Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se modifica, in sfarsit, OG 43. Plusuri si minusuri

Dupa multe tergiversari, proiectul de modificare a OG 43/1997 privind regimul drumurilor a intrat in linie dreapta pentru a fi promulgat si publicat in Monitorul Oficial. Noul act normativ va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii, iar odata cu aceasta se va trece la o noua „grila“ de amendare a depasirilor de mase si dimensiuni. Pe langa sanctiunile mai mici, un beneficiu important il reprezinta reintroducerea AST pentru bunuri divizibile, astfel incat cei care supraincarca nu prea mai au nicio scuza sa nu fie in regula.
 

Trebuie stiut ca se vor putea acorda avertismente – ramane de reglementat exact in ce conditii – iar carausii vor mai avea posibilitatea achitarii a jumatate din minimul amenzii, la fel ca in cazul amenzilor de la Politie.

Depasirile de greutate sunt sanctionate, dupa cum se stie, prin HG 69/2012 si OG 43/1997. In cazul ordonantei drumurilor, obiectivul reprezentantilor transportatorilor a fost ca sanctiunile sa fie proportionale cu nivelul abaterilor. Pentru ca 25.000 de lei pentru cateva sute de kilograme diferenta este mult prea mult.
In noua forma a OG 43 s-au reclasificat contraventiile dupa principiile HG 69 in minore, grave si foarte grave. Marjele de toleranta pentru depasirea prin cantarire sunt de 5% la masa totala si 4% la masa pe axe si urmeaza sa fie „batute in cuie“ dupa publicarea in MO a modificarilor la OG 43. Aceste marje au mai existat, dar doar prin ordin de ministru, astfel ca trebuiau publicate in fiecare an. Aceste procente, de 5% si 4%, sunt inregistrate automat in softul „e-tarifare“, care calculeaza valoarea amenzii in caz de depasire a greutatii. Totusi, ar fi bine ca soferii sa verifice bonurile de cantar, este de parere Augustin Hagiu.
Este bine de stiut ca, desi cuantumul amenzilor a fost diminuat, in cazul celor cumulate se pot atinge valori mari, si de 70.000-80.000 de lei. De asemenea, a fost introdus principiul platii a jumatate din amenda minima si posibilitatea acordarii avertismentului. Acesta ar trebui in mod normal sa se dea pentru o prima abatere incadrata peste marja de toleranta la pana la 5%. Trebuie tinut cont insa de faptul ca peste amenda contraventionala se aplica si masura de imobilizare a vehiculului.
Pentru amenzile grave si foarte grave sunt doua si respectiv trei niveluri de amenzi, in functie de procentul de depasire. Amenda cea mai mica, pentru pana la 5% depasire peste marja de toleranta, este intre 1.500 si 2.000 de lei. Asta in situatia in care operatorul nu isi cumpara AST (autorizatie speciala de transport). Pana la publicarea modificarilor la OG 43 in MO, AST se poate lua doar pentru bunuri indivizibile.

Se reintroduc AST pentru bunuri divizibile
La solicitarea operatorilor si cu foarte mare deschidere din partea CNADNR s-au reintrodus AST pentru bunuri divizibile, in conditiile respectarii masei constructive a vehiculului. Astfel, daca se doreste o depasire cu pana la 5% a greutatii totale AST va costa 500 de lei, amenda aplicata fiind …

Articole similare