Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cresterea din automotive se vede si in cifrele logisticienilor

GEFCO a fost in 2015 pe locul al treilea in topul companiilor de logistica din Romania in functie de cifra de afaceri, cu peste 64 de milioane de euro, si a avut si a treia crestere fata de 2014 a acestui indicator, de peste 12 milioane de euro. Rata de crestere a fost de circa 15%, in conditiile in care, asa cum arata Jérôme Chevrolet, director general GEFCO pentru Romania si Bulgaria, piata de logistica de la noi nu a crescut in aceeasi masura. Principalul obiectiv al companiei in viitorul apropiat este extinderea gamei de servicii logistice, si implicit a cifrei de afaceri din logistica – fara a neglija profitabilitatea – pentru a reduce cat mai mult dependenta de industria producatoare de autovehicule.
 

Logistica pentru vehicule finite – domeniul principal de activitate al GEFCO, unde compania este de departe lider european – este bine reprezentata si in Romania, contribuind cu 40% la cifra de afaceri a subsidiarei de la noi, si fiind si cea mai profitabila activitate desfasurata aici, in conditiile in care si 2016 a fost un an bun pentru aceasta industrie. In logistica pentru vehicule finite cele mai multe fluxuri sunt internationale, iar transportul se face peste 70% pe tren si 30% pe sosea. In ceea ce priveste strict transporturile feroviare pentru Dacia, sunt cel putin 2-3 trenuri/saptamana de la Mioveni la Constanta si de aici masinile ajung in Italia, Franta s.a.
„Nu e usor sa organizam transportul feroviar“, puncteaza Jérôme Chevrolet, „deoarece trebuie sa tinem cont mereu de ecuatia globala a capacitatii, sa punem in balanta de fiecare data capacitatea, pretul, timpul si aspectele legate de calitate. Dar la cererea clientului putem creste capacitatea.“ Vagoanele folosite in Romania apartin grupului GEFCO, si ele pot fi folosite flexibil, mai multe intr-o luna sau mai putine in alta, in functie de necesitati, astfel ca nu se investeste foarte mult pe plan local pentru achizitia lor. In prezent in Romania compania are circa 150 de vagoane, iar la nivel global sunt cateva mii. Transportul feroviar a fost vizat si de cele mai importante inovatii din ultimul timp, tocmai pentru ca in cazul lui „trebuie sa intram adanc in procesele clientilor, astfel incat operatiile sa decurga in cel mai bun mod pentru ei. Si aici ne ajuta Lean Management System, pe care-l planificam si adaptam mereu la cerintele clientilor, prin intermediul echipelor noastre dedicate, care stau de vorba permanent cu ei.“
In alte tari GEFCO face si transport de marfuri generale pe tren, dar in Romania deocamdata nu, „insa cand vom avea fluxurile necesare sigur ne vom implica si in aceasta activitate“.
La nivel global, pe termen mediu si lung, estimarile referitoare la piata de autovehicule sunt pozitive, iar in ceea ce priveste Romania este loc pentru un al treilea producator, considera Jérôme Chevrolet, „dar nu cred ca va veni cineva foarte curand. Costurile de deschidere a unei fabrici cu o capacitate de 300.000 de unitati/an sunt de 7-8 milioane de euro, iar piata, desi nu e saturata, nici nu va creste suficient de repede pentru a justifica o astfel de suma.“
Desi logistica de vehicule finite este principalul punct pe cartea de vizita a GEFCO, ponderea cea mai mare in cifra de afaceri din Romania o reprezinta transportul de marfa, inclusiv de componente auto, cu 49%. Piata automotive de la noi a mers bine in prima jumatate din 2016, „sunt multi producatori competitivi aici, care lucreaza pentru constructori internationali, dar nu e foarte clar cum va fi pana la finalul anului. Insa nu vad o imagine negativa in domeniu.“ In aceste 49% de procente sunt incluse si grupajele, care reprezinta circa 5% din cifra de afaceri a companiei.
Depozitarea si serviciile cu valoare adaugata (co-packing, cross dock, distributie in Romania si in strainatate – serviciu care se doreste a fi consolidat) si activitatea overseas (transport maritim si aerian) contribuie si ele cu 5% fiecare la cifra de afaceri GEFCO Romania.
Tara noastra functioneaza ca hub regional numai atunci cand sinergiile permit asta. Altfel, asa cum explica Jérôme Chevrolet, in functie de volume, de masurile ce trebuie luate pentru optimizarea costurilor si de distributia pe harta a costurilor, un astfel de hub poate fi in Romania, dar poate fi la fel de bine intr-o alta tara din jur. Tara noastra reprezinta de departe cea mai buna piata din Balcani pentru GEFCO, dar in cadrul acestei regiuni nu exista fluxuri dintr-o singura tara spre celelalte, ci marfurile vin pentru fiecare dintre ele din vest.

Resursa umana, principala investitie pe plan local
In 2015, pentru GEFCO Romania principala investitie a fost in oameni, „pe care ii consideram principalul asset“ si mai putin in directiile conventionale ale pietei, „desi nu refuzam sa facem asta, ci doar ca nu o facem in orice conditii, asa cum cred ca fac unii competitori, si cautam ca investitiile sa fie justificate de oportunitatile de vanzare pe care le avem“. Dar la nivel global grupul se concentreaza asupra activitatii overseas – care se dezvolta rapid – si a cumparat la sfarsitul lui 2015 casa de expeditii olandeza IJS Global, prezenta in 16 tari si care are centre operationale proprii in Marea Britanie, Tarile de Jos, Australia, China, Asia de Sud-Est si SUA, ceea ce a consolidat prezenta GEFCO in China si Asia de Sud-Est, precum si in SUA, zone unde grupul avea activitate, dar nu foarte intensa, sau chiar nu era prezent deloc. Aceasta investitie a avut impact in mai multe tari, exista un plan de integrare a companiei olandeze in GEFCO, iar schimbarile vor viza si activitatea din Balcani.
Daca va face noi achizitii, grupul urmareste firme prezente cel putin in cateva tari, nu doar intr-un spatiu limitat.

Diversificarea serviciilor logistice, prioritatea principala pe termen mediu
In ceea ce priveste anul aceasta, prima lui jumatate a fost mai buna pentru GEFCO decat aceeasi perioada din 2015, „dar e greu de estimat ce va fi pana la final de an“.
Compania vrea sa-si diversifice activitatea din Romania, mai ales in zona de sud, unde are doua centre pentru industria producatoare de masini, dar exista loc si pentru celelalte servicii, inclusiv pentru depozitare, „mai ales ca expunerea noastra in automotive e foarte mare, deci e bine sa diversificam. Orice se intampla pe piata autovehiculelor are impact asupra tuturor industriilor, dar noi suntem si mai expusi, si de aceea vrem sa oferim o gama mai larga de servicii, sa fim tot mai prezenti pe piata de logistica. Forta noastra de vanzari face mereu eforturi in aceasta directie si avem experti care se concentreaza numai asupra anumitor servicii, deoarece avem competitori puternici si trebuie sa oferim servicii foarte bune pentru a face fata concurentei.“
Extinderea gamei de servicii cu valoare adaugata vine in contextul in care GEFCO nu si-a sporit in 2015 si 2016 capacitatea de depozitare.
Unul dintre principalele impedimente in calea extinderii activitatii este acela ca multe servicii logistice nu sunt foarte profitabile la inceput. „In depozitare uneori se pierd bani initial, deoarece e nevoie de investitii in amenajare si de oameni multi. De aceea noi suntem destul de reticenti in a face aceste investitii si asteptam sa agream intai conditiile cu partenerii nostri. Este un echilibru la care cautam sa ajungem deoarece, daca ai active, castigi mai repede clienti, insa iti pliezi modelul de lucru in functie de al lor si iti pierzi flexibilitatea. Pe de alta parte, o oportunitate ar fi faptul ca piata de depozitare din Romania – mai ales nevoile clientilor si facilitatile imobiliare, care sunt tot mai multe si ofera conditii tot mai bune – pare sa fie in crestere, inca nu e saturata, dar e matura“, considera Jérôme Chevrolet.
O alta perspectiva de extindere vine dinspre logistica industriala, GEFCO propunand deja catorva clienti, mai ales din automotive, sa lucreze la centrele lor de productie.
In concluzie, compania tinteste sa obtina cat de curand un procent mai mare de 5% din cifra de afaceri din servicii logistice, dar si sa pastreze aceasta activitate profitabila, ceea ce, asa cum apreciaza directorul general al companiei, este dificil. „Nu stiu daca ne vom realiza acest obiectiv inca din 2016. Vanzarile sunt mult mai bune, dar inca sunt reduse, iar profitabilitatea serviciilor logistice – la care tinem mult si de aceea nu ne dezvoltam brusc, luand mai mult spatiu si folosind mai multa forta de munca, ci facem totul treptat – este mult peste cea din 2015. Si aceste facilitati pot fi folosite pentru a atrage clienti carora sa le oferi si alte servicii conexe, care sunt profitabile – de exemplu, transport.“ Pentru ca firmele care au depozite sunt mai expuse si financiar, deoarece de obicei au credite, si social, deoarece au multi angajati, modalitatea cea mai buna de a te proteja in aceste situatii este sa vinzi clientilor si servicii mai profitabile.

Piata – nu neaparat modificarile de costuri – dicteaza tariful
GEFCO nu intentioneaza sa cumpere camioane proprii cand se gasesc atat de multe pe piata, mai ales ca asta ar insemna sa-si concureze partenerii transportatori, dar a pus tot mai bine la punct in ultimul timp sistemul de management al activitatii lor si al flotelor dedicate. Astfel ca, desi pe piata inca nu este suficienta capacitate de transport, „noi nu avem problema aceasta, avem vehicule suficiente la nivel global, iar baza de date a transportatorilor este accesibila pentru intreaga retea GEFCO“.
Compania foloseste sistemul Carrier Management, prin care a industrializat relatia cu transportatorii si a creat parteneriate cu acestia, astfel incat „nici ei sa nu fie dependenti de noi, nici noi de ei, ci sa fie relatii echilibrate. Cu atat mai mult cu cat GEFCO este o companie asset light, deci vrem ca in jurul nostru sa se dezvolte firme durabile“, arata Jérôme Chevrolet.
In prezent, mai ales din cauza conjuncturii geopolitice si a introducerii de noi reglementari care vizeaza firmele de transport, constrangerile apar si dispar mai rapid decat in trecut, este de parere directorul general GEFCO pentru Romania si Bulgaria, dar ele sunt mai mult pentru clienti decat pentru firmele de logistica.
Instrumentul de optimizare a incarcarilor folosit de GEFCO permite eficientizarea exploatarii camioanelor, si astfel compania vinde servicii cu numar minim de kilometri pe gol si cu maximum de incarcare, eficiente pentru mediu si la preturi bune. „Nu vindem niciun transport daca nu e optimizat intai – sau cel putin daca nu credem noi ca este eficient – si astfel crestem competitivitatea.“
Procentul de incarcare a camioanelor depinde de fluxuri, de balanta schimburilor comerciale si de tara. De exemplu, asa cum explica Jérôme Chevrolet, Rusia importa mult mai mult decat exporta, deci fluxul este complet dezechilibrat, dar fluxurile dintre Germania si alte tari sunt mult mai echilibrate, si deci preturile pentru tur si retur sunt cam la fel. „Asadar, cand vorbim de optimizare, vorbim in limitele permise de fiecare tara.“ Compania colaboreaza uneori chiar si cu competitori, dar numai pentru incarcare, daca, de exemplu, are transporturi spre Turcia, iar competitorul are transporturi din Turcia. „Nu clientii fac asta – uneori ei nici nu vor – ci noi, dar in ultimii ani si ei au fost mai usor de convins ca e o solutie care le scade costurile.“
Desi in UE se vorbeste deja de cativa ani de necesitatea de a reduce emisiile poluante, Jérôme Chevrolet constata ca pentru cei mai multi clienti principalul criteriu in alegerea furnizorului de servicii logistice este pretul si ca foarte putini cer solutii ecologice. Pe de alta parte, daca fluxurile sunt optimizate astfel incat sa scada pretul, exista mari sanse sa scada si emisiile. „Nu e suficient, dar logistica verde nu e primul argument al clientilor“, puncteaza directorul general GEFCO.
Cat priveste modul in care noile legi, in special cele referitoare la salariul minim al soferului, au afectat preturile de transport, Jérôme Chevrolet puncteaza faptul ca, desi toate modificarile de costuri au, desigur, impact asupra tarifelor, pretul de vanzare catre clienti este consecinta echilibrului dintre cerere si oferta, „deci nu pot spune ca a crescut sau a scazut in functie de aceste constrangeri. De exemplu, desi costul primar pentru carburant este de circa 70 eurocenti/l, piata a decis ca va fi 50. Si la fel e si in transport.”
In orice caz, daca multi actori de pe piata de transport se tem de numarul tot mai mare de legi ce vor aparea in UE, Jérôme Chevrolet crede, dimpotriva, ca in urmatorii ani vor fi mai putine reglementari, nu mai multe.

Presiunea pe lichiditati si profitabilitate, o constanta a ultimilor ani
Jérôme Chevrolet declara ca, din cauza presiunii tot mai mari asupra profitabilitatii si lichiditatilor – termenul mediu de plata este de 60 de zile – uneori trebuie sa le spuna clientilor ca nu se poate continua colaborarea in aceleasi conditii de pret. Pe de alta parte, niciodata nu lipsesc oportunitatile de a incheia noi contracte, la inceputul lui septembrie compania fiind deja in toiul unor licitatii.
In ceea ce priveste penalitatile uneori abuzive trecute in contract de unii clienti, GEFCO nu a avut astfel de probleme, in primul rand pentru ca departamentul sau juridic nu accepta sa se semneze ceva cand expunerea este prea mare din punct de vedere al lichiditatilor si al profitabilitatii, si in al doilea rand pentru ca „stim sa ne asiguram ca masinile pe care le transportam vor ajunge la destinatie la timp si in stare buna“.

Articole similare

Ad