Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vom avea Organism Unic de Control

Mult-asteptatul organism unic de control este pe cale de a se infiinta si va deveni, se pare, functional la inceputul anului viitor. Si, tot de anul viitor, cele trei institutii actuale de control nu vor mai efectua aceasta activitate. Viitorul organism se va numi Inspectoratul de Stat in Controlul Transportului Rutier (ISCTR) si va prelua nu numai activitatile de control, ci si aparatura si vehiculele de la institutiile actuale. Una din conditiile de baza pentru a fi angajat aici, indiferent de pozitie, va fi sustinerea unui examen, dar si neimplicarea in nicio companie de transport sau de pregatire profesionala.
 

Luna trecuta, infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR) a primit vot favorabil majoritar de la asociatiile profesionale reunite la Comisia de Dialog Social, printre care s-au numarat UNTRR, FORT si COTAR.
Noua institutie va crea, insa, o reorganizare puternica la nivelul celor trei deja existente. Acestea vor trebui sa disponibilizeze toti inspectorii de control pe care ii au si sa isi imparta veniturile cu viitorul Inspectorat. Numai ARR detine 42 de agentii teritoriale si 614 angajati, din care 347 sunt inspectori de trafic. Iar CNADNR, pe langa inspectorii din trafic, are un numar insemnat de personal in punctele de frontiera. Potrivit proiectului emis de MTI, acest nou organism ar trebui sa fie functional, asa cum afirma secretarul de stat MTI si in acelasi timp presedintele Comisiei, Eusebiu Pistru, de la inceputul anului viitor, data la care organismele de control ale celorlalte institutii din subordinea ministerului, respectiv ARR, CNADNR si RAR, ar trebui sa isi inceteze activitatea. Cei care vor dori in continuare sa se ocupe de control se vor putea angaja la noua institutie dupa sustinerea unui examen. Inspectorul de stat sef si ceilalti membri ai consiliului de conducere vor fi numiti si revocati prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii. Numirea, insa, se va face dupa sustinerea unui examen. De altfel, intregul personal al ISCTR, inclusiv inspectorul de stat sef, va fi nevoit sa sustina un examen. Eusebiu Pistru a explicat ca seful acestei institutii nu va fi numit pe criterii politice.
La propunerea asociatiilor profesionale, in viitoarea ordonanta se va preciza ca angajatii institutiei nu vor putea fi implicati in vreo companie de transport sau in vreo scoala de pregatire profesionala.
Constantin Isac, presedintele UNTRR, a propus ca viitorii inspectori sa fie testati de doua ori pe an cu privire la cunostintele pe care le au, dar si la integritatea lor, fapt ce va fi consemnat in normele de aplicare, potrivit lui Eusebiu Pistru.

ISCTR va lucra pe masinile ARR
Viitoarea institutie de control va fi independenta de orice structura juridica, autoritate de reglementare sau de siguranta rutiera, administrator de infrastructura rutiera, dar si de orice parte ale carei interese ar putea intra in conflict cu sarcinile incredintate.
Institutia va fi condusa de un consiliu format din cinci persoane, al carui presedinte va fi inspectorul de stat sef si care va avea in structura organizatorica opt inspectorate teritoriale.
Inspectorii vor lucra pe aparatura si vehiculele ce apartin acum celorlalte institutii, ARR, CNADNR si RAR, si care vor fi luate gratuit de ISCTR. Institutia va controla in principal conditiile de efectuare a activitatilor de transport rutier, a celor conexe transportului si de pregatire in vederea obtinerii permisului de conducere, siguranta transporturilor rutiere si protectia mediului, starea tehnica a vehiculelor, masele maxim admise pe drumurile publice si cele autorizate, dar si achitarea tarifului de utilizare si de trecere pe drumurile nationale.
In plus, inspectorii ISCTR vor putea opri vehiculele in trafic si din pozitie statica, si din vehiculele de control.
Autovehiculele inspectorilor vor fi dotate cu dispozitive de semnalizare luminoasa cu mesaje variabile de culoare  rosie, de care acestia pot face uz numai pentru oprirea in trafic a vehiculelor.
Inspectorii vor avea dreptul sa verifice atat cabina soferului, cat si spatiul destinat transportului de marfuri si persoane. Ca si inspectorii ARR, cei ai ISCTR vor face si controale la sediul operatorilor.
In plus, ARR si RAR vor fi nevoite sa vireze in contul noii institutii un procent din cuantumul tarifelor incasate echivalent cu media procentelor alocate de fiecare dintre ele pentru activitatea de control in ultimii doi ani. Aici se prevede ca acest lucru nu va include cresterea tarifelor deja existente. ARR va trebui sa vireze lunar 60% si RAR 30% din tarifele incasate pentru serviciile prestate tot in contul ISCTR. „Din calculul facut de noi, este vorba de 1.000 de milioane de lei. Or, ne putem trezi ca ARR sau RAR mareste taxele percepute pe principiul ca noua institutie le-a luat banii. De aceea, vrem sa avem garantia ca aceste taxe nu se vor intoarce impotriva noastra“, a explicat Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.
In proiectul legislativ se arata ca sursele proprii de finantare nu au impact asupra bugetului de stat si nu implica marirea tarifelor deja existente. In schimb, sumele incasate din amenzile pentru depasirea greutatii se pare ca vor merge la CNADNR pentru constructia, modernizarea si intretinerea drumurilor. Sediul institutiei va fi tot la ministerul transporturilor, dar se poate schimba prin Hotarare de Guvern.

Se unifica bazele de date
Potrivit proiectului legislativ de infiintare, ISCTR va lucra pe bazele de date de la ARR, CNADNR si RAR ce vor fi, de aceasta data, unite. Ion Comusi, reprezentantul COTAR, a propus ca aceasta comasare a bazelor de date sa fie realizata inainte de a forma noua institutie. „Ar trebui ca inainte sa uniti bazele de date ale celor trei institutii, lucru pe care noi l-am tot cerut de cativa ani, si apoi sa infiintati o noua institutie de control.
Altfel, aceasta nu va avea la inceput pe ce sa lucreze. Eu cred ca ministerul nu este acum pregatit sa infiinteze o noua institutie de control.“
Comusi a mai spus ca, in conditiile actuale, in care nu se poate sti de cate ori a fost verificata o firma, pana la infiintarea viitoare institutii, inspectorii de control actuali vor incepe controale mult mai dure atat in trafic, cat si la sediul firmelor. Presedintele Comisiei, Eusebiu Pistru, a explicat ca, inca de la inceputul activitatii, ISCTR va avea acces la bazele de date actuale ale celor trei institutii de control.

ARR a pornit „de jos“
Printr-o Hotarare de Guvern, in 1998, s-a infiintat ARR, care avea atunci un capital social de doar 18 milioane de lei, adica jumatate din pretul unei masini la vremea aceea.
„In 1998 s-au infiintat autoritatile Navala, Feroviara si Rutiera, prin acelasi proiect de Ordonanta, si s-a luat decizia ca activitatea de autorizare sa treaca langa cea de control. Inspectoratul Rutier din minister din acea vreme a fost preluat in cadrul ARR si a functionat la nivel de directie. Institutia a pornit atunci cu un capital social de 18 milioane de lei si pana acum a avut 13 directori generali“, a spus Mihai Cuciureanu, reprezentantul ARR. El a explicat ca de-a lungul timpului ministerul a incercat de mai multe ori fara succes unirea bazelor de date ale celor trei institutii din subordinea ministerului. Dar in prezent la niciuna dintre ele nu exista o baza de date a controalelor efectuate, respectiv a vehiculelor pe care le controleaza sau a firmelor controlate la sediu.
Cuciureanu a explicat ca actualul proiect legislativ are multe lacune, in sensul ca nu precizeaza cati inspectori CNADNR vor ramane in punctele de frontiere sau cati inspectori RAR se vor ocupa in continuare de controlul starii tehnice a autoturismelor, a atelierelor de reparat tahografe sau a statiilor ITP. Sau daca si aceste activitati vor trece la noua institutie de control.
„Unificarea activitatilor de control este, de fapt, o utopie. Activitati precum service auto sau atelier de reparat tahografe sunt conexe transportului rutier, insa nici acest lucru nu este scris in lege. De aceea, nota de fundamentare nu este decat un tel propus de minister care are foarte multe lacune.“
Totusi, atributiile, regulamentul de organizare si functionare, structura organizatorica ale ISCTR, atributiile si obligatiile inspectorilor se vor aproba prin hotarare a Guvernului in 60 de zile de la publicarea prezentei ordonante. Asta daca nu cumva ARR are dreptate si decizia de infiintare a ISCTR nu a fost doar o „bifare“ a unei masuri solicitate de uniunile profesionale.   

Articole similare