Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cea mai ieftina polita nu este si cea mai buna

Cresterea ratei daunalitatii, cresterea despagubirilor platite de societatile de asigurare, in special pentru daunele morale, atat in tara, cat mai ales in strainatate, si mentinerea unui nivel scazut al tarifelor la RCA mai multi ani la rand au facut ca in 2015 pretul politelor de asigurare sa explodeze. Operatorii de transport au asistat neputinciosi la majorarile succesive de tarife, care le-au dat peste cap toate calculele. Si mai rau este faptul ca in lipsa unei pozitii comune de transferare a costurilor suplimentare catre clienti acestia din urma nu sunt dispusi sa rediscute tarifele. ASF nu poate interveni sa reglementeze politica de preturi pe o piata libera concurentiala si singurii care mai pot schimba ceva sunt chiar carausii. Acestia pot alege sa nu incurajeze dumping-ul, in acelasi timp punandu-se la adapost in caz de dauna.
 
Asigurarile au reprezentat in 2015 elementul de cost cu cea mai mare crestere pentru transportatori. Dupa majorari succesive de pret intr-o perioada scurta de timp, carausii cer revoltati explicatii, dar si oprirea scumpirilor, amenintand cu actiuni de protest. Din pacate, pretul pe o piata libera a serviciilor nu poate fi reglementat, astfel ca Autoritatea pentru Supraveghere Financiara (ASF) nu poate interveni in acest sens. Este adevarat ca ASF ar fi trebuit sa se implice activ inca de la inceput in supravegherea pietei si in asigurarea unui cadrul concurential corect intre societatile de asigurari, in care re-asigurarea acestora din urma sa fie obligatorie, si nu optionala. Degeaba insa se vorbeste acum deschis despre politizarea din trecut a ASF si despre faptul ca vechea conducere nu a avut ca obiectiv decat pastrarea pozitiilor si incasarea salariilor deloc mici. Este tarziu; s-a ajuns intr-un moment de cumpana, care a culminat cu falimentul Astra, campioana ani la randul a preturilor mici la RCA, pe care multi carausi le-au platit linistiti, fara sa se gandeasca de doua ori daca asemenea tarife au acoperire pe piata. Acum, tot transportatorii sunt cei care au capacitatea de a schimba lucrurile, de a corecta piata, alegand produsul corect, chiar daca nu este si cel mai ieftin. Aceasta a fost concluzia dezbaterii despre piata de asigurari care a avut loc in cadrul Galei Tranzit de la Cluj, la sfarsitul lui octombrie.
 
Falimentul Astra, cu efect de bumerang
Pentru 2016 au fost anuntate mai multe modificari legislative drastice, care au legatura cu valoarea capitalului si sunt menite sa aduca o mai mare siguranta pe piata. Orice asigurator care vrea sa opereze in Uniunea Europeana trebuie sa faca majorari de capital. De fapt, tocmai din acest motiv Astra a falimentat, iar Euroins si Carpatica sunt sub supraveghere: nu au reusit sa atraga suficient capital pentru a putea sa functioneze mai departe. 
Tot anul viitor se vor mai face inca simtite efectele falimentului Astra, in masura in care vor fi avizate daune pe polite RCA subscrise de Astra si aflate inca in perioada de valabilitate. Este adevarat ca …

Articole similare