Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ideile UNTRR, puse in practica de AITA

Luna trecuta, la Chisinau s-a desfasurat a treia editie a Expozitiei Internationale „Transport. Logistica”, prilej cu care transportatorii romani membri UNTRR au stabilit noi contacte si au pus bazele unor colaborari cu firme de profil din Republica Moldova. Cu aceasta ocazie, UNTRR si AITA (Asociatia Internationala a Transportatorilor Auto din Moldova) au organizat pentru cei prezenti mai multe vizite.

Pe parcursul deplasarii la Chisinau am fost atent primiti atat la sediul Asociatiei, cat si la Centrul de Instruire a Personalului pentru Transporturi Internationale (CIPTI) sau la statia tehnica de testare Cargo-Test.

Sediile, precum si dotarile acestora, au fost realizate sub egida AITA, avand drept actionari o serie de transportatori din Asociatie.

Vizita la CIPTI, o lectie pentru romani
CIPTI, inaugurat in anul 1991 si preluat apoi de AITA, este specializat in principal pe transport rutier. In cadrul Centrului sunt pregatiti soferii, managerii, specialistii din domeniu, circa 5.000 de persoane pe an.
„Am inceput sa invatam soferii conform directivei europeane numarul 59, care prevede obligativitatea instruirii periodice a soferilor: din septembrie 2009 pentru transportul de calatori si din septembrie 2010 pentru transportul rutier international de marfuri. Unele programe sunt corelate cu regulamentele IRU, dar si cu cele din tarile CSI care ne inconjoara”, a declarat Serghei Taran, directorul Institutului.
In baza pregatirii elementare (scoala auto, facultate s.a.) se face o specializare pe transporturi internationale si expeditii, existand un acord cu asociatii internationale ale expeditorilor care permite recunoasterea diplomei si in afara Moldovei. In prezent, peste 6.000 de persoane sunt detinatoare ale unei astfel de diplome.

Dezinteres din ce in ce mai mare fata de instruire
In cadrul Institutului exista programe de instruire pentru domenii variate, de la management si contabilitate la protectia muncii si securitate in domeniu. De asemenea, exista un program pentru instruirea soferilor in realizarea unui condus economic, insa acesta nu este prea des solicitat.
Scaderea interesului pentru anumite cursuri se datoreaza faptului ca in ultima perioada volumele de marfa s-au redus cu 40% fata de anul anterior. Pentru ca si preturile au scazut concomitent, cu 10-15%, scaderile insumate sunt de 60-70%, la acestea adaugandu-se si restrictiile privind emisiile de noxe, autorizatiile, problema vizelor si taxele locale. „Oferim foarte multa atentie instruirii, dar migratia in transporturi este foarte mare, iar cei mai buni pleaca in alte domenii si in alte tari. Cei care au ramas sunt in varsta, peste 40-45 de ani, iar pe distante lungi obosesc si au probleme cu sanatatea”, a mai precizat directorul CIPTI. „Soferii moldoveni lucreaza in intreaga Europa. Poate ca nu sunt cei mai buni soferi, dar sunt mai putin pretentiosi in ceea ce priveste salarizarea si conditiile”, a mai spus acesta.
In opinia consilierului presedintelui AITA, Dumitru Albulesa, „in Republica Moldova exista in prezent un deficit de soferi. Multi dintre ei au primit cetatenie romana si, angajandu-se intr-o firma moldoveana, au avantajul ca nu trebuie sa primeasca viza pentru tarile UE. Altfel, prima cursa ar trebui sa o faca in tara care a deschis viza, iar prima viza se da numai pe trei luni, a doua pe jumatate de an, apoi pe maximum un an. Ca atare, cel cu pasaport romanesc isi impune conditiile in special la salariu. Criza i-a scos la iveala pe cei care se descurca.”

Mai practici ca romanii
Prezentarea de catre gazdele moldovene a statiei tehnice de testare Cargo-Test a starnit un real interes. Unul din fondatorii acesteia este AITA, plecand de la o sugestie a UNTRR, iar scopul, inca de la inceput, a fost acela de a oferi membrilor sai conditii cat mai facile pentru inmatriculari. Pe langa dotarile specifice necesare verificarilor tehnice, in aceeasi incinta se afla si reprezentantele unei banci si unei companii de asigurari apartinand AITA, un reprezentant al Politiei Rutiere, precum si biroul de inmatriculari. Ca atare, in aceasta unitate se realizeaza, pe de o parte, controlul tehnic al unitatilor de transport de orice tip (autoturisme, autocamioane, autobuze, microbuze), iar pe de alta, se pot plati taxele aferente, asigurarea obligatorie, dar si CASCO sau Cartea Verde si, la final, se pot ridica placutele de inmatriculare. Astfel, plecand de la o idee si un sfat al partenerilor romani de la UNTRR, inmatricularea unui vehicul se poate realiza in Moldova in circa doua ore, cu girul reprezentantului Politiei – aflat in permanenta la statia de testare – ca seriile de sasiu si caroseriile sunt conforme cu actele, blocand astfel cu usurinta orice fel de frauda. Mai mult, exista o baza unificata de date care permite ca un proces de vanzare-cumparare intre persoane sau companii din alte raioane ale tarii catre unele din Chisinau sa se faca fara deplasarea din raionul respectiv, radierea realizandu-se prin simpla transmitere a datelor catre birourile din teritorii.

Articole similare