Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii, la un pas de greva. Placutele, picatura care a umplut paharul.

Transportatorii au fost la un pas de a porni ample actiuni de protest, prin care doreau sa isi arate nemultumirea fata de modul in care legiuitorii inteleg sa ii sprijine si sa le apere interesele. Picatura care a umplut marele pahar de nemultumiri a fost obligativitatea echiparii vehiculelor de peste 3,5 t cu placute care sa specifice dimensiunile si masele, din 26 mai a.c. Chiar daca prevederea este mai veche si exista si in legislatia europeana, balbaielile RAR privind aplicarea reglementarilor au facut practic imposibil ca operatorii sa se mai incadreze in termen. Pe ultima suta de metri, MTI a evitat inceperea protestelor, semnand un acord cu reprezentantii transportatorilor, prin care s-a angajat sa modifice Ordinul 1640, dar si OUG 11 si HG 69, dupa un calendar strict.
 

Toate vehiculele cu masa maxima autorizata (MTMA) de peste 3,5 t trebuiau dotate cu placutele care sa specifice dimensiunile si masele incepand cu 26 mai 2013, asa cum este prevazut in ordinul 1640, publicat in Monitorul Oficial in 26 noiembrie 2012. Chiar daca prevederea referitoare la probarea maselor si dimensiunilor este prinsa in reglementarile europene si trebuia inclusa obligatoriu si in legislatia romaneasca, carausii au contestat faptul ca, din toate variantele posibile, la noi s-a preluat fix cea mai costisitoare, respectiv efectuarea verificarilor si montarea placutelor de catre RAR, care pe de o parte presupune costuri pentru achizitionarea placutelor, iar pe de alta parte implica „trambalarea” cu vehiculele la reprezentantele RAR si cheltuielile aferente procedurii de verificare si montare. In cazul vehiculelor fara dispozitive de cuplare costul acestei operatiuni a fost calculat la 140 de lei in total (83 de lei la RAR si 57 de lei catre fabricantul placutei). Pentru autotractoarele cu remorca sau semiremorca acesta se ridica la 488 de lei (cate 187 de lei pentru autotractor si semiremorca la RAR si cate 57 de lei catre fabricantului placutelor).
„Sunt reprezentante RAR in tara unde nici nu pot intra ansamblurile camion plus semiremorca in curte, ce sa mai vorbim de efectuarea masuratorilor privind masele si dimensiunile. Numarul de vehicule vizat este imens – legea vizeaza atat vehiculele de marfa, cat si de transport persoane – astfel ca abia ar fi facut fata centrele cu capacitati mai mari si mai mult personal”, a declarat Marian Crac, presedintele FORT.
Transportatorii au solicitat ca in loc sa se impuna montarea de placute cu masele si dimensiunile sa se opteze pentru varianta de atestare prin documente, asa cum se permite prin legislatia europeana si asa cum s-a si optat in majoritatea tarilor membre UE. Sau, daca se mentine obligativitatea montarii placutelor, macar sa se accepte efectuarea acestei operatiuni odata cu inspectia tehnica periodica, obligatorie la fiecare sase luni, astfel incat sa se optimizeze costurile si vehiculele sa nu fie purtate pe drumuri inutil. Lipsa de comunicare si de interes din partea oficialilor din Minister i-a facut  …

Articole similare