Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fonduri europene, pentru aliniere la standardele europene

Asa cum era de asteptat, criza economica nu a adus in industria alimentara scaderile dramatice din alte domenii de activitate. Consumul s-a diminuat, dar cu numai 10-15%, iar preturile nu au scazut mult din cauza scaderii cererii, ci dimpotriva, la unii producatori au crescut in ultimele luni, ca urmare a cresterii TVA. In plus, deja se vad semnele unei stabilizari a pietei, dupa care se asteapta o crestere in 2011-2012. Un hop mai mare pentru industria de procesare a carnii a fost insa obligatia de a se alinia la standardele europene, ceea ce a necesitat investitii de milioane de euro, aproape imposibil de realizat din resurse proprii, dar pentru care producatorii au putut atrage fonduri europene nerambursabile.
 

Este cazul firmei Casalco, din Sfantu Gheorghe, infiintata in 1991, prin transformarea fostei societati Industria Carnii, careia i s-a aprobat in ianuarie 2009 dosarul pentru investitii cu fonduri europene, proiect care se afla acum in an terminal.
Valoarea totala se ridica la trei milioane de euro, din care 50% din fonduri europene nerambursabile. Banii vor fi folositi pentru modernizarea cladirii fabricii si achizitionarea de echipamente de procesare a carnii, dar si de dube frigorifice si camioane frigorifice si pentru transport de animale vii. Proiectul se afla acum la 40%, Casalco investind deja cinci transe si recuperand doua.
Pana in prezent au fost achizitionate opt dube frigorifice Ford Transit de 3,5 t, carosate de Konvekta Brasov, cu carlige, si mai urmeaza doua, precum si trei camioane de 7,5 t si unul de 20 t, pentru transport de animale vii. In plus, mai sunt in plan o statie de epurare a apei si un incinerator.
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta firmele care apeleaza la fonduri europene este birocratia, asa cum declara si Janos Ilyes, directorul general Casalco. Pe de alta parte insa, banii au fost recuperati foarte repede, in 30 de zile de la depunerea dosarului, desi contractul prevede pana la 90 de zile.

Depozite automatizate aproape in intregime
Casalco are un singur centru de productie, la Sfantu Gheorghe, cu capacitate de procesare de 14 t/zi. Desi, asa cum isi aminteste directorul firmei, vanzarile reprezinta acum 85-90% din cele din 2007, fabrica lucreaza doar la 50% din capacitate, deoarece a fost gandita pentru perioada de maxim a pietei, care a fost in 1997.
„In anii '90, piata crestea de la un an la altul, apoi s-a stabilizat si din 2008 a scazut putin.“
Firma are si abator autorizat conform normelor europene, si tot aici se afla un depozit de refrigerare si congelare, cu capacitate de 75-80 t, respectiv 300 t, unde marfurile stau minimum 12-15 ore, pentru a se congela, dar nu mai mult de doua zile.
Depozitele nu sunt dotate cu rafturi, ci cu linie aeriana, cu carlige, pentru marfa refrigerata, iar cea congelata se stocheaza pe paleti. Pentru incarcarea in camioane a produselor refrigerate se folosesc sisteme automate, tot cu carlige, si pentru cele congelate firma dispune de rampa hidraulica si de brat care incarca direct in masina. Iar pe viitor va fi achizitionat un stivuitor electric.

Distributie cu flota proprie
In prezent, flota Casalco include 16 dube de 3,5 t, cele mai vechi avand 14 si 16 ani, si doua camioane pentru transport de animale vii, cu semiremorca produsa in Romania. Masinile achizitionate cu fonduri europene sunt destinate extinderii ei, ca urmare a largirii retelei de distributie. Aceasta include acum judetele Covasna, Harghita, Bacau, Brasov, Sibiu, Targu Mures si, de curand, Baia Mare, Craiova si Prahova. Deocamdata nu se doreste gasirea de parteneri in alte zone, ci mai ales cresterea cotei de piata in regiunile deja acoperite.
In Sfantu Gheorghe si in Brasov, Casalco are magazine proprii, iar in celelalte orase colaboreaza cu angrosisti si magazine mici, pe care le aprovizioneaza zilnic cu dubele proprii sau, uneori, in perioadele de varf, cu masini inchiriate. Utilitarele parcurg 5.000-6.000 km/ luna, o medie buna, dat fiind faptul ca se pierde mult timp la descarcare, existand uneori si 20 de opriri pe traseu. Marfa pentru retur se gaseste rar, mai ales in Bacau si Buzau – materie prima – dar, pe de alta parte, produsele sunt transportate in lazi, care sunt golite la destinatie si raman in duba, deci marfa pentru retur ar trebui sa se preteze tot la lazi, pentru a putea fi preluata.
Utilitarele au un consum mediu de 11 l/100 km, inclusiv consumul agregatului frigorific, asa cum declara directorul firmei, ceea ce reprezinta o valoare buna. Si totusi, de curand au fost montate inele pentru rezervorul de combustibil, astfel incat consumul sa fie mai bine monitorizat.
Aprovizionarea cu animale vii se face din Covasna, Tulcea, Focsani sau Brasov, cu cele doua camioane proprii.

Transport cu subcontractori pentru import/export
Din 2007, de cand a fost autorizata conform normelor europene, Casalco exporta circa 10% din productie – doar carne, nu si preparate – in Italia, Germania, Iordania si Siria, si este inca in cautare de piete de desfacere in strainatate. Din acest punct de vedere, o moneda nationala „slabita“ este un avantaj, deoarece platile se fac in valuta, dar, pe de alta parte, 40% din materia prima provine de la import, ceea ce dezavantajeaza firma in cazul deprecierii leului.
Motivul pentru care se aduce carne, in special de porc – care reprezinta 85% din ce prelucreaza Casalco – din Ungaria, Germania sau Polonia este acela ca pe piata autohtona nu exista cantitati suficiente. Pretul materiei prime de import este similar cu cel din Romania, dar la el se adauga transportul.
Exporturile se realizeaza cu firme specializate de transport, care au camioane frigorifice de 20 t, si nu se fac niciodata grupaje. Iar importul se realizeaza cu transportatori specializati, mai ales romani, dar si iordanieni.
Asa cum remarca Janos Ilyes, tarifele de transport au inceput sa scada in 2009 si sunt inca in scadere, ajungand la 0,12 euro/kg pentru carne, indiferent de numarul de kilometri, si la 0,8 euro pentru animale vii.

Taxa de inmatriculare, o piedica in calea concurentei cu europenii
Transportul si depozitarea reprezinta 10-15% din pretul final al produselor, asa cum declara reprezentantul Casalco.
Motivul pentru care la import/ export se apeleaza la transportatori specializati, dar distributia se face cu masini proprii, este acela ca nu se gasesc in zona firme care sa poata pune la dispozitia producatorilor dube frigorifice.
„Altfel, ar fi mai avantajos sa externalizam si aceasta activitate, pentru ca am scapa de licente, autorizatii, taxe de drum pentru camioane mari s.a., care se justifica numai in cazul unei folosiri intensive. In plus, desi este vorba de masini Euro 4, cumparate cu fonduri europene, trebuie sa platim taxa de prima inmatriculare de 12.400 de lei pentru fiecare duba. Si nu mi se pare corect, pentru ca numai in Romania este aceasta taxa, deci suntem dezavantajati fata de producatorii din alte tari europene. De altfel, am dat prefectura in judecata pentru a nu achita taxa si am castigat procesul, iar acum suntem in proces pentru alte trei dube.“
Se estimeaza o revenire a pietei intr-un an-doi
Criza economica nu a adus mari schimbari pe piata locala, doar 2-3 firme mai mici falimentand in ultimul an, asa cum remarca reprezentantul Casalco.
O problema care continua sa afecteze procesatorii de carne din Romania este concurenta neloiala din partea firmelor care lucreaza la negru si care reprezinta, asa cum considera Janos Ilyes, 40% din total.
Nici concurenta producatorilor din alte state europene nu este de neglijat de cand Statul roman nu mai acorda subventii pentru crescatorii de animale.
La acestea se adauga si concurenta din partea unor firme care, chiar daca lucreaza legal si platesc taxe, impozite si TVA, au „umblat“ in ultima vreme la calitate, pentru a putea reduce preturile si a veni in intampinarea populatiei cu putere de cumparare tot mai mica. „Noi nu am ieftinit produsele dupa 2008 si acum, dupa cresterea TVA, le-am scumpit cu 5%, ceea ce ne-a diminuat vanzarile cu circa 10% fata de mai-iunie. Dar, cum lunile de toamna reprezinta varful in domeniul nostru, am inceput sa simtim o crestere fata de 2009.“
Materia prima are si ea preturi fluctuante, dar nu cu mult, deoarece saptamanal se organizeaza Bursa Carnii.
Inainte de criza economica, firma intentiona sa amenajeze o ferma proprie de porci si sa deschida mai multe magazine in marile orase.
Planurile au fost amanate, dar vor fi puse in practica atunci cand piata isi va reveni, adica „peste 1-2 ani“, asa cum declara Janos Ilyes, „pentru ca deja sunt semne ca s-a oprit caderea brusca din 2009“.

Articole similare