Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Multi cer „libere“ pe Rusia, dar putini ajung sa le foloseasca

Desi autorizatiile CEMT nerestrictionate pe Rusia au fost in topul preferintelor transportatorilor romani in ultimii doi ani, foarte putini au apucat sa le si foloseasca. Cei care opereaza catre Federatia Rusa sunt carausii de peste Prut sau cei care si-au infiintat firme de transport in Romania. Reprezentantii Ministerului Transporturilor sunt decisi sa fie mult mai stricti atat in alocarea autorizatiilor CEMT „libere“ pe Rusia, cat si in controlul si sanctionarea celor care nu le folosesc. Autorizatiile terta-tara de Turcia vor fi o problema si in acest an, intrucat in primele cinci luni au fost folosite deja 4.100 din 4.500 de autorizatii.
 

Din 2014 se vor acorda autorizatii CEMT doar pentru camioane minimum Euro 5. S-ar putea sa fie acceptate si Euro 4, dar la nivelul Ministerului Transporturilor (MT) nu s-a luat inca o decizie ferma in acest sens. Astfel, fiecare camion Euro 5 va avea un CEMT. Se va scapa de grija autorizatiilor, iar operatorii vor sti ca pot sa preia in orice moment orice fel de cursa pentru unul dintre statele membre CEMT (cu rezervele de rigoare pentru cele restrictionate). Trebuie precizat ca restrictia de Rusia se va prelungi si anul viitor. Oricum, daca se vor acorda CEMT-uri doar pentru camioane Euro 5, din 438 de libere de Rusia, cate sunt in prezent, numarul acestora va creste cu 25%, pana la 670 de autorizatii.
Operatorii de transport sunt obligati sa trimita periodic la MT o situatie a autorizatiilor CEMT utilizate. Totusi, din 1.006 CEMT-uri acordate pentru 2013 firmelor de profil, de la inceputul anului nu au fost primite raportari decat pentru 250. Iar de aici rezulta ca se utilizeaza in medie o autorizatie CEMT pentru efectuarea a 0,9 curse dus-intors pe luna, ceea ce nu este nici pe departe o valoare optima. „Multi solicita CEMT-uri pentru a scapa de stresul obtinerii autorizatiilor bilaterale, mult mai potrivite pentru anumite tipuri de activitati. De remarcat ca toata lumea cere autorizatii nerestrictionate pe Rusia doar pe principiul «sa fie acolo», dar foarte putini chiar le folosesc“, a aratat Eduard Ungureanu, reprezentantul Directiei Rutiere din cadrul MT.
Cu 438 de libere de Rusia, pe primele cinci luni ale anului au fost facute doar 130 de curse.
Cel mai mare numar de curse pe Rusia cu o autorizatie CEMT a fost de 12 intr-o luna.
„In premiera, anul acesta o sa punem in practica faptul ca cine nu utilizeaza CEMT-ul corespunzator va fi sanctionat, prin retragerea autorizatiilor. De asemenea, vom analiza cu atentie cui acordam liberele de Ungaria, Austria, Italia, Rusia etc., pentru ca trei sferturi dintre cei care le au nu le utilizeaza, nici macar ocazional“, a mai precizat Ungureanu.
„Sunt foarte multi operatori romani care spera sa faca transporturi catre Federatia Rusa. Este insa o tara foarte complicata si din acest motiv pana acum nu au reusit sa lucreze acolo decat transportatorii moldoveni care si-au facut firme in Romania, cunosc limba rusa si stiu sa se descurce. Pentru ca, dupa ce …

Articole similare