Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potential exista, dar mai are de asteptat

Mare parte a cresterii economice inregistrate de Romania in 2013 se datoreaza industriei auto – care a avut si cea mai mare crestere a valorii adaugate in PIB in ultimul timp si in 2-3 ani va depasi segmentul agroalimentar, prin asta intelegand insa productie si export, in special de componente auto, caci vanzarile pe piata locala sunt in continuare la nivel redus, desi in usoara crestere acum fata de 2013. Care sunt motivele pentru care vanzarile de autovehicule rulate foarte vechi sunt atat de mari si cele de autovehicule noi, atat de mici, care este solutia pentru dezechilibrul dintre aceste doua categorii, cum se prezinta situatia pe segmentul utilitarelor sau in ce mod pot sprijini firmele de leasing cresterea vanzarilor am aflat cu ocazia conferintei „Cheie, contact, sales“, organizate de Ziarul Financiar la sfarsitul lui aprilie.

Constantin Stroe, presedintele ACAROM, a aratat ca la nivel global s-au vandut anul trecut cu trei mi­lioane de automobile mai mult decat in 2012 (+3,6%), dar in Europa productia a stagnat si vanzarile au scazut.

Dupa mai mult de 100 de ani de suprematie a SUA in topul producatorilor, in 2013 China a fost pentru prima data lider, iar Italia nu mai e prin­tre primii 15. In acest clasament, Romania este pe locul al 27-lea si, cum piata auto va creste mult pana in 2025, „e bine sa avem si noi o marja cat mai mare. Ma gandesc chiar la un al treilea producator de autovehicule care sa investeasca in Romania.“
In tara noastra, productia de autovehicule si subansamble a crescut anul trecut cu 4,5%, dar vanzarile au atins un nou nivel critic, numai 20.000 de unitati Ford si Dacia ra­manand pe piata locala. Pentru 2014 se estimeaza o productie cel putin egala cu cea din 2013, existand potential sa ajungem in timp la 800.000 de unitati/an.
Producatorii locali au contribuit in 2013 cu 2/3 la exporturile Romaniei, iar din valoarea totala de 15,9 miliarde de euro 5,3 miliarde provin de la producatorii de automobile si restul, de la piese. Si in viitorul apropiat sunt posibile doua noi investitii straine, de circa 75 de milioane de euro, care vor crea aproximativ 170 de locuri de munca. „Nu e spectaculos, dar inseamna mult in actualele conditii de piata“, comenteaza Constantin Stroe.
In Romania activeaza in domeniul automotive circa 600 de companii, cu peste 200.000 de angajati.

Asteptari mari de la noul concept Rabla
In primul trimestru din 2014 insa vanzarile de autovehicule au fost in UE cu 10,6% mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut, iar Romania a avut a treia crestere dintre statele membre – e drept, in conditiile in care a avut si una dintre cele mai dramatice scaderi in anii trecuti.
Daca privim insa intregul parc national, mai mult de jumatate e mai vechi de 12 ani, asa cum arata Adrian Gearap, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), „deci masurile noastre au un efect benefic asupra calitatii aerului, prin scoaterea din uz a autovehiculelor care nu respecta standardele in vigoare. Programul Rabla din 2013 a fost o varianta de tranzitie, care ne-a aratat neajunsurile din domeniu, astfel ca in 2014 am venit cu un concept nou si speram ca se vor consuma toate cele 20.000 de tichete alocate pentru acest an. O noua evaluare este posibila peste 2-3 ani si atunci se va vedea daca programul ajuta sau daca ar trebui sa faca o pauza.“

Articole similare