Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rata somajului in randul soferilor s-a triplat

Daca inainte de instalarea crizei companiile angajau soferi pe banda rulanta, fara prea multe intrebari sau verificari, pentru a putea face fata comenzilor de transport, odata cu scaderea volumelor, inca de la inceputul anului trecut, statutul privilegiat al conducatorilor auto profesionisti s-a cam dus pe apa sambetei. Numarul somerilor in randul acestora a crescut vertiginos de la luna la luna, ajungand in februarie 2010 la 14.316, fata de 5.910 in aceeasi perioada din 2009, potrivit datelor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, furnizate de Ministerul Muncii.
 

Rata somajului este mai mare in ceea ce-i priveste pe soferii de autocamioane si masini de mare tonaj, din totalul de 14.316 conducatori auto fara loc de munca inregistrat in februarie 2010, 7.873 facand parte din aceasta categorie, iar restul de 6.443 reprezentand soferi de autoturisme si camionete.
De asemenea, potrivit informatiilor ANOFM, cei mai multi someri fac parte din categoria de varsta cuprinsa intre 40 si 49 de ani, in februarie 2010 fiind 4.483, urmati de segmentul 30-39 de ani, cu 3.858 de persoane, cea mai mica rata inregistrandu-se in randul soferilor sub 25 de ani: 491 de persoane.

Nu sunt locuri de munca pentru soferi nici in UE
Potrivit reprezentantilor Ministerului Muncii, soferii romani nu au fost solicitati de angajatori europeni in 2009 sau in primele luni din acest an, nici in cadrul retelei de cooperare EURES, nici in baza acordurilor bilaterale.
Cei care vor sa lucreze in strainatate se pot informa in legatura cu locurile de munca de peste granita prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si prin agentii privati care se ocupa cu aceasta acti-vitate. O lista cu persoanele juridice autorizate al caror obiect de activitate este recrutarea si plasarea fortei de munca in strainatate se poate obtine de la Inspectoratele Teritoriale de Munca din fiecare judet, unde, de asemenea, se poate verifica si daca au existat plangeri in legatura cu activitatea unei anumite societati. In interiorul UE, soferii romani pot lucra fara a avea nevoie de permis de munca in Estonia, Finlanda, Polonia, Slovacia, Cehia, Suedia, Slovenia, Letonia, Lituania, Bulgaria, Spania, Danemarca, Grecia, Ungaria si Portugalia, unde sunt aplicabile reglementarile UE in materie, adica Regulamentul nr. 1612/68 privind libera circulatie a lucratorilor in cadrul Comunitatii. Pentru a putea incheia un contract de munca cu un angajator dintr-un stat membru UE, care mentine regimul tranzitoriu pentru soferii romani, este nevoie de un permis sau o autorizatie de lucru in conditiile stabilite de legislatia nationala a statului respectiv sau in baza acordurilor bilaterale in domeniul circulatiei fortei de munca.
Permisele de munca sunt astfel necesare pentru Germania, Marea Britanie, Irlanda, Franta, Austria, Belgia, Italia, Luxemburg, Olanda si Malta. De asemenea, in Lichtenstein, Islanda, Norvegia si Elvetia, state care tin de Spatiul Economic European, circulatia lucratorilor romani este restrictionata, fiind astfel nevoie de obtinerea permisului de munca si sedere.

Avantaje pentru cei care angajeaza someri
Legislatia nationala prevede o serie de masuri sustinute de bugetul asigurarilor pentru somaj, menite sa favorizeze incadrarea in munca a somerilor. Astfel, potrivit Legii 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, angajatorul care incadreaza,  pe o perioada de cel putin sase luni, persoane aflate in somaj, beneficiaza de reducerea sumei care reprezinta contributia datorata bugetului asigurarilor pentru somaj.
De asemenea, cei care angajeaza pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant sunt scutiti timp de un an de la plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta persoanelor angajate.
In plus, pe aceeasi perioada de 12 luni, angajatorul primeste, pentru fiecare absolvent, o subventie constand intr-o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta (500 de lei).
De acelasi regim beneficiaza si angajatorii care incadreaza in munca someri cu varste de peste 45 de ani sau someri care sunt parinti unici sustinatori. Subventiile se pot da si pe intreaga perioada a angajarii, in cazul celor care incadreaza in munca someri care in termen de trei ani de la data angajarii indeplinesc, conform legii, conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta.
Cresterea puternica a numarului de someri a determinat adoptarea unui act normativ ce urmareste diminuarea presiunii fiscale asupra angajatorilor care ofera locuri de munca somerilor in aceasta perioada de criza. Prin Ordonanta de Urgenta nr. 13/2010, privind reglementarea unor masuri in vederea stimularii crearii de noi locuri de munca si diminuarii somajului in 2010, se prevede scutirea angajatorilor de la plata contributiilor de asigurari sociale pentru o perioada de sase luni, daca in cursul acestui an angajeaza someri. Pentru ca angajatorul sa beneficieze de acest tratament, trebuie sa incadreze someri inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca de minimum trei luni premergatoare deciziei de angajare pe locuri de munca nou create si de a-i mentine in activitate cel putin un an.
In practica insa, lucrurile merg ceva mai lent, iar angajatorii trebuie sa dea dovada de rabdare si perseverenta pentru obtinerea acestor facilitati. E si cazul lui Daniel Botez, administratorul firmei Glencora, care, inca din martie 2009, incearca sa angajeze 42 de someri printr-un proiect destinat persoanelor fara loc de munca. Potrivit acestuia, intarzierea rezolvarii acestei situatii a fost justificata de reprezentantii Ministerului Muncii prin faptul ca nu exista un contract-cadru, pentru formularea caruia mai sunt necesare inca trei luni.
In fapt, numarul functionarilor de la minister care se ocupa cu avizarea acestor tipuri de dosare s-a redus semnificativ, astfel ca termenele, care nici inainte nu erau foarte scurte, s-au dublat sau chiar triplat.

Criza nu-i scuteste pe transportatori de controale
Potrivit reprezentantilor Ministerului Muncii, anul trecut si in primele doua luni din 2010, Inspectia Muncii a realizat 2.092 de controale la firme de transport, in urma carora s-au dispus 4.031 de masuri obligatorii cu termene concrete de aducere la indeplinire. Valoarea totala a amenzilor aplicate in perioada mentionata se ridica la 705.410 lei. Printre cele mai frecvente probleme gasite la companiile de transport sunt neincheierea in forma scrisa a contractelor individuale de munca, neinregistrarea acestora la ITM, nerespectarea dispozitiilor privind timpul de munca si odihna, neacordarea diurnei pentru deplasare in strainatate, nerespectarea unor articole din Codul Muncii privind munca de noapte si repausul saptamanal s.a.

Cine plateste pentru pagube?
In privinta posibilitatilor legale ale transportatorilor in ceea ce priveste tragerea la raspundere a soferilor angajati pentru pagubele pe care le produc, acestea sunt destul de limitate. Exista, desigur, situatia raspunderii penale, in cazul infractiunilor contra patrimoniului, prin plangerea prealabila a persoanei vatamate, insa potrivit Legii nr. 53/2003 din Codul Muncii, nicio retinere din salariu nu poate fi operata, in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege, adica retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida si exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. De asemenea, retinerile din salariu cumulate nu pot depasi in fiecare luna jumatate din salariul net.

Articole similare