Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nationalizarea transportului judetean nu are justificare

Transformarea intregului transportul judetean in serviciu de utilitate publica nu reprezinta solutia miraculoasa pentru rezolvarea problemei transportului elevilor la scoala. Programul regulat judetean actual acopera cea mai mare parte dintre trasee, astfel ca, daca se doreste implicare de la nivel local pentru rutele ramase „descoperite“, se pot gasi solutii punctuale. Consiliile judetene se pot implica pentru asigurarea transportului exact pentru acele trasee neatractive din punct de vedere comercial, oferind o compensare in acest sens. Efortul financiar ar fi considerabil mai mic decat daca toate traseele ar fi servicii de utilitate publica si s-ar „califica“ la a primi finantare.

Avand in vedere situatia decontarilor intarziate pentru transportului categoriilor sociale defavorizate catre operatori, dar si plata cu Intarziere a contravalorii abonamentelor scolare catre elevi, este cel putin curios cum s-a gandit Guvernul sa isi asume raspunderea si sa subventioneze intreg transportul judetean. Pentru ca, odata devenit serviciu de utilitate publica, subventia se va face pe diferenta de cost de operare – intre ce Incaseaza si ce cheltuie un operator.
Odata devenite de utilitate publica, cele mai „banoase“ trasee judetene – care nu duc nici acum lipsa de oferta de transport – vor fi integrate in programele operatorilor urbani. Acestia din urma nu vor ajunge cu autobuzele (eventual electrice) pana in ultimele sate de unde elevii au nevoie sa vina la scoli, asa ca rutele respective vor ramane descoperite. Consiliile judetene vor trebui sa organizeze licitatii special pentru aceste trasee si sa ofere compensatii pentru a le face atractive. Dar cand si cum vor fi platite aceste trasee care chiar au nevoie de finantari suplimentare ramane de vazut. Pentru ca vor intra in „oala“ compensatiilor si linii regulate pentru care in prezent nu se plateste nimic, iar efortul pe bugete va creste considerabil. Din pacate, pana acum avem doar exemple negative de situatii in care trasee judetene rentabile au trecut de la privati la operatori de stat si brusc au devenit nerentabile, asa ca… sa te tot tii compensari.
In situatia in care privatii vor fi eliminati de pe liniile profitabile si li se vor mai oferi doar resturile, respectiv acele trasee din varf de deal pe care nimeni nu le vrea, cu plata compensatiilor cu Intarzieri de luni de zile, o parte dintre acestia probabil ca se vor reprofila spre alte segmente de transport sau vor falimenta. Iar multe dintre rutele pe care nu exista acum transport nu vor avea nici in noua formula de organizare.
Si, daca tot si-a asumat raspunderea, Guvernul ar trebui sa spuna si de unde sa se asigure finantarea transportului judetean, pentru ca nici consiliile judetene si nici primariile de la sate nu vor avea de unde sa bugeteze serviciile de transport in prezent a fost depusa o sesizare la Curtea Constitutionala de catre un grup de parlamentari, cu privire la abrogarea OUG 51/2019. Alte solicitari mai pot fi trimise Avocatului Poporului, dar numai de catre persoane fizice. Programul judetean de transport va mai functiona in aceasta formula pana in iunie 2021. Dupa aceea, in functie si de ce se va mai Intampla, vom vedea…

Articole similare