Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Englezii au rezolvat problema transportului

Cu o flota de patru ori mai mare ca a noastra, Marea Britanie detine o adevarata „industrie“ de transport, ce aduce Guvernului venituri imense. Motiv pentru care problemele cu care se confrunta operatorii de pe aceasta piata sunt privite cu multa seriozitate de guvernanti. Iar pentru a da un bun exemplu, Executivul isi achita toate datoriile in maximum 30 de zile si influenteaza si companiile mari sa procedeze la fel.
 

In Marea Britanie sunt 450.000 de vehicule peste 7,5 t, cifra care nu s-a modificat semnificativ in ultimii 20 de ani, iar cele mai multe au 44 t. Desi legislatia legata de accesul la piata de transport este aceeasi cu cea comunitara, nu este foarte simplu sa devii transportator aici. Asta deoarece capacitatea financiara este verificata de un judecator independent de transport.
„Daca esti o persoana cu o buna reputatie si ai bani sa cumperi sau sa inchiriezi camioane, atunci poti intra pe piata fara probleme. Dar daca activele sunt blocate in depozite sau altceva, atunci e mai dificil. Pentru ca va trebui sa vinzi cladirile. Aceasta este bariera principala. Insa este foarte usor de intrat pe piata pentru cei care vor, de exemplu, sa isi cumpere cateva vehicule pentru distributia locala“, a explicat Theo de Pencier, directorul adjunct al Freight Transport Association (FTA).

Cand economia isi revine, urmeaza falimentele
Anul trecut, economia Marii Britanii s-a contractat cu circa 5%, dar pentru primavara acestui an se asteapta mult mai multe falimente. „Avem o vorba in Marea Britanie: cand economia incepe sa iasa din recesiune apar cele mai multe falimente. Pentru ca atunci bancile incep sa ceara inapoi banii imprumutati si companiile nu au de unde sa-i dea. Aproape 10% din camioanele de pe piata nu au lucrat, cifra care a crescut la finalul anului trecut cu aproape 5%. In 2009 nu au fost multe falimente pe piata, dar pentru primul trimestru al acestui an ne asteptam la multe falimente ale companiilor ce aveau o situatie dificila inca de cativa ani. Insa situatia nu e mai dramatica decat in alte state.“

Profitul FTA merge in favoarea membrilor
FTA este o asociatie care, desi deruleaza activitati comerciale, reinvesteste profitul obtinut, astfel ca nu plateste taxe la Stat. Banii sunt investiti in cat mai multe cercetari si investigatii pentru guvern. „O parte din profitul obtinut e folosit in campanii sau pentru aducerea unui caz in fata justitiei. Cei de la guvern stiu ca daca suntem convinsi ca avem dreptate intr-o anumita privinta cu care ei nu sunt de acord, atunci mergem in justitie. Avem suportul unor companii foarte mari, inclusiv hipermarketurile sunt membre ale asociatiei noastre, iar daca este nevoie avem sprijinul lor pentru a merge cu un anume caz in justitie. De exemplu, nu am fost de acord cu amenzile mari pentru parcarea in anumite locuri, astfel incat companiile de distributie nu isi pot desfasura activitatea in conditii normale. Asa ca am redus amenzile in ultimul an cu aproape 15% din aproape un milion de lire sterline, cat era suma totala platita de companii anual.“
Asociatia are un rol important in modificarea legislatiei din transporturi atat din Marea Britanie, cat si a celei la nivel comunitar. Membrii FTA sunt pentru respectarea reglementarilor legale si merg pe principiul ca, daca o companie nu respecta legea, atunci genereaza concurenta neloiala.
„Multe companii au devenit membre pentru ca au vrut ca asociatia noastra sa poata influenta guvernul sa scoata legi bune, care sa poata fi aplicate. Sunt departamente ale Guvernului care au grija ca legea sa fie promulgata si apoi aplicata. Suntem in stransa legatura cu Guvernul si cu agentiile acestuia responsabile pentru construirea si mentinerea drumurilor.“

„Judecatorii“ au un rol important pe piata
Activitatea de transport este influentata in Marea Britanie si de judecatorii de transport independenti, care au puterea, printre altele, de a decide daca o companie poate activa sau nu in acest domeniu.
Daca inspectorii de transport gasesc o companie care nu respecta legislatia in ceea ce priveste, de exemplu, orele de condus, sau nu isi mentine vehiculele intr-o stare tehnica buna, atunci o pot opri sa mai opereze o perioada de timp si-l sfatuiesc pe patronul ei sa se inscrie intr-o asociatie de transport care sa aiba grija ca standardele de operare sa fie suficient de bune pentru a putea activa din nou. Iar intr-o astfel de situatie sunt sute de companii in fiecare an.
FTA detine si aproape 120 de ingineri care inspecteaza vehiculele membrilor in numele acestora, pentru a verifica daca starea lor este buna.

Combustibilul, o enorma sursa de venit
In activitatea FTA sunt incluse si campanii pentru diferite probleme care afecteaza companiile de transport si logistica. Cel mai important motiv de disputa e acum pretul combustibilului, printre cele mai mari din Europa.
„In trecut, veneau multi transportatori din Polonia sau Republica Ceha cu rezervoarele pline din alte state, unde combustibilului este mai ieftin, si operau aici. Din acest motiv noi am facut presiuni asupra Guvernului sa blocheze liberalizarea cabotajului. Guvernul este foarte protector cu piata interna si stie ca, daca va permite liberalizarea totala, multi transportatori isi vor pierde contractele si atunci va fi o presiune imensa, iar oamenii vor iesi in strada si vor fi nevoiti sa scada pretul combustibilului. Guvernul castiga patru miliarde de lire sterline pe an din taxele pe combustibil, iar o parte din acestia sunt investiti in drumuri. Asa ca suntem o sursa enorma de venit.“
In contractul tuturor transportatorilor britanici este inclusa o clauza de combustibil, care influenteaza pretul de transport. „In trecut nu se specifica aceasta clauza in contract, dar in 2000 foarte multe companii au dat faliment din cauza preturilor mici, iar cei care au ramas pe piata au decis sa le creasca, pentru a nu pati la fel, situatie pe care clientii au acceptat-o. Pretul combustibilului nu este ceva ce poate fi controlat de companii, asa ca aceasta clauza o au chiar si cele mai mici firme de transport. Dar, daca vrei sa ridici pretul pentru ca nu esti foarte eficient sau pentru ca salariatii tai vor mai multi bani, atunci clientul poate spune ca nu doreste sa plateasca pentru asta.“

Guvernul influenteaza termenele de plata
Termenele de plata oficiale din Marea Britanie sunt, de obicei, de 30 de zile, insa sunt clienti care isi achita facturile la 45-50 de zile. Pentru a da un exemplu pozitiv, Guvernul acestui stat face eforturi pentru a-si achita datoriile la 30 de zile si pune presiune pe companii sa procedeze la fel. Nu exista o legislatie clara ca platile vor trebui efectuate intr-o anumita perioada, insa, daca intarzierile vin de la o companie de renume, aceasta este amenintata cu declaratii publice legate de situatia sa financiara sau de faptul ca cei catre care a intarziat platile au probleme din acest motiv“.

Chiar si cei cu reputatie buna sunt in pericol
VOSA, autoritatea de control din Marea Britanie, are o evidenta a tuturor vehiculelor verificate, inclusiv a celor inmatriculate in alte state. „Sunt drumuri pe care, daca esti transportator strain, ai toate sansele sa fii oprit. Dar cele mai multe vehicule sunt oprite doar pentru ca figureaza in baza de date a inspectorilor de trafic cu anumite probleme. De exemplu, VOSA nu opreste toate vehiculele companiilor romanesti, ci doar pe cele care nu au o reputatie buna. Daca o companie nu isi achita datoriile, atunci ei considera ca acea companie are probleme financiare si nu isi poate mentine vehiculele in stare buna. Asa ca si pe acestea le vor controla.“
Nu sunt iertate nici firmele care au istoric bun, insa unul din vehiculele lor a fost detectat cu probleme tehnice grave. „Responsabilul acestei companii ar putea fi adus in fata judecatorului de transport pentru a explica de ce a permis ca unul din vehiculele companiei sa plece in cursa cu asemenea probleme. Se poate ajunge chiar si la situatia in care firma sa isi piarda buna reputatie si sa fie mult mai dificil sa isi gaseasca clienti. Iar daca inainte VOSA era privita mai mult ca un dusman de catre companiile de transport, acum este un aliat al lor.“
Sunt insa si situatii in care judecatorii gasesc vinovati inspectorii VOSA. „Acest lucru nu convine Guvernului, care vrea acum ca judecatorii sa nu mai fie independenti. Noi pledam pentru judecatorii de transport independenti, deoarece ei cunosc afacerea de transport, chiar daca sunt angajati ai Guvernului.“

Peste 100 de ani de traditie
FTA a fost infiintata in urma cu aproape 125 de ani, la inceput ca asociatie a producatorilor de alimente, care s-au reunit pentru a-si stabili drepturile in raport cu caile ferate. De-a lungul anilor, aceasta asociatie a tot crescut si dupa cel de al doilea razboi mondial a primit denumirea actuala. Pe atunci ii reprezenta pe toti cei care cumparau serviciile de transport rutier. In anii ‘70 a devenit o asociatie de logistica, pe masura ce companiile s-au concentrat tot mai mult pe aceasta activitate. In prezent, asociatia are 14.000 de membri, majoritatea companii mari de logistica, transport sau retail, reprezentand cea mai mare parte a pietei britanice de logistica.
Asociatia mai ofera membrilor in fiecare an diferite carti referitoare la legislatie sau activitati punctuale, precum incarcarea corecta a marfurilor in camion. „Daca esti, de exemplu, directorul de logistica al unei companii de productie si ai externalizat activitatea de transport catre o alta firma si vrei sa te asiguri ca aceasta opereaza corect, atunci apelezi la noi pentru verificare. Noi nu ne implicam in discutarea drepturilor dintre parti“.

Articole similare