Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un pariu castigat

Chiar daca in Romania consumul de lactate este inca foarte scazut comparativ cu alte tari europene, si mai ales in stagnare in ultimii ani, producatorul elen Olympus a pariat inca din 1999 pe piata de aici, nu doar promovandu-si oferta, ci construind si o fabrica noua, cu rol de hub regional. 15 ani mai tarziu, dupa traversarea perioadei de criza cu cresteri ale volumelor de la an la an, cifra de afaceri din 2015, de 77 de milioane de euro, cu 12% mai mare fata de 2014, dovedeste ca pariul a fost castigat atat de producator, cat si de fermele de lapte autohtone care furnizeaza in mod sustinut materia prima, dar mai ales de consumator, care beneficiaza de un portofoliu de produse in continua consolidare.
 

Producatorul elen Olympus a intrat in Romania in 1999, atras fiind de o piata in crestere, plina de oportunitati pentru investitii. „Doream sa ne dezvoltam pe o piata care sa ne ofere posibilitatea de a transforma fabrica Olympus intr-un hub regional, care sa deserveasca usor mai multe piete. Ca urmare, alegerea Romaniei a venit in mod firesc“, a punctat Ilias Pliatsikas, director general Olympus Romania. „De asemenea, calitatea materiei prime de pe aceasta piata, dar si a fortei de munca, precum si oportunitatea de a deschide un nou business aici, au fost alti factori care au inclinat balanta in favoarea Romaniei.“
Apoi, in momentul in care piata impunea deja o crestere a capacitatii de productie, s-a luat decizia construirii unei fabrici la Halchiu (Brasov), investitie Greenfield care a depasit initial 55 de milioane de euro. „In momentul in care am intocmit planul de afaceri in vederea construirii noii fabrici am avut in vedere ca locul de amplasare a acesteia sa corespunda mai multor conditii: sa asigure acces facil la materia prima, respectiv la fermele de lapte, sa faciliteze distributia catre tot cuprinsul tarii si sa fie disponibila pentru cumparare intreaga suprafata de teren de care aveam nevoie pentru constructie“, a mai spus Ilias Pliatsikas. Fabrica a fost finalizata la inceputul lui 2011, iar activitatea a fost demarata in iunie acelasi an, cu o gama completa de iaurturi. Numarul de angajati, ca urmare a dezvoltarii locale si a cerintei de pe piata lactatelor, a ajuns de la 90 in 2011 la 320 in prezent.

Cifra de afaceri a crescut in 2015 cu 12%
Fabrica de la Halchiu este una din cele mai dezvoltate din Europa, iar capacitatea sa se afla pe un trend ascendent. Astfel, aici se pot produce, pe cele trei linii de fabricatie, 16.000 l de Oly lapte de consum (sticla PET) si 10.500 l de lapte Oly UHT (ambalaj TetraPak si la sticla) pe ora si 150 t de iaurt si 120 t de branzeturi pe zi. „In acest moment, fabrica functioneaza la 70% din capacitate si estimam ca in urmatorii ani vom atinge potentialul maxim“, a precizat directorul general al companiei elene.
Productia totala este indreptata in proportie de 60% catre export, iar 40% catre piata locala, printre cele mai importante zone de expedieri numarandu-se Italia, Germania si Austria. „Ne adaptam constant productia de lactate in functie de cerintele pietei si de sezonalitatea consumului“, a mai spus Ilias Pliatsikas. El a subliniat ca puterea de cumparare a romanilor este inca mica, astfel incat este nevoie de masuri speciale pentru a stimula aceasta revenire, cel putin pentru produsele de baza. De aceea, pentru produsele lactate (si produsele alimentare in general), reducerea TVA din 2015 a avut o influenta pozitiva asupra consumului. „Pe piata din Romania consumul de lactate este inca foarte scazut comparativ cu alte tari din Europa. Insa pe anumite segmente, cum este cel al iaurturilor, observam in continuare un potential de crestere, ceea ce cu siguranta va influenta volumul productiei si al vanzarilor si pe viitor Si, pentru ca gradul de adoptare a produselor noastre de catre consumatori este in continua crestere, iar numarul de SKU este din ce in ce mai mare, ne asteptam la cresteri in volume si vanzari si in 2016.“
Estimarile Olympus pentru 2015 indica atingerea unei cifre de afaceri de 77 de milioane de euro, cu 12% mai mare fata de 2014, in conditiile in care piata a ramas la aproximativ acelasi nivel. „Nu am resimtit perioada de criza si ca urmare nu a fost nevoie sa adoptam masuri speciale de eficientizare a activitatilor.“

Olympus opteaza pentru externalizarea logisticii
In fabrica Olympus din Brasov, pe o suprafata de 150.000 m2, materia prima, furnizata cu o capacitate de maximum 48.000 l de lapte pe ora, care intra apoi in procesare pe liniile de productie, provine de la ferme din Romania. „In cazuri speciale, atunci cand cererea este mai mare, ne adresam si catre piete externe pentru procurarea materiei prime“, a precizat directorul general, subliniind ca Olympus se concentreaza asupra respectarii tuturor standardelor de calitate, de la selectionarea materiei prime si fazele de productie, pana la obtinerea produsului final.
Portofoliul actual cuprinde lapte (de consum, UHT, ecologic, de capra), branza, iaurt, iaurt grecesc, kefir, smantana, produse ecologice (kefir, iaurt si lapte), unt, sucuri naturale etc., dar si o gama de sucuri naturale, produse in Grecia. „In functie de nevoile consumatorilor, ne-am concentrat mereu asupra consolidarii portofoliului de produse, aspect luat in considerare si anul acesta“, a spus Ilias Pliatsikas, completand: „dupa lansarea acestor produse, urmarim indeaproape evolutia vanzarii, mixul de promovare cel mai potrivit pentru ele si prezenta la raft.“
Frecventa campaniilor de promovare este determinata, astfel, de elementele anterioare, precum si de preferintele consumatorilor. „Rezultatele campaniilor de promovare sunt vizibile atat in alegerea produselor Olympus de catre consumatorii noi, in atasamentul fata de marca al celor care urmaresc produsele Olympus, cat si in vanzari“.
Toate produsele din portofoliu necesita conditii speciale de depozitare si transport. Astfel, pe langa faptul ca strategia companiei elene a fost sa opteze pentru externalizarea activitatii de logistica, aceasta detine la Crevedia si un depozit frigorific cu o capacitate de stocare de 1.000 de paleti, inaltimea dintre rafturi fiind de 5 m. „Externalizarea a reprezentat cea mai buna varianta pentru noi, atat din punct de vedere al functionalitatii, cat si al costurilor. Mai mult, aceasta solutie ne permite sa ne concentram asupra productiei si calitatii produselor“, a explicat directorul general.

Articole similare

Ad