Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O piata inegala pentru transportatori

Chiar si in conditiile in care precipitatiile abundente de peste vara au afectat suprafete semnificative de culturi agricole, fermierii romani au recoltat in 2014 peste 7,37 milioane de tone de grau si secara de pe o suprafata de doua milioane de hectare, usor peste productia mare inregistrata anul trecut, dupa cum se arata in datele provizorii oferite de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR). Insa productia buna de cereale inregistrata anul acesta a fost simtita in mod diferit de fiecare dintre firmele specializate in transportul cerealelor.
 

Astfel, daca unele s-au bucurat de o crestere a volumelor care a dus la subcontractarea serviciilor catre terti, si chiar si la refuzul unor curse, altii au fost afectati, pana la retragerea masinilor de pe piata, de lipsa comenzilor din extrasezon, si mai ales de aparitia pe piata a masinilor cumparate pe fonduri europene de catre fermierii care beneficiaza de subventii de motorina si care, in loc sa le utilizeze in scopuri proprii, le pun „la bataie“ la tarife de transport ce nu pot concura cu cele ale firmelor specializate.

Potrivit clasificarilor INS, marfurile din categoria „Produse agricole, din vanatoare si silvicultura, peste si alte produse de pescuit“, intre care sunt incluse si cerealele, se transporta in prezent in proportie de 7,6% pe calea ferata (in crestere fata de 7,3% anul trecut), 34,7% revenind transportului rutier (30,4% anul trecut), 38,1% transportului maritim (38,3% in 2013) si 19,5% celui fluvial, in scadere fata de 24% anul trecut.
Potrivit datelor furnizate de SNTFM CFR Marfa, in 2013 compania de cai ferate a transportat aproximativ 1,1 milioane de tone de cereale, in crestere cu 67% fata de 2012, iar in primul semestru al lui 2014 circa 450.000 t cereale, din care la export au fost trimise 22.000 t, catre Italia, Austria si Germania. Si, chiar daca in semestrul al doilea au inceput si importurile (tranzit) din Ungaria prin Portul Constanta, potrivit oficialilor companiei, transportul relevant de cereale se efectueaza in trimestrele al treilea si al patrulea. „Pentru 2014, CFR Marfa a activat un parc specializat pentru transportul de cereale mai mare cu 25% fata de 2013“, au precizat acestia.
Ca atare, compania a adoptat anumite masuri specifice pentru a putea raspunde tuturor solicitarilor, plecand de la asigurarea unui parc specializat de vagoane si paza transporturilor de la expeditor la destinatar pana la incurajarea optimizarii transporturilor si obtinerea unor tarife competitive prin alcatuirea de garnituri complete.

Productia de grau acopera necesarul intern
Potrivit MADR, chiar si in conditiile in care precipitatiile din iulie 2014 au afectat suprafete semnificative de culturi agricole, productia de grau obtinuta anul acesta acopera nevoile interne de consum, iar excedentul este folosit la schimburile intracomunitare. „Potrivit informatiilor comunicate de Institutia Prefectului din judetele afectate, la nivel national au fost afectate peste 90.912 ha …

Articole similare