Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cea mai importanta resursa, dar si cea mai mare bataie de cap

Firmele de transport le cer soferilor respectarea timpilor de incarcare/descarcare, obtinerea de economii de carburant, conduita exemplara in relatia cu clientii, responsabilitate pentru camion si marfa din el, iar lista poate continua. Pe de alta parte, soferii cer salarii si conditii de lucru bune, respect din partea patronilor si a clientilor etc. Relatia angajator-sofer pare insa a fi o lupta continua, mai ales ca toate greselile si lipsurile in pregatirea soferilor ajung sa fie platite tot de companie, fie ca e vorba de amenzi primite in urma controalelor, penalitati venite de la clienti, plangeri sau suspendarea contractelor.
 

Soferii, in aceste cazuri, au o raspundere limitata sau chiar nu au deloc raspundere, se supara si pleaca, iar patronii raman cu paguba. Aceia, putini, care decid sa ii actioneze in judecata pe soferi se lupta ani de zile prin tribunale, iar la final se aleg cu bani si timp pierdut pentru ca nici nu mai au de la cine sa recupereze paguba initiala.

Transportatorii care au curse normale, interne sau internationale, dus-intors, nu prea au probleme in a gasi soferi si nici nu conditioneaza achizitiile de vehicule noi din acest punct de vedere. Problemele apar atunci cand o firma are curse mai deosebite. De exemplu, Zapotrans, companie din zona Clujului care lucreaza foarte mult pe relatia Rusia, are dificultati in a gasi soferi romani, marele impediment fiind limba si conditiile mai „salbatice“ de acolo, iar cei care se descurca cel mai bine sunt soferii moldoveni sau ucraineni. Problema este, potrivit directorului firmei, Ruslan Zaporojanu, ca „legislatia actuala ma impiedica sa angajez soferi straini. Pe mine m-ar ajuta daca mi s-ar permite sa angajez din alte tari (Republica Moldova) pentru cursele de Rusia. Am intrebat la fortele de munca, dar mi s-a spus ca sunt suficienti soferi romani disponibili.“
Pe de alta parte, directorului Etap Transport, i s-a mai intamplat sa nu poata cumpara camioane pentru ca nu avea soferi disponibili. „Anul trecut am comandat patru camioane, pe doua dintre ele le-am luat abia in martie si unul dintre motivele pentru care am intarziat a fost faptul ca nu aveam soferi.“ Cele patru camioane sunt folosite pentru curse pe Comunitate, directie abordata abia in septembrie anul trecut. Si aici, soferii au fost principala problema. „Se gasesc greu soferi pentru Comunitate. Pentru intern si international aveam soferi, dar nu au vrut sa mearga in Comunitate. Soferii stau plecati doua luni, in medie. Depinde de cat de importanti sunt banii si de ce compromisuri sunt dispusi sa faca, dar din experienta noastra nu sunt multi interesati, chiar daca ar castiga mai mult. Mai bine castiga cu 500 de euro mai putin, dar sunt in fiecare weekend acasa. Si nu mi se pare ca muncesc mai mult. Fac intre 8.000 si 10.000 km“, a aratat directorul Etap.

Articole similare