Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ASF trage de timp

In urma protestelor transportatorilor de la finalul anului trecut, ASF a decis primirea la discutii a tuturor asociatiilor de profil pentru a dezbate cresterea preturilor la RCA. La acestea au mai participat si reprezentanti ai asiguratorilor, ai Ministerului de Finante, dar si ai Consiliului Concurentei. Toate asociatiile profesionale au raspuns pozitiv invitatiei si au venit pregatite cu o serie de masuri ce ar trebui luate atat imediat, cat si pe termen mediu si lung. Dupa discutii s-a semnat chiar si un protocol, neluat insa in seama de ASF, care ulterior a invitat separat asociatiile la discutii, in zile si la ore diferite.
 

Intre timp, preturile la RCA sunt aceleasi, politele se reinnoiesc si o reducere ulterioara de pret va fi tot mai greu de obtinut. Iar pana la luarea unor masuri concrete aproape toate camioanele vor avea RCA „nou“.

Cresterea pretului la RCA a lovit transportatorii fara niciun anunt prealabil si fara nicio motivatie din partea autoritatilor in masura sa faca acest lucru. Atat anul trecut, cat si la inceputul acestui an, asociatiile de profil din transporturi au cerut fara success atat explicatii de la ASF, autoritatea responsabila cu supravegherea pietei de asigurari din Romania, cat si reducerea acestor preturi pe care firmele de profil nu au cum sa le recupereze de la clienti.
In acest sens, la finalul lui decembrie a avut loc la sediul ASF o intalnire intre organizatiile patronale ale transportatorilor din Romania, respectiv UNTRR, FORT, COTAR, APTE 2002, ARTRI, AOTR, ANTTI si ADTI si reprezentanti ai firmelor de asigurari, ai intermediarilor de asigurari, ai Ministerului de Finante si Consiliului Concurentei. Intalnirea s-a finalizat cu semnarea unui protocol ce continea o serie de masuri imediate, pe termen mediu, dar si pentru imbunatatirea sistemului RCA prin modificarea structurala a sistemului actual.
Ca masuri imediate, asociatiile au cerut limitarea cresterii tarifelor RCA in medie cu pana la 50% comparativ cu cele de pana la 30.06.2015, operarea unor amendamente la Norma 23/2014 privind RCA pentru asigurarea proportionalitatii intre cresterea tarifelor din noile notificari fata de evolutia daunalitatii medii inregistrate de asiguratori, posibilitatea achizitionarii de polite RCA pe perioade mai mici (de exemplu, o luna). Tot pe termen scurt s-a mai cerut eliminarea componentei de Carte Verde in cadrul fundamentarii tarifelor pentru politele RCA, in cazul operatorilor de transport local, dar si realizarea unei analize din perspectiva RCA privind impactul intrarii in vigoare a legii 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare Solvency II si identificarea unor posibilitati de adaptare in cadrul regimului local.
Masurile pe termen mediu au vizat imbunatatirea bazei de date CEDAM si identificarea de solutii pentru imbunatatirea modului de emitere a politelor RCA, resectiv pe vehicul si sofer. In plus, tot pe termen mediu se urmareste cresterea nivelului de transparenta si afisarea de informatii suplimentare privind modul de fundamentare a tarifelor, respectiv formula de calcul, istoric de daunalitate si detalii privind calculele actuariale. De asemenea, protocolul contine si implementarea de catre ASF a unui sistem de preturi de referinta.
Pentru imbunatatirea sistemului RCA prin modificarea structurala a sistemului actual s-a propus actualizarea legii 136/1995 cu posibilitatea suspendarii politelor RCA pe perioada in care autovehiculul nu este folosit. De asemenea, protocolul include si masura analizei cadrului legal national si european, a oportunitatii modificarii reglementarii nationale pentru emiterea de polite RCA pentru persoane fizice (pe CNP), sau prin individualizare la nivel de persoane juridice (stabilire de tarife individuale pentru flote).
In urma acestei intalniri s-a format un Grup de lucru pentru RCA, ce are ca obiective propuneri pentru actualizarea Legii 136/1995, solutii privind reglementarea despagubirilor pentru daunele morale si vatamari corporale si pentru revizuirea normelor RCA. Din grupul de lucru fac parte Marius Vorniceanu, vicepresedinte ASF-SAR, in calitate de coordonator, dar si reprezentanti ai UNSAR, ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Transporturilor si ai patronatelor din transporturi.

UNTRR a propus reducerea fraudelor din sistemul RCA
UNTRR a demarat discutiile cu ASF inca din septembrie a anul trecut pentru a gasi solutii la majorarea tarifelor la asigurarile RCA. De atunci, asociatia a trimis adrese catre presedintele Romaniei, primul-ministru, ministrul de Finante, ministrul Transporturilor, toti parlamentarii romani, presedintele Consiliului Concurentei si catre institutiile europene competente pentru a le solicita intreprinderea tuturor eforturilor pentru rezolvarea crizei RCA si a nu impinge aceasta piata in colaps.
La intalnirea de luna trecuta cu reprezentantii ASF au fost discutate cateva masuri care sa fie implementate pe termen scurt. Astfel, s-a agreat accesarea camerelor de supraveghere pe care deja le foloseste CNADNR la verificarea rovinietei si pentru politele RCA, dar si cresterea sanctiunilor pentru cei care care nu au o astfel de asigurare valabila. Desi Consiliul Concurentei spune ca 70% din parcul de autoturisme din Romania este asigurat, potrivit UNTRR, cifra este de doar 50%, in conditiile in care legislatia europeana impune un nivel minim de 85%. UNTRR a mai propus stabilirea unui ghid de vatamari corporale dupa modelul german. ASF a declarat ca deja are o propunere legislativa pregatita care va fi inaintata Parlamentului
Asociatia a prezentat si cateva solutii de reducere a costurilor si riscurilor pe segmentul RCA pe termen mediu si lung identificate la precedentele intalniri cu ASF si companiile de asigurari. Printre acestea se numara declararea si avizarea daunelor la timp si aplicarea unui malus instant pentru nedeclararea evenimentului in termenul prevazut de lege. In unele tari UE aceasta valoare este de 500 euro. In plus, deoarece la reinnoirea politei, pentru a evita aplicarea sistemului de malus, intermediarii introduc eronat alta serie de sasiu, UNTRR a propus completarea automata a acesteia dupa numarul de inmatriculare la fiecare vehicul pentru care se cere o cotatie RCA, asa cum se procedeaza in cazul rovinietei.
O alta propunere vizeaza introducerea de tehnologii noi, precum camere video la bordul autovehiculelor, cum exista in Marea Britanie si in Federatia Rusa, doar daca astfel economiile realizate de firmele de transport sunt mai mari decat costul echiparii vehiculelor si daca filmarile pot fi folosite ca proba.
UNTRR a propus aplicarea standardului de siguranta rutiera 39001 (iar firmele de asigurari ar trebui sa ofere o reducere a primelor pentru firmele care il implementeaza), si o simplificare a accesului companiilor straine la piata RCA din Romania, pentru a creste concurenta pe aceasta piata.
UNTRR considera ca, daca niciuna dintre modificarile propuse nu va fi implementata pe termen scurt, singura solutie va fi ca pentru un an tarifele RCA/carte verde sa fie limitate la valori normale de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale si nationale, la maximum 2.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 de lei pe 12 luni pentru autoturisme.

FORT a solicitat asigurarea CNADNR a fiecarui kilometru de drum
FORT a propus, pentru reducerea evenimentelor rutiere, asigurarea de catre administratorii drumurilor a fiecarui kilometru de infrastructura rutiera. Masura ar trebui sa duca la auditarea retelelor de drumuri, dar si la responsabilizarea administratorilor in ce priveste siguranta si securitatea utilizatorilor.
La fel ca celelalte asociatii, FORT considera ca este necesara o verificare a politelor RCA pentru autovehiculele inmatriculate care circula pe drumurile publice, eventual prin intermediul camerelor CNADNR si a platformei CEDAM gestionate de ASF.
Asociatia a sustinut propunerea aflata si in protocolul semnat anul trecut de reducere a perioadei de valabilitate a politelor de asigurare la o zi, o saptamana, o luna, spre deosebire de situatia actuala, cand acestea se pot incheia doar pentru sase luni sau un an. In plus, asiguratorii trebuie sa puna la dispozitia clientilor, la cerere, calculul actuarial si indicatorii care stau la baza stabilirii valorilor politelor de asigurare RCA, iar aplicarea in calcul a ratei daunalitatii sa se faca segmentat pe fiecare tip de vehicul, si nu raportat la rata medie combinata.
De asemenea, evolutia valorilor politelor RCA trebuie strans corelata cu cea a daunalitatii. Reprezentantii FORT considera ca trebuie stabilita o proportie rezonabila intre nivelul primei de asigurare anuala si nivelul mediu al primei de asigurare (calculata ca medie a primelor platite in ultimii cinci ani) pentru un autovehicul si, pe de alta parte, daunalitatea provocata de acesta anual si total (pentru toti anii). Asociatia a propus ca prima de asigurare anuala sa nu poata depasi 50% din valoarea daunalitatii provocate anterior coroborat cu obligatia ca prima de asigurare medie calculata pentru ultimii cinci ani sa nu depaseasca 50% din valoarea daunalitatii medii calculate pe aceeasi perioada. Asta deoarece in ultimii ani s-a ajuns la situatia in care valoarea primei de asigurare depaseste valoarea daunalitatii provocate. FORT a propus reasezarea sistemului bonus/malus, astfel incat atribuirea de clase sa se faca in functie de valoarea primelor platite raportata la valoarea daunalitatii provocate, si nu de numarul de evenimente, cum este in prezent. „De exemplu, platim o prima de asigurare de 10.000 de lei si provocam doua evenimente soldate cu dauna totala de 1.000 de lei. Conform sistemului actual, in anul urmator trecem in clasa M8 (malus maxim) si creste prima de asigurare cu 100%, la 20.000 de lei.”
Potrivit reprezentantilor FORT, tabelul cu coeficientii aferenti claselor de bonus-malus trebuie sa fie modificat astfel incat sa fie 14 clase de malus, la fel ca cele de bonus, si coeficientii de crestere, respectiv scadere, sa fie identici, asa cum sunt acum la clasele de bonus. Iar costurile de administrare ale asiguratorilor sa aiba cresterea anuala limitata la rata medie anuala a inflatiei pe ultimii cinci ani.
FORT a propus ca pentru un autovehicul nou, respectiv care are clasa B0, prima anuala RCA pentru primul an sa fie limitata la 1% din valoaea autovehiculului sau sa fie media primelor RCA ale tuturor autovehiculelor de aceeasi categorie contractate in anul precedent.

APTE 2002 doreste liberalizarea pietei de RCA
La intalnirea cu reprezentantii ASF, APTE 2002 a adus cateva propuneri legislative pe baza carora s-ar putea gasi solutii pentru situatia actuala de pe piata RCA. Prima propunere are in vedere posibilitatea ca firmele de la noi sa incheie polite RCA si in alte state, la alte societati decat cele noua acreditate in prezent.
Asociatia a propus introducerea in Legea 136/1995 a unei prevederi prin care vehiculele care sunt inmatriculate in alte state si circula in Romania si sunt neasigurate acolo sau a caror asigurare expira pe durata sederii in Romania datoreaza prime de asigurare conform prevederilor legale. La fel, persoanele care folosesc in strainatate vehicule inmatriculate aici si neasigurate in tara noastra sau a caror asigurare expira pe durata sederii in strainatate datoreaza prime de asigurare conform prevederilor legale existente in respectivele state. „Nu este just ca un strain sa beneficieze de prevederi legale prin care sa poata incheia, la nevoie, polite RCA in Romania, iar o persoana fizica sau juridica romana sa nu poata beneficia de o reglementare similara, prin care sa beneficieze de aceleasi drepturi in strainatate.“
Asociatia a mai propus crearea unei baze legislative pentru a reglementa activitatea personalului de constatare a daunelor auto, ca o profesie libera si independenta, cu organizare si functionare autonome si cu statut propriu. Acestia nu ar trebui sa fie angajatii companiei de asigurari, deoarece constatarile lor pot fi considerate subiective. In acest context, ASF trebuie sa verifice situatii de neprofitabilitate de pe piata RCA, deoarece poate sa existe o activitate infractionala de tip paravan. Asociatia a tras atentia asupra faptului ca in special asiguratorii care inregistreaza pierderi aloca sume de bani enorme pentru orele de manopera din service-uri, dar acorda pagubitilor cu dauna totala despagubiri subevaluate.
De asemenea, APTE a propus sa existe posibilitatea ca un asigurator ce are sediul social intr-un stat membru UE sa poata comercializa polite RCA si in Romania, dupa ce autoritatea competenta a statului de origine comunica ASF intentia acesteia. ASF a mentionat ca a propus deja abrogarea prevederii din Norma ASF care obliga asiguratorii sa infiinteze aici retele teritoriale cu sucursale si agentii, putand sa lucreze prin case de brokeraj.
Asociatia a mentionat ca in prezent piata RCA nu este una libera, deoarece o astfel de piata ar trebui sa aiba drept componente principale cererea, oferta, pretul stabilit si concurenta. Or, aici nu exista cerere, politele RCA fiind obligatorii. In plus, oferta se face in mod unilateral de catre asiguratori, pretul se stabileste tot de catre acestia, iar concurenta dintre ei este practic inexistenta, pentru ca, fiind doar noua operatori ce fac parte dintr-o uniune (UNSAR), colaborarea si informatiile intre membrii asociatiei este una naturala. Totodata, este in interesul lor sa tina toti preturile sus intr-o piata privata de libertate si sa tina industria de transport in captivitate la preturi mari.
APTE a mai solicitat modificarea art. 7 alin. 1 din Norma ASF, astfel incat cota procentuala de 1% din volumul primelor de asigurare brute incasate lunar pentru asigurarea obligatorie RCA sa fie transformata in cota forfetara, adica in suma fixa actualizata anual. Deoarece cota procentuala de 1% face ca ASF si companiile de asigurari sa fie cointeresate in cresterea tarifelor RCA. Astfel, potrivit reglementarii actuale, cu cat cresc mai mult tarifele RCA, cu atat mai mult incaseaza atat asiguratorii, cat si ASF. O alta propunere vizeaza restrangerea competentelor reprezentantilor de despagubiri din alte state si eliminarea sintagmei „puteri depline“ din Norma ASF 23/2015, care poate sa duca la despagubiri exorbitante ce pot genera alte valuri de scumpiri ale RCA.
Asociatia a mai atras atentia ASF asupra faptului ca, potrivit Normei 23/2014, in momentul in care unii asiguratori au inceput sa notifice tarifele marite, ar fi trebuit sa inceapa sa le retraga autorizatiile pe motiv ca bazele actuariale pe temeiul carora au fost majorate primele nu pot fi general acceptate. „Raspunsul a fost ca daca li se retragea la toti, cine mai ramanea?“
In plus, asociatia a propus ca cei care fac calculul pretului RCA sa nu fie in relatie de munca cu asiguratorii, pentru ca acest proces sa fie impartial, neutru, obiectiv si transparent.
APTE a mai solicitat reglementarea componentelor primei RCA, care se compune, printre altele, din prima tehnica si cea comerciala. „Asiguratorii de multe ori jongleaza cu aceste prime, deoarece se intampla ca ASF sa fie notificata cu tariful RCA compus doar din prima tehnica, iar la consumatori tariful RCA poate ajunge dublat, prin aplicarea primei comerciale. De aceea, este necesara modificarea art. 21 in sensul obligarii asiguratorilor sa notifice tarifele RCA reale cu tot cu primele comerciale, exact asa cum vor fi practicate pe piata. Totodata ar, trebui limitata prin lege prima comerciala.“

IRU apara interesele romanilor
La mijlocul lui decembrie, Umberto de Pretto, secretar general IRU, prin intermediul UNTRR, a transmis o adresa catre primul ministru al Romaniei prin care i-a atras atentia asupra cresterii accelerate si nejustificate din ultimii ani a primelor RCA. Acesta mentioneaza cresterea, in ultimii ani, a asigurarilor RCA, de la 1.200 de lei in 2012 la 4.000 de lei in 2014 si la 15.000 de lei in 2015. Secretarul general IRU a mentionat ca, daca se va mentine acelasi ritm de crestere, primele de asigurare RCA pentru transportatorii romani vor fi de cel putin 60.000 de lei in 2016, valoare nemaiintalnita in Europa. Iar cresterea dramatica a costurilor le va scadea eficienta si competitivitatea pe piata europeana. In plus, situatia va genera cresterea somajului in industria transporturilor si va avea un impact negativ asupra contributiei acestei industrii la PIB. Si, desi recomanda transferarea tuturor costurilor catre clienti, secretarul general IRU recunoaste ca nu se va putea face acest lucru si cu cresterea imensa a costului la RCA de 400%.
IRU a solicitat Guvernului Romaniei intreprinderea de masuri in aceasta situatie prin stabilirea de rate fixe ale primei de asigurare RCA, similar sistemelor din alte tari. O alta optiune ar fi sa se ia masuri urgente la nivel national si european pentru a se permite transportatorilor rutieri romani si oricaror alti transportatori europeni sa incheie contracte de asigurare RCA/Carte Verde cu companii de asigurari auto din alte state membre UE, precum Polonia, unde pretul acestei asigurari pentru un camion porneste de la 300 de euro.

Alti asiguratori sunt asteptati abia peste un an
Intr-un raport al Consiliului Concurentei de investigatie a sectorului asigurarilor auto din Romania, disponibil pe site-ul UNTRR, se arata ca, in opinia societatilor de asigurare, daca vor avea loc intrari pe piata asigurarilor de RCA, acest lucru se va intampla intr-un orizont mai indepartat (1-2 ani). Iar in ce priveste iesirile de pe piata RCA, asteptarile sunt moderate pentru urmatoarele luni, ca urmare a implementarii Directivei Solvabilitate II.
Numarul asiguratorilor CASCO a scazut de la 31, la inceputul lui 2005, la 22 in 2015, in timp ce societatile care vand RCA au scazut de la 17 la 9 in perioada 2005-2015. Chiar daca aceasta tendinta pare a fi comuna la nivel european, ea poate fi vazuta si drept o inasprire a barierelor la intrare, deoarece in ultimii ani dinamismul sectorului asigurarilor auto a fost legat mai degraba de fuziuni sau iesiri ale unor asiguratori, si nu de intrari de noi jucatori pe piata: ultima intrare in segmentul asigurarilor CASCO a avut loc in 2010, in timp ce pe segmentul RCA ultima societate a intrat in 2009.

Articole similare