Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conservare in Europa, investitii pe pietele emergente

Dupa ce a pierdut mai bine de 200 de milioane de euro din cauza acuzatiilor de coruptie si a anchetelor procurorilor federali, MAN a reusit sa inchida 2009 cu un stoc de numai 6.000 de autovehicule second-hand, comenzi suficiente pentru a asigura un flux de productie macar intr-un singur schimb si investitii importante in Brazilia, India, Rusia si China, pietele de viitor ale industriei auto
 
Anul trecut, MAN a resimtit criza economica mult mai puternic decat alti producatori europeni, ca urmare a scandalurilor de coruptie si a investigatiilor procurorilor publici, care au durat mai mult de sase luni si au obligat MAN sa plateasca amenzi in valoare de 150 de milioane de euro, la care s-au adaugat 30-40 de milioane cheltuieli de judecata.
 

Numarul de comenzi a scazut cu 30% fata de 2008, pana la 9,9 miliarde de euro, veniturile au scazut cu 20%, pana la 12 miliarde de euro, iar profitul operational a fost de 504 milioane de euro. Daca in 2008 MAN a vandut 96.478 camioane si 7.227 de autobuze, 2009 s-a incheiat cu vanzari la jumatate pentru camioane (40.535), scaderea la autobuze fiind mai mica (-14%), pana la 6.232. Reducerea stocului de autovehicule (pana la 6.000 de unitati la finele lui 2009) a ajutat producatorul german sa o porneasca aproape de la zero anul acesta, sa-si imbunatateasca cash-flow-ul si sa depinda de banci cat mai putin. Comenzile incep sa revina incet-incet, insa uzinele MAN vor continua si in 2010 lucrul cu program redus.

TGS WW si TGA CL Euro 2 si 3 fac volumele in 2010
Anul trecut, insa, au avut loc si cateva achizitii semnificative, care au influentat evolutia companiei chiar si pe vreme de criza.
Cea mai importanta „mutare” a producatorului german este achizitia, in martie 2009, a diviziei braziliene de camioane si autobuze a Volkswagen, cu o pozitie foarte solida pe piata sud-americana. Iar cum MAN nu este prezent deloc in America de Sud, preluarea activitatilor de productie si comerciale ale Volkswagen, numarul doi pe piata de camioane din Brazilia, ii asigura producatorului german mai multe sanse de a intra si cu propriul brand. MAN a prezentat, de altfel, in premiera la Fenatran International, salonul de vehicule comerciale de la Sao Paolo, camioanele sale din gama grea, TGX si TGS. Achizitia Volkswagen Brazilia a costat, insa, MAN, vanzarea pachetului majoritar detinut la MAN Ferrostaal.
In plus, din ianuarie a.c., MAN a demarat un proiect de productie de energie in Brazilia, investitia depasind, in prima faza, 300 de milioane de euro.
Tot in 2009, in octombrie, MAN a anuntat incheierea unui parteneriat strategic cu producatorul chinez Sinotruck, pentru 2010 urmand sa fie lansata o noua marca de camion germano-chineza, bazata pe componentele de la TGS.
In India, joint-venture-ul cu Force Motors continua cu productia modelelor CargoLine, mai adaptate conditiilor proaste de drum din aceasta zona, in timp ce in Rusia si Uzbekistan MAN isi stabilizeaza reteaua de service si asamblarea CKD-urilor primite din India sau Polonia pentru productia de TGA CargoLine sau TGA Worldwide.
MAN ataca, astfel, pietele in crestere din Brazilia, India, China si Rusia cu modele adaptate: CargoLine, cu greutati totale de 15 pana la 26 t si motorizari Euro 2 si 3, cu puteri maxime de la 220 pana la 280 CP. Suspensiile si axele sunt intarite pentru a face fata conditiilor foarte grele de drum.
MAN TGS Worldwide, de 19-41 t si puteri maxime de 350-480 CP, cu motorizari Euro 2 si 3, va fi prezentat in premiera la Bauma, fiind destinat pietelor din Africa, Orientul Mijlociu si Orientul Indepartat, precum si statelor din fostul bloc sovietic.
In decembrie 2009 au inceput pregatirile pentru fuziunea MAN Diesel&Turbo, in timp ce in ianuarie 2010 MAN a fuzionat cu Rheinmetall AG.
Noul joint-venture, Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV), se va ocupa de productia de camioane speciale, cu atat mai mult cu cat vehiculele blindate sunt solicitate tot mai mult nu numai in regiunile de conflict, ci si in lumea civilizata, mai ales de cand amenintarile teroriste devin din ce in ce mai serioase.
Cu un consiliu de administratie modificat aproape in intregime, MAN a iesit din criza acuzatiilor de coruptie si se pregateste sa-si reia locul in preferintele operatorilor europeni, punand accent mai ales pe eficienta transportului, cu un consum mic de combustibil si emisii reduse de CO2.        

Articole similare