Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Intermodalul si serviciile cu valoare adaugata, directiile principale de dezvoltare

Gopet Romania, filiala locala a Gopet Trans, a inregistrat in 2016 cu 25% mai multe comenzi decat in 2015 – deci cresterea a fost peste cea a pietei de la noi – in special datorita implicarii, incepand cu 2014, in transport intermodal, dar si datorita curselor in plus in Comunitate pentru anumiti clienti si specializarii continue a personalului. Printre planurile din viitorul apropiat se numara continuarea investitiilor in echipamente pentru intermodal, construirea unui nou depozit langa cel existent deja la Mioveni, extinderea ofertei de servicii logistice si deschiderea unui hub la Arad pentru distributia de bunuri in Romania.
 

Beneficiind de angajati cu experienta, formati in fosta companie de stat SOMAT, Gopet Trans s-a infiintat in 1995, in Bulgaria, iar in 1997 a inceput sa ofere sporadic transport si spre Romania, initial prin carausi din tara de origine, apoi si prin operatori de la noi. Ulterior cursele au devenit mai dese, astfel ca in 2002 a fost deschis primul birou din Romania si, asa cum isi aminteste Peter Petrov, CEO Gopet Trans, „primul angajat provenea de la o firma de transport cu care colaboram, iar timp de un an am impartit biroul cu un client, pentru a reduce cat mai mult costurile. Proiectul s-a dovedit a fi un succes si cresterea a inceput chiar din primul an.“

Romania vs. Bulgaria, cu plusuri si minusuri
Cea mai mare dezvoltare a venit in 2004, cand s-a vazut clar diferenta de potential dintre Romania si Bulgaria si faptul ca dezvoltarea tarii noastre era mai rapida, proces care continua si in prezent, dupa cum considera reprezentantul Gopet: numeroase multinationale au ales sa aiba la noi biroul central pentru intreaga regiune si exista si multe investitii in centre de productie, pe cand din Bulgaria unii retaileri s-au retras din cauza consumului mic cauzat de scaderea populatiei si de emigratie. In plus, Romania este atractiva si datorita faptului ca este plasata strategic langa Ucraina si Rusia. Infrastructura, inclusiv cea feroviara, este mai buna la noi si numeroase companii feroviare romanesti opereaza in Bulgaria pentru ca sunt mai bine organizate si pot atrage volume.
Pe de alta parte, si in Bulgaria se fac investitii, mai ales in contextul climatului instabil din ultimul timp din Grecia si Turcia, iar sistemul de taxare este mai favorabil firmelor, impozitul pe profit fiind de 10%, fata de 16% la noi, iar taxele sociale ridicandu-se la 35%, fata de 79% in Romania. In plus, Bulgaria este a doua tara dupa Polonia in ceea ce priveste atragerea de fonduri europene si exista numeroase proiecte demarate in constructii si infrastructura, companiile private avand o implicare foarte buna. „Cea mai acuta problema in Bulgaria este lipsa fortei de munca, indiferent de gradul de calificare. In plus, reglementarile nu sunt atat de clare precum in Romania si asta le poate crea probleme investitorilor.“ In concluzie, „per ansamblu, Bulgaria nu este o tara foarte atractiva, dar depinde si de domeniul de activitate si de strategie. Ma refer, de exemplu, la companiile de servicii care prefera sa deschida birouri in proximitatea granitei cu Romania, in orase ca Ruse sau Silistra, pentru a profita de climatul fiscal, dar angajeaza romani pentru a deservi piata romaneasca”, explica Peter Petrov.

Pentru a aborda multinationalele e nevoie de un plus de experienta
Pe langa Romania si Bulgaria, Gopet are astazi birouri in Austria, Grecia, Polonia si Spania, cel din urma fiind deschis in 2016. Initial, compania activa in zona serviciilor de transport international de marfa (camioane complete, apoi partiale si linii de grupaj) si de cativa ani a inceput diversificarea serviciilor prin integrarea celor de logistica si a solutiilor intermodale, pentru a putea raspunde cererilor clientilor. CEO-ul Gopet Trans apreciaza ca, „desi ambele segmente de servicii necesita investitii serioase, cel mai dificil a fost sa identificam oameni bine pregatiti, cu initiativa, care sa preia si sa dezvolte noile servicii”. Compania de origine bulgara se defineste ca fiind o companie regionala ce mizeaza pe apropierea de client, atat prin filialele locale, cat si prin largirea gamei de servicii si aplicarea expertizei acumulate la nivel de Grup.
„Avem in portofoliul nostru un numar important de multinationale. Expunerea la acest tip de client cu nevoi complexe, sofisticate, ne permite, iar uneori ne forteaza, sa cream servicii noi. Logistica nu face exceptie. Pe de alta parte, la nivel local companiile mici sau mijlocii prefera sa externalizeze partial logistica. Noi incercam sa ramanem flexibili si sa raspundem ambelor tipuri de clienti”, explica Peter Petrov.

Servicii complete in depozitul de langa Mioveni. Se mai asteapta clienti!
Depozitul din Argeselu (in apropiere de Mioveni) era deja construit cand a fost cumparat de Gopet. „Acesta este clasa A, desi nu este o constructie recenta, cu siguranta nu la fel de moderna precum facilitatile din Bulgaria (are 8 m inaltime, fata de 11,5 m in tara de origine).” La cumparare depozitul era echipat si cu rafturi pentru paleti standard, iar stivuitoarele sunt si proprii, si inchiriate (cele speciale, pentru electrocasnice), dar pe viitor se va incerca doar varianta achizitionarii lor, cu atat mai mult cu cat uneori ele se schimba intre filiale. Softul folosit de companie este Navision.
Gopet are in plan lucrari de modernizare, dar si extinderea actualei suprafete construite de 8.000 m2 cu inca 3.000 m2. In prezent, compania ofera depozitare, dar si toata gama de servicii cu valoare adaugata: scanare, etichetare, ambalare, paletizare/depaletizare, picking. In functie de sezon, in Romania lucreaza 16-20 de angajati, in perioadele de varf exista un schimb suplimentar noaptea, iar angajatii temporari sunt usor de gasit in zona Pitesti – spre deosebire de Bucuresti.
„Evident, intentia a fost sa oferim servicii furnizorilor de componente auto, dar in momentul de fata avem contracte cu trei companii din retail si productie. Suntem in discutii cu cativa potentiali clienti pentru a aduce gradul de ocupare la 100%”, mai arata Petrov.
In ceea ce priveste industria automotive, reprezentantul companiei spune ca pana acum s-a concentrat asupra intelegerii nevoilor acestui segment de clienti si ca va incepe sa participe la licitatii, propunand servicii customizate, inca de la finele acestui an.
Peter Petrov defineste focusul actual ca fiind atragerea si diversificarea activitatilor si estimeaza un orizont de 3-4 ani pentru consolidarea acestui segment, respectiv atingerea unor marje corecte de profitabilitate.

„Devine dificil sa gasim camionul potrivit si pretul corect.“
„Desi ne axam pe diversificarea serviciilor, principalul generator de business ramane divizia de transport international de marfa”, spune Ramona Pacuraru, director regional Gopet Romania.
Gopet are o flota mica, inmatriculata in Bulgaria si folosita pentru proiecte speciale sau testarea unor rute noi. „Modelul nostru de business consta in colaborarea cu flote subcontractate la nivel local. In cazul Gopet Romania, este vorba de transportatori locali cu flote de maximum 15 camioane, utilizate partial sau total in regim de exclusivitate cu Gopet.” Camioanele nu sunt greu de gasit la noi, apreciaza Ramona Pacuraru, dar nu sunt ale firmelor romanesti, ci ale multinationalelor care le inmatriculeaza aici, „fiind dificil sa gasim pretul corect si camionul potrivit, pentru ca flotele lucreaza in Comunitate“.
In 2016, tocmai din cauza lipsei de camioane, dar si pentru a contracara preturile mai mici oferite de competitori, Gopet a inceput sa organizeze si sa combine mai bine fluxurile clientilor printr-o planificare mai dinamica. Inca din 2015 subcontractorii sunt selectati nu doar in functie de pret, ci si de tipul de flota pe care il au, deoarece clientii mari care organizeaza licitatii solicita tot mai mult semiremorci mega si camioane Euro 5 si 6, cu un consum cat mai mic. „Deci ar trebui sa fie clar pentru transportatori, inclusiv pentru cei mici, ca trebuie sa innoiasca parcul auto pentru a se adapta cererii, ceea ce nu e usor de facut.“
80-85% din volumele transportate de Gopet din Romania provin de la clienti directi, iar restul de la case de expeditii. In ceea ce priveste viitorul transporturilor, Peter Petrov apreciaza ca vor fi tot mai putin intalnite cursele tur-retur si ca vor aparea tot mai multe combinatii, iar remorcile se vor schimba, pentru a optimiza fluxurile. Si, desigur, vor fi introduse tot mai multe restrictii.
De aceea, fidelizarea transportatorilor este o prioritate a departamentului de achizitii din cadrul Gopet Romania. Simpla oferire a unui card de motorina sau a unei prelate inscriptionate nu mai este suficienta, ci importante sunt asigurarea unui anumit numar de kilometri, limitarea celor pe gol si asigurarea de suport continuu date fiind toate restrictiile care apar de la o luna la alta. Gopet isi propune sa foloseasca in viitorul apropiat un nou ERP care sa aduca un plus de eficienta in planificarea, respectiv atribuirea curselor.
In 2015 si 2016, mai mult decat in trecut, compania a facut eforturi sa incheie parteneriate pe baza de contract cu transportatori care sa respecte standardele sale din punct de vedere al flotei, serviciilor oferite, pretului si capacitatii disponibile. Iar in 2016 a fost organizat primul eveniment dedicat transportatorilor cu care exista deja colaborari de lunga durata, pentru a le prezenta viziunea Gopet in legatura cu dezvoltarea acestor parteneriate si tendintele pietei.

Consolidarea parteneriatelor, unul dintre motoarele cresterii
Daca in anii anteriori Gopet Romania a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de 3-4 milioane de euro, in 2015 aceasta a fost de aproape sapte milioane de euro comparativ cu 2014, iar reprezentantul companiei pune rezultatele foarte bune mai ales pe seama modelului flexibil de afacere si combinatiei intre accentul pe cresterea cotei de piata, acoperirea geografica, flexibilitatea in a raspunde cerintelor clientilor, adaptarea structurii sale interne la nevoile companiei, planificarea mai buna, care a permis combinarea optima a resurselor, pentru a reduce kilometrii pe gol, parteneriatele pe termen lung s.a.
Cea mai mare parte din cifra de afaceri se datoreaza clientilor din retail, FMCG, industriile metalurgica, automotive si chimica. In 2015, Gopet Romania a avut peste 1.500 de clienti, de la companii de top (pentru care a fost creata o echipa globala ce are responsabilitatea de a extinde vanzarile si de a coordona activitatea clientilor strategici) la firme mici. Iar departamentul comercial se concentreaza asupra cresterii volumelor prin parteneriatele cu clientii locali mari si asupra consolidarii colaborarii cu firme mici si mijlocii, pe baza de intelegeri pe termen lung, astfel incat sa se reduca numarul celor care apeleaza la Gopet pentru o singura tranzactie.
Rezultatele bune se datoreaza si departamentului de achizitii, al carui rol este de a raspunde tendintelor globale prin identificarea si oferirea de sprijin transportatorilor ce vor sa se ridice la nivelul standardelor clientilor, astfel incat sa se dezvolte impreuna cu Gopet si cu beneficiarii serviciilor lor.

Intermodalul mai are pana sa fie profitabil
Gopet face si transport intermodal, organizand prin Grampet un tren propriu saptamanal, de 28 de vagoane, dinspre Curtici spre Ruse, si avand o colaborare foarte buna cu operatori intre Romania, Germania si Belgia. Compania nu intentioneaza sa investeasca in propriul terminal la noi in tara, dar detine sasiuri si peste 100 de containere 45’ high-cube, folosite pentru bunuri paletizate si industriale, investitiile in echipamente incepand in 2014.
Din ratiuni de pret, clientii nu se arata deocamdata foarte interesati de intermodal – „la cat costa motorina, e mai rentabil sa faci transport rutier decat feroviar“ – sau de camioane mai verzi si nu cer certificate CO2, dar impun folosirea unor camioane Euro 5 si 6. „Totusi, noi putem furniza informatii referitoare la emisiile noastre poluante, deoarece le masuram.“ Pana acum, la transportul intermodal au apelat mai ales retailerii si furnizorii de electrocasnice.
Insa transportul intermodal va fi tot mai interesant si din cauza numeroaselor restrictii din tot mai multe tari. De asemenea, transportul pe ape interioare va lua amploare in viitorul apropiat, iar Gopet are deja un parteneriat in acest sens.

Strategii de crestere pe termen mediu si lung
Planurile de extindere in Romania vizeaza Aradul, ca parte a strategiei de dezvoltare a grupajelor, acest oras fiind considerat un centru bun pentru un hub de unde sa se faca distributie de bunuri in Romania si mai potrivit decat o localitate din Ungaria, deoarece acolo piata este saturata si deci e dificil de inceput aceasta activitate.
Compania intentioneaza sa caute noi oportunitati in sectoarele unde activeaza deja, deoarece „prioritatea noastra este sa ne dezvoltam aici ca o companie regionala prin extinderea in Ungaria, pentru relatia cu Europa si cu Romania“.
La nivel de Grup, prioritatile Gopet raman continuarea investitiilor in intermodal si in flota verde, serviciile logistice si solutiile IT performante. Iar in 2017 va fi deschis un terminal intermodal in Bulgaria, pentru relatia cu Romania.

Articole similare

Ad