Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

In lipsa unui cadru legislativ adecvat, Piata s-a prabusit si nici nu-si poate reveni semnificativ

Cu ocazia traditionalei conferinte APIA de inceput de an, pe langa situatia pietei auto din 2012 si estimarile pentru 2013 au fost prezentate opiniile asociatiei cu privire la propunerea de timbru de mediu, sugestii de masuri care sa completeze aceasta noua taxa pentru a limita importul de autovehicule second-hand si a incuraja vanzarea de masini noi – cu impact inclusiv asupra productiei locale, pastrarii fortei de munca si atragerii de venituri la bugetul de stat – dar si riscurile ce pot frana cresterea sau macar stabilizarea pietei auto din Romania.


In 2012 s-au produs in Romania 326.556 de autoturisme (cu 5,3% mai multe decat in 2011) si 11.209 de vehicule comerciale (cu 55,1% mai putine decat in 2011), din care 11.187 de pana la 3,5 t, unul de 6-18 t si 21 de peste 18 t. La export au mers 320.833 de autoturisme (cu 13,7% mai multe decat in 2011) si 10.109 vehicule comerciale (cu 55,5% mai putine decat in 2011), toate de pana la 3,5 t. In ceea ce priveste importurile, ele s-au ridicat la 52.430 de autoturisme, 12.141 de autovehicule comerciale (8.719 de pana la 3,5 t si 3.422 de peste 3,5 t) si 1.250 de autobuze (1.138 de pana la 22 de locuri si 112 de peste 22 de locuri), mai putine cu 20,9%, respectiv cu 3,8% in cazul primelor doua categorii fata de 2011 si cu 46,9% mai multe la a treia categorie. In sfarsit, vanzarile s-au ridicat anul trecut la 72.179 de autoturisme, 14.076 de autovehicule comerciale (10.631 de pana la 3,5 t si 3.445 de peste 3,5 t) si 1.250 de autobuze, cu 23,7%, respectiv 7,4% mai putine decat in 2011 la primele doua categorii si cu 46,9% mai multe la autobuze.
Vanzarile catre persoane fizice au scazut cu 50% fata de 2011 si reprezinta acum 30% din totalul pietei.
Un motiv de ingrijorare este volumul enorm de vehicule rulate importate: circa 175.000 de autoturisme si 43.000 de vehicule comerciale, cu 85, respectiv 40% mai multe decat in 2011. Si, ceea ce e si mai grav, 44% dintre acestea sunt mai vechi de 10 ani.
Astfel, asa cum arata presedintele APIA, Ernest-Virgil Popovici, densitatea medie de autoturisme in UE este de 485 de unitati/1.000 de locuitori, iar Romania e ultima in acest clasament, cu 237 de unitati. In ceea ce priveste inmatricularile de vehicule noi in 2012, prima e Germania, cu 37,7/1.000 de locuitori, Romania are 3,5, iar in urma noastra e doar Bulgaria, cu 2,6 vehicule/1.000 de locuitori.
Evolutia pietei arata ca in 2000 s-au inmatriculat in Romania 66.171 de unitati noi si 18.500 second-hand, pe cand in 2012 au fost aproape acelasi numar noi, dar 174.950 rulate, dupa ce in 2011 fusese un echilibru relativ intre cele doua categorii.
Din circa 4,5 milioane de autoturisme inmatriculate in total in Romania, 15% au vechime mai mica de cinci ani, iar dintre cele 0,6 milioane de vehicule comerciale 18% au vechime mai mica de cinci ani. Varsta media a parcului de la noi e de 11,7 ani, fata de o medie europeana de 8,2 ani.

Articole similare