Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UNTRR sustine „vindecarea“ pietei de transport

De luna trecuta, noul presedinte UNTRR este Constantin Isac, presedintele Consiliului de Administratie al Transchim S.A. Acesta si-a propus sa se implice activ in crearea cadrului necesar pentru „insanatosirea“ cat mai rapida a pietei de transport din Romania, de unde sa dispara jucatorii incorecti. Asociatia va sustine, printre altele, crearea unei legi unice a transporturilor si a unui organism unic de control, dar si stabilirea unui tarif de referinta in transporturile rutiere. In acest sens va face eforturi pentru a atrage de partea sa cat mai multe companii implicate in activitatea de transport.
 

Desi unele planuri nu sunt noi, Constantin Isac a explicat ca asociatia pe care o conduce va urmari cu atentie punerea in aplicare a acestora.
„Vom monitoriza reglementarile in domeniul transporturilor pentru a fi foarte bine concepute, intelese si aplicate, pentru a avea rezultate pozitive. In trecut am inceput discutiile pe legea transporturilor de mai multe ori si nu le-am finalizat niciodata, iar pentru eliminarea AST-urilor discutiile au durat cativa ani. De aceasta data vom urmari cu atentie ca regulamentele europene, legea transporturilor, normele de aplicare si alte reglementari din domeniul transporturilor sa fie concepute si aplicate, in interesul tuturor in mod corect. In plus, vom incerca sa atragem de partea noastra asociatii profesionale de acelasi profil, alte companii care beneficiaza de transportul rutier, dar si autoritati implicate in acest domeniu. In final, rezultatul efortului nostru aduce beneficii tuturor celor implicati, inclusiv cetateanului simplu, care are nevoie de transport cat mai ieftin si in conditii cat mai sigure.“
Presedintele UNTRR a explicat ca, desi asociatia sustine dialogul cu reprezentantii din cadrul autoritatilor la „masa verde“, cu argumente documentate, nu a exclus eventuale manifestari in strada, daca situatia o va cere. „Noi ducem o lupta de idei, documentata, si nu neaparat in strada. Desi am observat ca in ultima perioada amenintarile de miting in strada dau rezultate, nu consideram ca aceasta este o atitudine constructiva. Insa, in ultima instanta, se poate si iesi in strada, iar aceasta actiune poate sa fie foarte ampla.“

Pretul de referinta de transport reintra in discutie
Unul din proiectele asociatiei este acela de a sustine in continuare impunerea unui pret de referinta de transport, stabilit pe baza elementelor de cost reale. Situatia vine ca urmare a faptului ca de un an si jumatate criza economica a afectat majoritatea firmelor de transport, care au mari dificultati financiare in conditiile in care volumele au scazut semnificativ si tarifele s-au prabusit. „Sustinem aceasta initiativa, chiar daca termenul de tarif de referinta nu se potriveste cu cel de piata libera, dar experienta si practicile unor tari din vestul Europei confirma aplicarea cu succes a unei astfel de masuri. Un exemplu concret este Franta, care are un organism specializat si recunoscut de ministerul transporturilor ce stabileste anual acest tarife pe baza elementelor de cost si a evolutiei pretului la carburanti, a costurilor cu salariile, asigurarile etc. Daca inspectorii de control si-ar fi facut datoria astfel incat toti operatorii de transport sa respecte aceleasi reguli, nu ar mai fi fost necesara stabilirea unui astfel de tarif.“
Primul pas, in opinia lui Constantin Isac, ar fi crearea unui organism care sa stabileasca acest tarif. „In Franta, acest organism se numeste Consiliul National Rutier si este creat din reprezentanti ai ministerului, ai patronatelor din transporturi si ai invatamantului de specialitate in domeniu. Tariful stabilit anual de acest organism este unul de orientare pentru transportator, care sa reflecte costurile reale. Orice nerespectare a acestuia aduce pe termen mediu firma in situatie critica sau pune in pericol siguranta desfasurarii transporturilor.“

Controalele ar trebui sa fie nediscriminatorii
Pentru insanatosirea pietei de transport este necesara aplicarea nediscriminatorie a reglementarilor si sanctionarea nerespectarii acestora. Asa ca UNTRR isi propune sa contribuie alaturi de autoritati la clarificarea reglementarilor si aplicarea lor nediscriminatorie. In acest sens, asociatia sustine de cativa ani formarea unui organism unic de control, compus din reprezentantii celor trei autoritati actuale, ARR, RAR si CNADNR. „De modul in care aceasta institutie isi va face treaba depinde viitorul transportului rutier. Inspectorii vor trebui sa aplice legea indiferent de cel care este controlat si de presiunile care se fac asupra lor. Stim cu totii ce inseamna transportul agregatelor pentru drumuri si constructii, cat rau s-a facut drumurilor din cauza depasirilor de greutate. Un control riguros nu ar face decat sa aduca un plus de siguranta pentru transportatori si o scadere semnificativa a costurilor de reparatii ale drumurilor. De cele mai multe ori, in discutiile pe care le avem cu ministerul, cand reclamam starea drumurilor ni se reproseaza ca noi, transportatorii, le-am stricat. Dar nu noi suntem principalii vinovati in ceea ce priveste starea drumurilor, ci cei care controleaza respectarea sarcinilor pe axa, acestia purtand responsabilitatea a ceea ce se intampla pe drum. Daca, din 10 camioane cu greutate depasita, sapte trec si trei sunt sanctionate, apar probleme care deviaza in zone greu de controlat.“

Capacitate financiara pentru intermediari
Asociatia va sustine si masuri pentru selectarea caselor de expeditii in raport cu capacitatea financiara reala pe care o au, astfel incat transportatorii sa aiba certitudinea incasarii prestatiei efectuate.
„In ultima perioada, pentru toti operatorii din piata a devenit extrem de serioasa asigurarea fluxului de lichiditati. Astfel incat ar trebui sa existe si pentru casele de expeditii reguli privind capacitatea financiara, cum se intampla in cazul transportatorilor, astfel incat sa nu existe riscul neincasarii banilor. Pentru propria lor protectie, transportatorii, la randul lor, ar trebui sa-si verifice serios clientii. Lipsa de lichiditati din economie se transmite in lant, transportatorii fiind ca o ultima veriga, cei mai expusi.“

Articole similare