Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Istoricul soferilor ar putea fi verificat

Cum tot mai multi manageri de companii de transport au probleme in a alege soferi buni si seriosi la angajare, UNTRR a propus Ministerului Transporturilor sa includa in legislatie prevederi cu privire la cazierul fiecarui conducator auto. Astfel, s-a propus ca, eventual la ARR, sa se gaseasca un istoric al incidentelor tuturor soferilor verificati, care sa poata fi studiat, la cerere, de cei interesati.
 

De multe ori, soferii veniti la angajare castiga increderea angajatorilor la primul interviu, dupa care se dovedeste ca nu sunt la nivelul de pregatire pe care l-au declarat. Asa ca tot mai multi patroni sunt interesati de istoricul lor, de locul anterior de munca si de comportamentul pe care l-au avut acolo, dar si de incidentele provocate in trecut de viitorii angajati. In acest sens, UNTRR a trimis catre Ministerul Transporturilor o propunere de includere in legislatie a unor prevederi care sa responsabilizeze soferii si sa evite migrarea celor slab pregatiti si cu antecedente profesionale de la o firma de transport la alta. Asociatia a propus includerea in registrul electronic national sau crearea unui registru separat, care sa poata emite la cerere un „cazier profesional“ al conducatorilor auto, care sa contina incalcari grave, nu numai ale legislatiei nationale si/sau comunitare. Printre acestea se numara nerespectarea regulamentelor privind timpii de condus si odihna, utilizarea de tahografe defecte sau manipularea acestora, folosirea de diagrame falsificate. Tot in istoricul soferului urmeaza sa fie trecuta si nerespectarea dispozitiilor Directivei 2009/40 referitoare la conducerea auto fara ITP valabil si/sau cu o deficienta foarte serioasa la sistemul de franare, la mecanismul de directie, la roti/pneuri, suspensie sau sasiu, care ar crea un risc imediat pentru siguranta circulatiei si care determina imobilizarea vehiculului.
Conducerea vehiculului fara permis de conducere valabil sau fara documentele impuse de legislatia nationala si/sau comunitara vor fi, de asemenea, trecute in istoricul fiecarui sofer. Tot aici vor fi mentionate si eventualitatea in care soferul conduce sub influenta alcoolului sau al drogurilor, depasirea limitelor de viteza sau comportamentul in trafic.
UNTRR a solicitat reprezentantilor din minister ca toate informatiile sa insoteasca soferul pe durata intregii sale activitati in aceasta profesie, inclusiv atunci cand isi schimba locul de munca de la o firma de transport la alta.

Pastrarea contractelor depinde si de instruirea soferilor
Tot mai multi transportatori romani gasesc profitabile cursele intracomunitare unde trimit chiar si jumatate din soferii angajati. Numai ca acestia isi dau seama ca le este greu sa se disciplineze si sa isi gestioneze programul de lucru, astfel compania riscand sa piarda contracte importante. „Daca chiulesti in fiecare zi cate putin, ajungi sa nu mai poti face programul saptamanal, ceea ce este un dezastru. Clientul iti reproseaza, tu nu mai poti face nimic. Este o mare problema de formare a soferilor romani. Cum punctualitatea nu face parte din modelul nostru cultural, lor nu li se pare anormal sa intarzie, asa ca nu se perfectioneaza“, a explicat patronul unei companii cu peste 70 de camioane.
Un transport intracomunitar nu se compara cu un transport direct din Romania, unde majoritatea soferilor isi aranjeaza din timp programul.
Cursele pe comunitate presupun aranjarea programului in asa fel incat soferul sa ajunga la timp la descarcare, sa ii ramana suficient timp pentru a ajunge la urmatoarea incarcare si sa poata respecta si cea de a doua livrare. „In general, insa, soferii sunt punctuali la livrare, iar apoi nu mai au timp sa faca incarcarea si livrarea ulterioara. Daca pauza li se termina la 3 dimineata, atunci acestia ar trebui sa se trezeasca sa mearga la lucru. In schimb, ei dorm pana la 8 si apoi merg tare sa faca livrarea, dupa care li se termina timpul. Deci «chiulesc» cate putin in fiecare zi si apoi intra in criza de timp. E un gen de activitate care necesita foarte multa atentie si supraveghere, de aceea sunt putini cei care au reusit sa ramana pe transport intracomunitar“, mai ales ca tot mai multi transportatori din diferite state isi doresc sa mearga in zone cu activitate comerciala intensa si merg acolo cu oameni tot mai bine pregatiti. Iar clientii prefera sa plateasca mai mult pe transport, dar sa nu aiba probleme si sa riste, la randul lor, pierderea clientilor. „Afara, cand spui ca faci transport, il faci in anumite conditii. Noi ne plangem mereu de controale, insa acestea au rolul de a preveni niste catastrofe. Sunt opriti cu predilectie cei mai predispusi la astfel de lucruri, ca romanii, turcii sau bulgarii. De cele mai multe ori aceste controale se dovedesc a fi eficace.“

Formarea ar trebui realizata in cadrul companiei
In opinia specialistilor din transporturi, formarea soferilor ar trebui realizata in cadrul companiei de catre oameni bine pregatiti si cu multi kilometri la volan. Asa procedeaza si unele companii de transport multinationale, unde exista un grup de astfel de soferi formatori, care se deplaseaza la toate filialele companiei, pentru a instrui periodic soferii din fiecare tara, inclusiv atunci cand apare pe piata un model nou de camion. Insa sunt soferi care, desi instruiti de companie, ignora ceea ce au invatat. „Am avut soferi care atunci cand au ajuns in locatii petrochimice si-au lasat tigara aprinsa pe un pervaz afara si a intrat inauntru, gest care nu li s-a parut deplasat.“
Nici ancorarea marfii nu este stapanita prea bine de unii soferi romani. „Am incarcat hartie, care este un produs foarte scump si sensibil, iar pentru optimizarea incarcaturii am suprapus paletii. Soferul a tras chinga peste ei si a reusit sa deformeze paletii de sus. Trebuia sa traga o chinga pentru fiecare palet, dar daca nu a avut experienta necesara, nu a procedat asa. Dupa ce am instruit toti soferii in acest sens, nu am mai avut probleme“, a explicat un transportator.

Pagubele nu se recupereaza
Cele mai multe pagube provocate de lipsa de instruire corespunzatoare a soferilor nu mai sunt recuperate de patroni. Pentru ca, de cele mai multe ori, acestia nu au cu ce sa achite paguba. In urma cu cativa ani exista posibilitatea ca soferii sa aduca niste garantii imobiliare, insa era imoral sa lipsesti o familie de casa pentru greseala lor. Oricum, acest gen de garantie este condamnat si la nivel european, de aceea s-a renuntat la ea, mai ales ca a fost o perioada in care pe piata a fost o lipsa de soferi, astfel ca, daca se mentinea aceasta garantie, transportatorii riscau sa ramana fara angajati. „Aceasta garantie il facea pe sofer mai responsabil si mai atent. Insa acum este foarte greu sa spui ca pe unii ii angajezi cu garantie si pe altii fara. Transportul merge pe incredere. Soferilor le dai acces la un camion de mare valoare si la marfa din camion.“

Salarii compensatorii pentru soferii disponibilizati
In perioada aceasta, tot mai multe companii sunt puse in situatia de a-si reduce si personalul odata cu flota de transport. Problema este, insa, ca, potrivit Contractului colectiv de munca, daca desfacerea contractului colectiv de munca are loc la initiativa angajatorului, vor trebui platite intre sase si 12 salarii compensatorii. Prevederea este valabila, printre altele, si cand unitatea isi inceteaza activitatea sau se muta in alta localitate si persoana respectiva nu accepta sa o urmeze, sau atunci cand persoana nu corespunde profesional postului in care a fost angajata din motive neimputabile acesteia si nu i s-a oferit trecerea intr-o munca corespunzatoare. „Sunt multe aberatii in contractul colectiv de munca, pe care unii le pot ocoli, dar altii nu. Tot aici sunt incluse si primele, indiferent daca angajatorul poate sau nu sa le acorde. Noi facem comisii disciplinare soferilor unde unii nu vin si aduc in schimb concedii medicale. Altii vin, nu semneaza procesul verbal si apoi sustin ca au fost prezenti. Angajatii profita de toate aceste lucruri si este destul de greu sa ii dai afara, pentru ca asta presupune ca trebuie sa ii retragi de pe masina, sa instruiesti pe altcineva si se pierde mult timp.“
In plus, patronul trebuie sa puna la dispozitia Organizatiei sindicale justificarea tehnico-economica in legatura cu masurile privind posibilitatile de redistribuire a personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de calificare, recalificare sau reorientare profesionala etc.

Atentie la furtul de combustibil
Odata cu instalarea crizei, tot mai multi patroni sunt atenti la consumul de combustibil. Iar cum piata are acum mai multi soferi disponibili, multi gasesc ca furtul de combustibil dovedit este un motiv suficient pentru a da afara angajatul vinovat. „Am profitat de modul in care DAF calculeaza consumul pentru a testa onestitatea soferilor. Computerul de proces transmite un index de motorina arsa pe toata viata masinii similar cu indexul kilometric al masinii. Deci, cand soferul pleaca in cursa, exista un index de kilometri si unul de motorina. Estimez cat consuma aeroterma, dupa normele date de DAF, si aflu ce consum trebuia sa fie. Am aratat si soferilor sistemul. Acum am ajuns la o medie de consum pe tot parcul Euro 5 de 32 l/100 km, care este la fel de bun ca 34 l/100 km pentru vehiculele Euro 3. La Euro 5 nu iesi mult mai bine la cheltuieli pentru ca se adauga AdBlue. Dar consumul de motorina e foarte bun.“
Tot pentru mai multa disciplina sunt patroni care cer soferilor sa raporteze fiecare alimentare, chiar daca acestea se vad pe facturi.

Si soferii acuza
Daca patronii firmelor de transport au nenumarate motive de a se plange de soferi, si acestia din urma atrag atentia ca exista firme care „au uitat” sa le plateasca impozitele si CAS-urile de mai bine de sase luni.
Soferul unei firme din Oradea, care lucreaza si la Ploiesti, ne-a semnalat ca firma s-a descotorosit de cativa soferi la inceputul acestui an, la sfarsit de saptamana. Lunea, cand sa reinceapa lucrul, nu au mai fost nici masini, nici de lucru, iar „patronul” nu a mai putut fi contactat telefonic. La ITM, cei cativa soferi prahoveni au descoperit ca firma bihoreana nici nu le-a platit CAS de cateva luni bune.
Un alt sofer ne-a scris ca il deranjeaza faptul ca multi patroni ai firmelor de transport „pun semnul egal intre sofer si hot”, in timp ce norme de consum de 23 l/100 km, impuse de unii dispeceri de transport pe parcursul in gol, sunt considerate „aberant de mici”: „Cum poate consuma un camion 23 l/100 km in gol totdeauna cand sunt atatia factori care pot influenta negativ consumul: vant, ploaie, temperatura, umiditate, declivitate, viteza de proiectare a drumului, semafoare, sensuri giratorii, treceri de pietoni, interval orar de tranzit, ambuteiaje, manevre etc.?”
Cu siguranta ca sunt soferi care obtin adeseori un asemenea consum cu camionul gol, uneori chiar si mai mic, totul este sa existe realism la aprecierea conditiilor de trafic.
Probleme sunt si de o parte, si de cealalta, insa o relatie corecta, bazata pe respect si constiinciozitate, este singura cale de succes atat pentru firmele de transport, cat si pentru soferi, care nu-si mai pot gasi cu usurinta de lucru in prezent si nici salarii prea bune, cata vreme profitul unei firme de transport per camion este mai mic decat salariul castigat de sofer, platit sub forma de salariu, diurna sau prima.

Articole similare