna pentru categoriile de persoane eligibile, care provin din evidentele serviciului public de ocupare, respectiv a agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca. 
O categorie eligibila sunt ucenicii – cei care nu detin o calificare, insa o pot obtine la locul de munca. Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca subventioneaza nivelul de studii pentru care se face cursul de calificare; subventia se poate acorda pentru o perioada de 6 luni, un an, 2 sau 3 ani pentru fiecare categorie, in functie de meseria pentru care se califica. Ucenicii pot avea intre 16 ani si varsta de pensionare standard (indeplinesc conditiile cumulative de stadiu de cotizare si medie de varsta). 
Se ofera subventii si pentru tinerii sub 25 de ani, care nu sunt intr-o forma de invatamant, nu urmeaza o alta formare profesionala si nu au loc de munca, pentru unicii sustinatori ai familiilor monoparentale, pentru somerii cu varste de peste 45 de ani, care vor fi angajati cu contract de munca pentru o perioada nedeterminata, precum si pentru persoanele care mai au cinci ani pana la orice tip de pensie. Aceeasi subventie de 2.250 de lei brut/luna se ofera si pentru absolventi – persoanele care au finalizat, in interiorul unui an de zile, cursurile unei forme de invatamant autorizate de stat. 
Cu exceptia ucenicilor, toate celelalte categorii de persoane sunt subventionabile avand un raport de munca direct cu angajatorul, acesta din urma fiind cel care solicita subventia de la agentiile judetene, in functie de unde are sediul social compania. In cazul ucenicilor, pe langa angajator, intra in discutie si furnizorul de formare profesionala. 
Pentru soferii de camion/autobuz, institutele de formare profesionala sunt independente de Ministerul Muncii si din acest motiv nu se pot acorda subventii pentru ucenicie in aceasta meserie, a explicat Ana-Maria Chiciudean, director executiv adjunct al Agentiei pentru Ocuparea Fortei de Munca Cluj, cu prilejul conferintei de transport persoane din cadrul Galei Tranzit.
„Se pot face insa programe de ucenicie pentru personal auxiliar. De exemplu, operator de introducere si validare date, cu nivel 3 de subventionare, iar subventia se acorda pentru o perioada de doi ani. Atentie insa, furnizorul de formare profesionala trebuie sa fie o firma autorizata. Se mai pot angaja mecanici, tehnicieni auto, personal de curatenie, instalatori. In cazul soferilor auto profesionisti, acestia pot beneficia de subventie daca se incadreaza la criteriile de varsta si de provenienta, insa nu ca tineri ucenici, pentru ca nu se pot forma la locul de munca. Cu putin lobby insa, legislatia ar putea fi completata astfel incat sa se investeasca si in acest domeniu, unde exista o nevoie clara pe piata.“
 
Probleme la plata subventiilor
Din pacate, asa cum au semnalat mai multi operatori prezenti la conferinta, in mai multe judete din tara, desi au fost angajate persoane eligibile pentru subventionare de la stat, banii aferenti intarzie sa soseasca. Chiar si asa, sumele angajate de catre stat vor fi cu siguranta platite, intrucat in momentul semnarii contractului se face si angajamentul bugetar si, practic, suma este retinuta, a dat asigurari directorul AJOFM Cluj.
„Subventiile accesate de catre serviciul public de ocupare sunt acoperite din fonduri europene. Agentiile judetene de ocupare a fortei de munca au de indeplinit niste indicatori, ce tin de nivelul de studiu, de mediul de provenienta si de grupa de persoane pentru care s-au scris proiectele. La nivelul unui judet este posibil la un moment dat sa se fi atins indicatorii si atunci sa nu se mai aprobe alte subventii. La Cluj, unde se atrage multa forta de munca, se platesc subventii pentru aproximativ 10.000 de persoane care lucreaza pentru angajatori din Cluj, dar provin din judete limitrofe sau din regiune. Aici cel mai bine merg contractele de ucenicie. Judetele unde rata somajului este foarte mare au alta abordare: au prioritate persoanele care provin din mediul rural, care au domiciliu in localitati unde nu este infrastructura etc. La nivelul judetului Cluj sunt zece ucenici cu varste sub 25 de ani si aproape 300 de persoane mature“, a explicat Ana-Maria Chiciudean.
Pentru a se evita problema lipsei de fonduri, operatorii au propus ca, in cazul in care angajeaza persoane care sunt eligibile pentru a primi subventie din partea statului, sa se acorde reduceri corespunzatoare din impozitele datorate.
 
Invatamantul dual, o solutie viabila
Primul pas in directia invatamantului dual a fost facut. Ionel Isari, administratorul firmei iesene Teisa, a precizat ca, pana sa astepte ajutorul statului pentru rezolvarea crizei de personal, s-a indreptat catre invatamantul dual, luand mecanici auto de la scolile profesionale. „Ii tinem trei ani in pregatire, cu o pondere progresiva intre partea teoretica si cea practica, pe masura ce se apropie de ultimul an. Am avut sprijin din partea statului din acest punct de vedere si sistemul propus de noi are succes.“
Invatamantul dual poate reprezenta un exemplu in formarea profesionala a tinerilor inclusiv pentru meseria de sofer profesionist, este de parere senatorul Vasile Toma. „Daca s-ar face o colaborare intre transportatori si institutele de formare profesionala, poate acea suma de 2.250 de lei pe luna pentru fiecare ucenic s-ar putea plati pentru soferii pe care ii formeaza acele institute, in baza unor protocoale incheiate in acest sens.“
Din pacate, avem in toata tara multi oameni apti de munca, dar care nu sunt luati in nicio evidenta si care nu isi doresc sa se incadreze in munca, a atras atentia Sorin Amarinei, administratorul Tegaltrans, din Galati. „Daca s-ar face niste raportari corecte cu privire la numarul real de someri – aflati sau nu in plata – poate ca am avea o abordare mai deschisa, s-ar gandi mai multe programe de activare a populatiei apte de munca, a celor care practic nu fac nimic si sunt stimulati sa stea acasa datorita unor diferite forme de subventie sociala. Ei sunt cei care ne lipsesc la ora actuala in toate domeniile“, a pus punctul pe „i“ administratorul Tegaltrans.

Articole similare