Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cifra de afaceri creste sustinut, insa marja scade

Reteta romano-italiana, aplicata deja cu succes de o serie de firme care activeaza in transportul de marfuri generale, a fost pusa in practica si de compania bihoreana Donatiro, pe segmentul de nisa al transportului de produse chimice lichide, cu cisterne. Beneficiind de avantajele generale ale fortei ieftine de munca si de taxe mai mici (inca!) decat in alte tari UE, filiala romaneasca s-a dezvoltat chiar si pe timp de criza, pornind de la parcul innoit si dezvoltat in permanenta, pana la cifra de afaceri in crestere, de 10 milioane de euro in 2015. Insa, in ciuda faptului ca profitul aproape s-a injumatatit anul trecut, compania a investit doua milioane de euro intr-un sediu nou, cu parcare si hala inchiriata pentru un service Scania, anul acesta urmand sa fie finalizat un alt proiect – o spalatorie profesionista de interioare de cisterne – de 350.000 de euro.
 

Specializat in transportul industrial de produse chimice lichide, cu cisterne, Donatiro a fost infiintat in 2008, cand 75% din firma Zdrinca Trans a fost preluata de compania italiana Gruppo Donati Trasporti, din Ravenna. „Le-am explicat partenerilor italieni beneficiile aduse de intrarea pe piata romaneasca, de la licenta europeana de transport la nivelul scazut al salarizarii si al taxelor aferente. Insa principala atractie pentru investitorii straini in Romania era atunci mana de lucru mai ieftina si soferii calificati si seriosi“, a spus administratorul Marius Zdrinca.
In prezent, Donatiro detine un parc format din 75 de autotractoare (80% Scania, 20% Renault Trucks) si zece cisterne inmatriculate in Romania. De asemenea, vor mai fi inmatriculate in scurt timp inca 40 de cisterne. „Ne dorim sa avem cel putin 50 de ansambluri complete in Romania, plus 25-30 de autotractoare care sa tracteze cisternele inmatriculate in Italia. Ultimele 20 de unitati achizitionate sunt Renault Trucks“, a punctat Marius Zdrinca, subliniind: „in fiecare an investim in camioane noi, atat pentru innoirea flotei (10 unitati), cat si pentru extinderea ei. Acum le vindem pe cele din 2008 si chiar si din 2009.“ Achizitiile se fac pe grup, cu finantare din Romania. In prezent, 70% dintre vehicule sunt inmatriculate la noi si 30% in Italia, iar jumatate din flota este in proprietatea companiei si jumatate inca in leasing.
Insa, in vreme ce parcul auto din Romania a crescut, cel din Italia a fost in scadere, astfel incat numarul total de vehicule, pe grup (in Romania, Italia si Belgia), a ramas acelasi si inainte si pe timp de criza (120 de autotractoare si 150 de semiremorci cisterna). „Cand se incheiau leasingurile, nu mai cumparau camioane noi pentru Italia, ci le vindeau catre noi. Asa am marit noi flota“, a mai spus Zdrinca.

Transportam pentru nemti, dar nu si pentru romani
In domeniul de nisa in care activeaza, compania lucreaza numai pe baze de contracte. De obicei cursele sunt tur-retur, insa cand returul este neacoperit, neexistand o bursa pentru astfel de curse, transportatorii, mai ales cei italieni, colaboreaza intre ei. „Este o piata oarecum inchisa, iar concurenta nu este asa de mare“, a explicat Zdrinca, precizand ca in transportul de produse chimice lichide se inregistreaza foarte multi timpi morti, pentru ca dupa fiecare descarcare trebuie spalata cisterna, ceea ce nu este mereu la indemana.
Circa 15% din cifra de afaceri a grupului este asigurata in prezent de contractul cu BASF. „Incarcam de la fabrica din Germania si ducem catre destinatii din toata Europa, insa cu precadere in Franta si Italia. Practic, BASF scoate la licitatie, o data pe an, cursele pentru urmatorii trei ani, insa criteriul principal nu este neaparat pretul cel mai mic, ci mai degraba experienta si certificarea ISO. De aceea, la licitatie participa firma din Italia“, a mai spus Marius Zdrinca.
Alte contracte de volum ale Donatiro sunt incheiate cu firma italiana ENI, pentru transport de biodiesel, si producatorul francez Total, pentru transport de lubrifianti, produse chimice INEOS si DOW si aditivi pentru ciment MAPEI. „In Romania, lucram cu Oltchim si Ardealul, dar nu pe baza de contract, ci preluam numai curse spot. Singurul contract din Romania este cu marfa catre Arad, doua curse pe saptamana care ne asigura retur pentru gestionarea problemelor din sediul de la Oradea.“
Aici exista insa o problema serioasa creata de firmele din Polonia care, in opinia lui Marius Zdrinca, dar si dupa nume si participari la licitatii, sunt detinute de firme din Germania. „Multi transportatori polonezi vin in Romania cu preturi de dumping. Acestia preiau de la Oltchim sau de la fabrici de biodiesel marfa pe care o transporta la jumatate de pret fata de cat calculam noi. La fel, apar si firme din Ungaria. Practic, ne «faultam» unii pe altii pentru ca nu exista un pret minim la nivel european“, a mai spus reprezentantul companiei bihorene.

Cifra de afacere mai mare, profit la jumatate
Volumele de transport realizate de Donatiro au fost anul trecut in scadere cu 5% fata de 2014, insa cifra de afaceri este estimata la 10 milioane de euro in 2015, cu 10% mai mult decat in anul precedent. Cu toate acestea, profitul este aproape la jumatate. „Desi in 2016 s-ar putea sa reducem tarifele datorita ieftinirii motorinei, cifra de afaceri ar putea fi mai mare cu cel putin 5%“, este de parere Zdrinca.
Desi pretul motorinei a scazut anul trecut, tarifele nu au suferit modificari importante, scaderea fiind compensata de majorarea taxelor de autostrada si de pretul RCA. „Aproape ca nu mai sunt credibil cand explic unui client ca in Romania RCA costa 3.000 de euro/an, in vreme ce in Italia e de circa 1.700 de euro/an“, a precizat Marius Zdrinca. Acesta a subliniat ca in domeniul in care activeaza, in stabilirea tarifului distanta nu conteaza prea mult, ci produsul transportat, zona in care trebuie livrat si daca exista si retur de acolo. De exemplu, pentru un transport de acid benzoic de la Oradea la Milano este nevoie de cisterna incalzita, pentru ca pe timpul drumului acidul s-ar solidifica si n-ar mai putea fi descarcat. „Pentru o astfel de cursa am oferit o cotatie de 3.800 de euro pentru 1.300 km, insa au preferat o alta firma mai ieftina, care insa a livrat acidul benzoic solidificat. Acesta, neputand fi descarcat, a fost retrimis la Oradea.“ Ca urmare, tarifele pot varia foarte mult, mai ales ca trebuie sa includa si spalatul cisternei, care costa, pentru astfel de produse, intre 300 si 500 euro, dar si costul parcurgerii distantei de la descarcare pana la una dintre spalatoriile certificate EFTCO (European Cleaning Document).
Exista insa si o sezonalitate a acestui tip de transport. Astfel, lunile de varf sunt ianuarie (mai ales ca zapada si gerul inseamna solicitari mari pentru un produs de degivrare a avioanelor), aprilie, mai, iulie si septembrie-noiembrie. „Inainte de criza se lucra la foc continuu, pentru ca toata lumea avea stocuri de produse de genul acesta. Dupa ce a inceput criza, fiecare a cumparat minimul necesar, doar cat se consuma“, a explicat Zdrinca.

Zeci de mii de euro se scurg printre degete
Marius Zdrinca a precizat ca, fata de companiile romanesti, beneficiaza de o marja mai mare de profit, care acopera si cresterile de taxe aparute, pentru ca firma-mama negociaza tarifele luand in calcul costurile din Italia, nu din Romania. Cu toate acestea, compania a fost afectata in special de salariul minim din Germania, dar si de majorarea cuantumului asigurarilor. „Pierdem 5.000 de euro/luna pentru contributii in plus la salariul minim din Germania, respectiv 60.000 de euro/an. De asemenea, anul trecut s-au cheltuit cu asigurarile RCA 1.000 de euro/autotractor in plus, comparativ cu 2014, ceea ce inseamna alti 70.000 de euro pierduti pe toata flota anul trecut. Plus 40.000 de euro pierduti din majorarea taxelor de drum. Este inadmisibil ca de la un an la altul asigurarile sa se majoreze cu 200-300%“, a subliniat Zdrinca, adaugand ca in ultimii doi ani trei leasinguri de camioane au fost incheiate prin daune totale.
Camioanele companiei oradene sunt alimentate cu motorina preponderent din Franta, Germania, Slovenia si Austria, si doar 1-2% in Romania. „TVA si accizele in Italia se recupereaza foarte greu. Din anii trecuti sunt blocati circa 400.000 de euro care au inceput sa se deblocheze o parte in decembrie, iar restul pana in martie. De cealalta parte, cea mai buna experienta o avem cu Franta (60-90 de zile de la depunerea trimestriala), Austria si Germania“, a punctat Zdrinca. Acesta a subliniat ca eficientizarea se face si prin alimentarea numai cu anumite carduri, pe fiecare tara. „In Franta alimentam cu AS24, in Germania cu DKV, in vreme ce in Italia incercam sa evitam alimentarea, din cauza recuperarii dificile a TVA. Incercam pe cat posibil sa eliminam orice cost suplimentar.“
Tot pentru eficientizare, in situatia in care sumele suplimentare cauzate de cazarea impusa in Franta si Belgia pentru pauza saptamanala nu se pot regasi in pretul cerut clientului, in Belgia sunt folosite doar camioanele inmatriculate la sediul de acolo, iar pentru Franta se fac din tara rezervari la hotel. „Dar speram ca nu devine o practica obisnuita si in alte tari“, a mai spus Zdrinca.

Soferii sunt atrasi de mirajul Germaniei
Din cei 100 de angajati ai companiei, 90% sunt soferi instruiti in-house. „Ne gandim sa lasam permanent o cisterna cu un autotractor la sediu, pe care sa invete sa lucreze. Oricum, cei care au mai lucrat pe cisterna, dar nu in cadrul grupului, vor face practica minimum 2-3 saptamani alaturi de un sofer experimentat“, a aratat Zdrinca, mentionand ca soferii din Comunitate trebuie sa lucreze minimum doua luni.
Desi salariile pot varia intre 2.000 si 2.400 de euro/luna, Marius Zdrinca a observat ca soferii romani sunt atrasi in Germania, cu 2.800-3.000 de euro/luna, plus alte beneficii. „Am intrebat soferii daca prefera salarii mai mari in lei sau diurne mai mari, iar cei tineri s-au aratat interesati de banii pe care ii incaseaza, in vreme ce cei peste 50 de ani ar prefera un salariu mai mare de baza, pentru pensii mai mari.“ Soferii companiei bihorene sunt asigurati in caz de accidente cu spitalizare sau urgente medicale pentru 30.000-50.000 de euro.
Insa principala problema ramane lipsa soferilor de calitate. „Cerem sa vorbeasca un pic de engleza, franceza si italiana, pentru ca la unele firme trebuie sa completeze la intrarea in combinat un chestionar de siguranta privind situatiile in caz de incendiu sau accidente.“

Investitiile continua in mod sustinut
Anul trecut Donatiro a finalizat o investitie de doua milioane de euro intr-un sediu nou, de 3.000 m2 din care 2.000 m2 birouri si 1.000 m2 de hale la Oradea, din care 30% a fost inchiriat pe 10 ani catre Scania, pentru noul service. De asemenea, anul acesta, in aceeasi locatie, va fi deschisa si o spalatorie speciala pentru interiorul cisternelor, intr-o hala de 500 m2. „Singura spalatorie la nivelul celor din vest este cea de la Combinatul de la Ramnicu-Valcea. La Cluj, Timisoara sau Arad nu exista vreuna performanta“, a justificat Marius Zdrinca investitia ce se va ridica la 350.000 de euro. In prezent este construita fosa de decantare a malului si a fost cumparat sistemul de purificare. „Din august-septembrie vom putea spala numai cisternele cu anumite produse simple, precum aditivi de ciment, cele alimentare sau furajele pentru animale. In schimb, achizitia sistemelor de dozaj al substantelor utilizate la curatarea unor produse chimice va fi amanata pana la momentul oportun.“
Spalatoria va avea 5-6 angajati ce vor lucra in doua schimburi daca vor fi solicitarile scontate.

Articole similare