Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Saracie mare pe piata de flori

Martie este luna martisorului, luna florilor, iar piata si vanzarile de flori ar fi trebuit sa explodeze. Criza insa a lovit puternic si acest segment, iar asteptarile pe care florarii le aveau s-au dovedit nefondate. Vanzarile au scazut dramatic, iar comerciantii s-au vazut nevoiti sa arunce cantitati importante de flori.
 
Toata lumea stie ca Olanda este cel mai important nume in industria de flori, aici se da ora exacta in acest domeniu si, atunci cand florarul spune „le aducem tocmai din Olanda“, cumparatorul automat se gandeste la calitate. Doar sunt din Tara Lalelelor.
 

Dar, chiar daca sunt numite generic „flori din Olanda“, nu toate sunt de fapt de acolo. De exemplu, orhideele vin din Kenya si Thailanda, pentru ca in aceste tari exista conditii naturale de crestere, pe cand in Olanda ele ar trebui create artificial.
Olanda are cel mai important cuvant de spus in Europa in domeniu si, ca urmare, nicio floare nu intra pe continent si nu este comercializata daca nu trece mai intai prin bursa olandeza. Acest fenomen se intampla deoarece ei au ridicat floarea la rang de industrie, au creat soiuri noi sau soiuri mai rezistente. De exemplu, trandafirii olandezi sunt cei mai rezistenti, chiar daca trandafiri foarte buni sunt produsi si in Italia, Kenya, Ecuador si Columbia. In plus, celelalte tari produc doar in anumite perioade, in functie de clima, nu pe tot parcursul anului, pe cand olandezii produc tot timpul, in sere.
Cele mai multe dintre florile vandute in Romania sunt aduse din Olanda, Flora Land SRL fiind unul din importatorii de pe piata noastra. Compania este activa de circa opt ani si detine puncte de lucru in Bucuresti, Iasi si Suceava. Flora Land a mai avut puncte de lucru si la Bacau si Valcea, dar au fost inchise deoarece activitatea nu mai era rentabila. Inainte de venirea crizei, planurile prevedeau extinderea retelei, dar acestea au fost abandonate deocamdata, cel putin pana se mai linistesc lucrurile.
Punctul din Balotesti functioneaza si ca centru de depozitare: aici marfa este desfacuta si apoi livrata. Distributia florilor se face cu patru masini de 3,5 t, iar transportul din Olanda, cu un camion propriu. Dar, de exemplu, de sarbatori, cererea este foarte mare si atunci se apeleaza si la alte firme de profil. Camionul este dotat cu instalatie frigorifica, iar incarcarea se face cu ajutorul unor carucioare speciale care sunt asezate in asa fel incat marfa sa nu fie deteriorata. In mod normal, din Olanda, camionul ajunge in Romania in circa 36 de ore, dar pot aparea si intarzieri. Pentru optimizarea transportului, fiecare cursa catre Olanda se face cu doi soferi, iar aprovizionarea are loc saptamanal. De regula, camionul este incarcat la capacitate, pentru ca altfel nu este justificat consumul de motorina, cu atat mai mult in cazul in care s-a apelat la un transportator. Aprovizionarile sunt atent planificate, deoarece este dificil de incarcat in acelasi camion si flori taiate si plante, acestea din urma avand nevoie de o temperatura de 15-16oC, in timp ce primele, de 3-7oC. Singura solutie este folosirea peretilor despartitori si a echipamentelor bi-temperatura. Trandafirii, de exemplu, au un parcurs foarte lung. Dureaza cam o zi de cand sunt taiati si pana ies din bursa, urmeaza transportul si, daca sunt tinuti in conditii optime, la 5oC, pot rezista si 2-3 saptamani.

Piata romaneasca nu este una civilizata
„Romania este o piata de desfacere foarte buna, in schimb aici nu este un comert corect, adica civilizat si controlat. Chiar daca producatorii locali ar trebui sprijiniti, ei vin, de exemplu, cu zambile pe care le vand cu un leu, pe cand noua ne vin din Olanda cu 1,5 lei. Nu zic ca producatorii romani nu au marfa de calitate, sunt si din acestia, dar sunt si unii care vin cu zambile cu trei flori pe o tulpina si se aseaza in fata unuia care vinde marfa buna din Olanda, clientul alege pretul cel mai mic, iar importatorul nu mai poate vinde. Toate problemele vin de la sistem. Se accepta situatii, cum este cea din piata Cosbuc, unde vanzatorii stau in baraci, nu au cheltuieli pentru a face un comert civilizat, platesc doar chirie si un bec. Problema vine de la faptul ca lumea ne crede pe toti la fel. La Piata Cosbuc, este bursa romaneasca de flori. Dar noi avem alte cheltuieli, avem angajati, facem acelasi comert, numai ca unul civilizat, vindem aceleasi flori, dar calitatea serviciilor difera, noi avand si servicii logistice“, ne-a spus Mariana Matei, reprezentanta Flora Land.
Cea mai buna perioada pentru Flora Land a fost cea de dinainte de intrarea Romaniei in spatiul Schengen, cand vamile au fost desfiintate. Atunci marfa era controlata si exista o evidenta, numai cuvantul „vama“ speria pe multi, pe cand acum singura cerinta sunt declaratiile intrastat. In perioada aceea nu toata lumea isi permitea sa se duca in Olanda sa aduca flori, deci in Romania erau doar cativa importatori.
„Acum sunt multi, dar nu toti au conditiile necesare de depozitare. Soferii vin si ne anunta tot timpul ca au mai aparut alti vanzatori. Noi, aici, avem un frigider pentru depozitarea florilor taiate, care necesita temperaturi scazute. Lumea, cand zice camera frig, vede o suprafata inchisa ermetic, dar eu nu am vrut asa, am facut o camera cu geam termopan, sa fie totul la vedere, izolarea este foarte buna, astfel incat clientii pot vedea inauntru si isi pot alege marfa. Racirea se face folosind un motor cu suflanta, iar temperatura permanenta este de 5oC. Si umiditatea este un aspect foarte important, care trebuie respectat cu strictete“, a afirmat Mariana Matei.
Florile au un grad de sezonalitate foarte ridicat, vanzarile fiind bune doar cu ocazia sarbatorilor si a inceperii si sfarsitului anului scolar. In perioadele cu cerere mare, florile se scumpesc, din cauza ca nu numai florarii din Romania adauga ceva mai mult, ci si olandezii. De aceea, importatorii cumpara marfa din Olanda cu o saptamana-doua inainte de perioadele de varf, cand este un pret bun. Dar, la momentul in care clientul cumpara floarea, aceasta se afla aproape de sfarsitul perioadei de viata si se usuca foarte repede. Mariana Matei considera ca „decat sa aduci o cantitate foarte mare si sa nu o vinzi, sa faci tot felul de operatii pentru a tine floarea in viata, mai bine aduci mai putin si proaspat, deoarece apar cazuri in care clientul final se plange ca florile nu au rezistat, iar floraria renunta la serviciile mele, pentru ca i-am dat flori vechi. Daca ti-ai facut un nume nu iti permiti sa te faci de rusine.“

Florile nu au mai fost cautate de martisor
Toti comerciantii asteptau cu nerabdare lunile februarie si martie, Sfantul Valentin, Dragobetele, 1 si 8 martie fiind vazute ca un colac de salvare, dupa o perioada in care florile nu au fost la cautare. Dar criza, sau poate vremea rea din acea perioada, i-a impiedicat pe clienti sa iasa din casa pentru a cumpara flori, asa cum faceau in anii trecuti. Astfel, florarii au ramas cu cantitati mari de flori pe care le-au aruncat.
„Criza nu a afectat sortimentele vandute, lumea nu a inceput sa cumpere flori mai ieftine, dar nu se mai vand aceleasi cantitati. Aveam clienti in trecut care de sarbatori luau 3-400 de trandafiri, acum iau jumatate. Prefera sa ia mai putin si, daca mai e nevoie, sa se reaprovizioneze. Cel mai mare fiasco pentru firma mea a fost de Sfantul Valentin, am aruncat cateva mii de trandafiri“, declara Mariana Matei.
Pentru Flora Land, vanzarile au scazut cu 35-40%, iar pentru a reduce oarecum costurile solutia aplicata a fost intrarea angajatilor in concediu fara plata, prin rotatie. Nu s-au facut concedieri, pentru ca, chiar daca pe fiecare floare sunt instructiuni de intretinere, cumparatorul vrea sa afle aceste lucruri de la vanzator, iar astfel de oameni sunt greu de gasit. Un fenomen sesizat pe piata in ultima vreme a fost faptul ca florariile au inceput sa se uneasca, isi cumpara cate o dubita, pun o instalatie de aer conditionat si pleaca dupa flori in Olanda.
„Deocamdata, toti asteptam 1 si 8 martie, inceperea scolii si sarbatorile, dar daca ar fi sa facem un calcul corect ar rezulta ca nu suntem rentabili, niciunul. Mai putin cei din piete cum este Cosbuc, care au cheltuieli mici si fac altfel de comert. Ei nu au un pret afisat, acesta se stabileste dupa client, cantitatea solicitata, dispozitia vanzatorului si in functie de cat au stat cu florile pana sa le vanda. Eu cred ca aceasta criza este binevenita, deoarece piata se va cerne foarte mult“, a mentionat Mariana Matei.
Nici in Olanda lucrurile nu au mers foarte bine, multi jucatori declarand falimentul.
Unii s-au constituit in cooperative, pentru ca altfel nu se poate supravietui.
FloraHolland, cea mai mare casa de licitatii de flori la nivel mondial, a incheiat 2009 cu vanzari mai reduse cu 5% fata de anul precedent. Vanzarile de flori taiate au scazut cu 12%, pe cand la plantele in ghiveci si cele de gradina au crescut cu 4%.

Transportul de flori se muta pe calea ferata
In decembrie anul trecut, GreenRail a livrat primul container cu plante catre Romania, aceasta fiind a doua ruta de cale ferata deschisa de companie. In prima faza, au mai fost transportate plante pe calea ferata catre Milan. Aceste transporturi-pilot fac parte din proiectul GreenRail, in care FloraHolland si VGB pun la punct transportul de plante de-a lungul liniilor conventionale de cale ferata.
Transportul pe calea ferata este foarte potrivit pentru industria florilor si a plantelor ornamentale atunci cand este vorba de distante mari. Este o optiune viabila, mai ieftina din cauza costurilor in crestere ale transportului rutier si din cauza limitarilor numeroase privind condusul si timpii de odihna, si a cresterii ambuteiajelor rutiere. Mai mult, emisiile de CO2 ale transportului pe calea ferata sunt cu pana la 50% mai reduse.
Acest prim transport pilot catre Romania a fost compus dintr-un transport pe calea ferata si unul rutier. Trenul a plecat din Duisburg (Germania) spre Budapesta (Ungaria), de unde a fost preluat de un camion Te Baerts si dus pana la Bucuresti. Acest proiect a fost lansat in iunie anul trecut si pana in decembrie fusesera transportate pe calea ferata, pana in Italia, 36 de containere, cu o medie de 2-3 pe saptamana, din care 35 au fost livrate la timp. Calitatea este aceeasi ca in cazul transportului rutier, containerul fiind dotat cu un sistem integrat GPS/GPRS care ofera constant informatii asupra locatiei, si controleaza conditiile de temperatura. GreenRail va utiliza experienta acumulata pe parcursul acestor prime transporturi, pentru a dezvolta un serviciu din ce in ce mai profesional, deoarece un numar tot mai mare de exportatori din industria florilor si plantelor ornamentale isi arata interesul pentru acest nou mod de transport.       

Articole similare