Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lazar, in elita transporturilor europene

Conditiile grele cu care romanii au fost obisnuiti dintotdeauna le-au oferit determinarea necesara dezvoltarii, entuziasmul ducerii pana la capat a oricarui proiect si capacitatea de a se adapta la orice situatie si de a gasi solutii la probleme aparent imposibil de rezolvat. Acestea sunt calitatile care i-au permis firmei de transport International Lazar Company sa fie plasata pe pozitia a treia a competitiei European Transport Company of the Year, inainte de Henri Ducros (Franta) si Nuss Spedition (Germania), dar dupa o companie britanica (Tradeteam), detinuta de DHL, cu investitii masive in echipamente, si una belgiana, Van Dievel International, axata pe transport intermodal.
 

International Lazar Company are cea mai mare flota de camioane dintre finalisti, principala diferenta dintre compania romaneasca si celelalte inscrise in competitie fiind marketingul mai putin agresiv privind protectia mediului. Aceasta este, de altfel, una dintre caracteristicile intregii piete romanesti de transport, focusata mai degraba pe costuri operationale decat pe politici „verzi”, devenite insa deja obligatorii in vest.
„Si noi am inceput in ianuarie implementarea standardului de protectia mediului ISO 14001 si avem cele mai bune motive sa o finalizam in urmatoarele luni”, a declarat Daniela Midvichi, directorul comercial al firmei pitestene. „In plus, stam foarte bine la instruirea soferilor nostri pe partea condusului economic si in siguranta. Pe partea de IT beneficiem de sistemul Transics de fleet management si de sistemul de planificare OTD, insa vom imbunatati partea de analize gratie unui nou modul pe care Transics il dezvolta actualmente. Vrem sa alocam mai multe resurse umane pentru controlul costurilor si folosirea la maximum a instrumentelor pe care le aveam deja. Vrem, practic, sa obtinem rezultate mai bune, fara investitii importante, ci doar prin exploatarea optima a echipamentelor deja existente.”

Limitare la 85 km/h
Inspirati din schimbul de experienta efectuat impreuna cu reprezentantii formatori ai producatorilor de camioane, pitestenii s-au decis sa reia proiectul inceput in urma cu un an de limitare a camioanelor la 85 km/h in loc de 90 km/h, cum au toate. „Astfel vom fi capabili sa facem economie de combustibil, vom reduce nivelul noxelor si numarul de accidente in trafic. Intampinam o opozitie puternica din partea soferilor, care sustin ca ar avea probleme in trafic cu ceilalti soferi de camioane, mai ales ca sunt portiuni de autostrada pe care nu sunt admise depasirile, insa tocmai de aceea nu am limitat viteza din tahograf, ci doar am setat aparatura de bord sa emita un semnal de alarma atat catre dispecerat, cat si in cabina, destul de suparatoare acustic pentru sofer, care va depasi astfel viteza de 85 km/h numai in caz de necesitate”, a afirmat Daniela Midvichi. Cu toata opozitia soferilor, beneficiile sunt evidente. „Speram sa lansam o provocare si catre alte firme de transport, care ar putea introduce acelasi sistem. Nu cred ca ar afecta eficienta transporturilor, pentru ca media europeana de viteza se situeaza sub 85 km/h.”

Nu avem inca soliditatea financiara a vesticilor
Chiar daca International Lazar Company a inregistrat profit operational pe 2009 (ceea ce este o mare realizare date fiind conditiile pietei), rezultatele financiare globale sunt negative, ca urmare a diferentelor de curs valutar si amortizarii investitiilor masive facute in ultima vreme.
Cu o „istorie” de numai 15 ani, Lazar nu poate avea aceeasi soliditate financiara ca alte firme vest-europene, cu o traditie de 70-100 de ani sau chiar mai mult, sau cu actionari puternici in spate, precum Deutsche Post DHL. Si totusi, nivelul investitiilor in sisteme IT, flota si logistica, ridica standardele de operare la nivelul celor din vestul Europei.

Mana in mana cu succesul Dacia
Cu siguranta ca un rol important pentru atingerea acestei pozitii il joaca si parteneriatul cu clienti importanti, printre care si Dacia, unul dintre producatorii care au profitat cel mai mult de criza economica.
„Si noi, la randul nostru, am beneficiat de pe urma acestei sanse pe care a avut-o Dacia. In continuare suntem convinsi ca Dacia o sa mearga bine si ca industria auto isi va reveni”, a mentionat directorul comercial ILC. Cu toate acestea, reprezentanta firmei pitestene sustine ca grupul Lazar include sase companii, cu diferite tipuri de activitati, astfel ca nu depind decat in proportie de 20% de segmentul automotive, mai zguduit de criza decat altele. Sigur, nu e si cazul Dacia, care a mers la fel de bine ca si in 2008.
Lazar s-a extins si pe industriile chimica, FMCG si electrocasnica, iar pe partea de logistica, pe langa depozitul actual, in care opereaza preponderent produse Pirelli, firma pitesteana are si alte proiecte importante, multe dintre ele aproape de materializare. Tocmai de aceea numarul angajatilor a crescut, in timp ce majoritatea firmelor din domeniu, atat din tara, cat si din strainatate, s-a confruntat cu reduceri de personal.

Inovatia britanica suscita interesul continentalilor
Desemnata compania europeana de transport a anului, Tradeteam (Marea Britanie), e detinuta de Deutsche Post (DHL) si producatorul de bere Molson Coors, activand de 15 ani pe piata, dupa ce in 1995 a preluat activitatea unui alt distribuitor de bere.
In 2009, Tradeteam a mai castigat doua premii importante pe piata britanica, avand o prezentare deja exersata si imbunatatita dupa fiecare „iesire la rampa”, punctul forte constand in eficienta operarii.
Noile semiremorci cu forma extrem de aerodinamica, produse de carosierul britanic Don Bur, ofera nu numai o capacitate sporita de incarcare, ci si o reducere a consumului de combustibil datorita constructiei specifice in forma de lacrima, cu o rezistenta la rulare mai mica fata de „lazile” standardizate europene.
De asemenea, „logistica inversa” (manifestata prin preluarea ambalajelor si asigurarea reciclarii acestora) si politica de reducere a emisiilor poluante si a cantitatii de CO2 au contat decisiv. Printre masurile introduse recent de castigator se numara si limitarea la 85 km/h a camioanelor din flota, pentru reducerea consumului si a impactului asupra mediului.
Pe locul doi s-a clasat firma belgiana Van Dievel International, care efectueaza transport intermodal, cu o operare pe rutier pe o raza de maximum 500 km. Ceilalti trei finalisti au fost Nybro Transport (Suedia), Van Gansewinkel (Olanda) and Spedition Nuss GmbH (Germania). Patru din cei sase finalisti sunt firme de familie, unele aflate la cea de-a treia generatie de management.

Articole similare