Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fara solutii telematice nu te mai poti numi transportator

Instalarea de softuri de monitorizare a flotei ar trebui sa fie primul pas dupa achizitia unui autotractor, considera managerii firmelor de profil de top de la noi, deoarece totul se petrece cu foarte mare viteza, orice problema care apare trebuie comunicata la sediu urgent, pentru a se gasi tot urgent o solutie, clientul vrea sa fie cat mai bine informat in legatura cu statusul comenzii, iar timpul de lucru al soferului trebuie folosit cu maximum de eficienta. De aceea, nici macar la intern, unde, e drept, tarifele sunt mai mici, nu se mai poate face transport modern fara a avea macar un pachet de aplicatii IT de baza.
 

Cartrans Preda foloseste solutii de monitorizare a flotei pe toate camioanele, iar Bogdan Iliescu, cost controller in cadrul companiei ploiestene, considera ca la momentul achizitiei unui autotractor primul pas ce trebuie facut este instalarea unui astfel de sistem, „altfel nu poti fi cu adevarat un transportator rutier. Compania are Dynafleet activ din 2005, FleetBoard (pentru o parte din camioanele Mercedes-Benz) si Transics (din 2014, unde sunt active vehicule MB, Volvo si Scania).
Cartrans cauta sa cumpere aceeasi gama de servicii de la fiecare din cei trei furnizori de solutii – pozitionare, rapoarte, descarcari de carduri tahograf si aplicatie pentru service – „dar sigur ca fiecare sistem ofera o gama diversificata, structurata pe pachete ce pot fi achizitionate si separat“. Iar costurile sunt de la 39 la 60 de euro/luna/unitate, in functie de producator, in conditiile in care toate unitatile au modulul de roaming activ.
Dunca Expeditii are 425 de ansambluri autotractor-semiremorca, acoperite integral de sisteme telematice. Pentru camioanele care fac transport intern, si care sunt dotate cu sonda litrometrica, se foloseste Easy Track, ce permite un control foarte bun al combustibilului, dar nu ofera
si posibilitatea de comunicare cu soferul, iar conexiunea cu tahograful s-ar putea face, dar ar costa prea mult. Pe de alta parte, asa cum arata Stefan Lucau, manager R&D Operational Solution in cadrul Dunca Expeditii, „la intern nu ne intereseaza prelucrarea cu mare strictete a datelor din tahograf, pentru ca masinile vin o data la doua saptamani la firma si facem prelucrarea aici“. Pentru camioanele care lucreaza la international se foloseste sistemul Transics, „care este o carte de vizita importanta si permite o supraveghere foarte buna a masinilor si a soferilor, descarcarea de la distanta a datelor din tahograf, scanarea documentelor, comunicarea cu soferii, geofencing s.a.“.
Data fiind diferenta de complexitate dintre cele doua, abonamentul pentru sistemul folosit la intern – unde si tarifele de transport sunt mai mici – este de circa cinci ori mai ieftin.
Firma Kalomin are 36 de camioane – un Mercedes-Benz, doua Scania si restul de 33 Volvo – si foloseste pe toate sistemele telematice oferite de producatorii acestora. In 2007, firma a apelat la o solutie furnizata de Webeye, care insa, asa cum arata directorul general Ionut David, nu era atat de completa pe atunci, drept pentru care in 2010 s-a renuntat la ea.
Flota Ravitex include peste 200 de camioane si circa 250 de semiremorci si este acoperita integral de sisteme telematice, pe care firma le foloseste inca de la inceputul activitatii – daca vorbim de cele de pe camioane, care sunt instalate direct din fabrica – sau de circa patru ani, cand au inceput sa fie utilizate semiremorci la schimb – cele pentru suprastructuri. Concret, este vorba de FleetBoard pentru vehiculele Mercedes-Benz, Dynafleet pentru Volvo si Scania Fleet Management pentru Scania, la care se adauga Schmitz Telematics, pe toate semiremorcile Schmitz produse in ultimii doi ani, precum si Alarma, pentru modelele mai vechi, si ThermoKing Telematics, pentru semiremorcile frigorifice.
Pretul abonamentului pentru celor sase solutii este cuprins, in functie de complexitatea lor, intre 12 si 60 de euro/luna/vehicul.
Routier European Transport foloseste Dynafleet (care ofera informatii despre localizare si consum, permite descarcarea cardurilor soferilor si intocmeste rapoarte despre stilul de condus pentru fiecare conducator auto) si TomTom (pentru localizarea semiremorcilor), din 2010, pe toate camioanele din flota sa. Costurile pentru utilizarea Dynafleet (acesta incluzand toate cele patru servicii) sunt de 60 de euro/vehicul, iar pentru TomTom, de 15 euro/semiremorca.
Tutu Trans are 20 de camioane si pe 18 dintre ele sunt instalate sisteme telematice Dynafleet sau Safe Fleet, iar directorul general al firmei, Petru Moldovan, considera ca cele doua includ cam aceleasi aplicatii – pozitia camionului, trasee, consum – si in plus solutia de la Volvo ofera si rapoarte referitoare la stilul de condus. Chiar si camioanele pe care este instalat Dynafleet dispun de o aplicatie restransa Safe Fleet, folosita exclusiv pentru plata taxei de Ungaria, si de care conducerea Tutu Trans se declara foarte multumita, deoarece inainte de a o avea a primit in tara vecina doua amenzi de 600 de euro pe motiv ca soferii nu ar fi respectat traseul, ceea ce ei insa facusera. „Or, acum, cu ajutorul acestui sistem, putem evita discutiile si amenzile.“ Dynafleet este apreciat mai ales pentru rapoartele despre stilul de condus, din care reiese ce mai au de invatat soferii, si care sunt foarte usor de folosit si de catre dispeceri.
Pretul abonamentului pentru Safe Fleet este de circa 5 euro/luna/vehicul (varianta mai simpla, care ofera informatii de baza) si de 7 euro/luna/vehicul (cu informatii suplimentare asupra vehiculului), iar pentru Dynafleet se platesc 15 euro/luna/vehicul/serviciu.
Vasco are 16 camioane, face transport intracomunitar de marfuri generale, in special (cam 95% din volume) intre Germania si Anglia, si foloseste FleetBoard pentru camioanele Mercedes-Benz pe care le-a cumparat primele, in 2011 – de altfel, sistemul de management al flotei a fost principalul motiv pentru care firma a ales aceasta marca – si softul de la Transics pentru vehiculele MB si DAF care au completat flota ulterior. Abonamentele costa 45-49 de euro/luna pentru ambele solutii.
Wexa logistics si-a extins de curand flota, care acum numara 21 de ansambluri, toate dotate, inca de la achizitie, cu sistem telematic Webeye ce ofera servicii de localizare, monitorizare a traseelor, kilometraj, alimentare cu motorina, determinarea consumului de carburant si evaluarea stilului de condus.

Cartrans, pionier in folosirea mai multor aplicatii
Reprezentantul Cartrans isi aminteste ca la achizitionarea sistemelor telematice s-a dorit in primul rand functia de urmarire (necesara atat pentru dispeceri, cat si pentru departamentul de analiza a curselor, si unde sunt vizualizate permanent atat pozitia instantanee a unui camion, cat si ruta dintr-o anumita perioada), dar si raportul despre curse (necesar analizei consumului de combustibil si a eventualelor disparitii nejustificate de motorina), raportul referitor la performanta (necesar atat pentru analiza de conducere defensiva, cat si pentru generarea de rapoarte legate de consumurile lunare de motorina si AdBlue), modulul de descarcare a cardurilor tahograf si de vizualizare a programului de lucru al soferilor, modulul de service (folosit de departamentele tehnic si de management al anvelopelor) si modulul de transmitere de catre sofer, prin scanare sau direct din camion, a documentelor (unul dintre motivele pentru care firma a cumparat Transics). Acesta din urma a fost achizitionat la cererea clientilor, dar aduce si transportatorului un beneficiu important prin faptul ca se poate factura cu cel putin 2-3 saptamani mai repede.
In ceea ce priveste functia, „trip report“, Bogdan Iliescu arata cu mandrie ca „datorita ei am fost prima firma din Romania care a scos din dictionar sintagma «consum/tona marfa», unde cei mai multi transportatori dadeau un consum pe gol, de exemplu, 25 l/100 km, la care adaugau, in functie de tipul masinii, un consum/t, de exemplu, 5 l de motorina la 10 t de marfa“. Si legat de „performance report“ firma are o activitate de pionierat, care deja are cativa ani vechime si presupune crearea unui sistem de acordare a bonusurilor de performanta, ca si in ceea ce priveste folosirea modulului de service pentru managementul anvelopelor.
Reprezentantul firmei ploiestene arata ca cele trei sisteme pe care le foloseste ofera, in general, aceleasi informatii, interfata doar fiind diferita de la unul la altul. „Noi am ales cele doua sisteme proprii ale producatorilor de camioane pentru ca ofera o gama completa de servicii de calitate superioara, iar la Transics am apelat dupa testari multiple ale mai multor sisteme, timp de cativa ani, si consideram ca este un sistem complex, complet si prietenos. De altfel, dupa o perioada de training si dupa crearea unor rutine pentru fiecare sistem, totul devine usor.“
O parte din camioanele Cartrans au si sistem integrat GPS, pe care soferul primeste atat traseul, cat si indicatii referitoare la ruta.
In plus, foarte important este si faptul ca beneficiarii transportului au acces la aceste sisteme, deoarece pot fi create grupuri, cu drepturi specifice de vizualizare si cu masini antamate pentru aceste contracte.

Dunca Expeditii a testat aproape toate solutiile furnizorilor independenti
Toate camioanele Dunca folosite la extern ofera posibilitatea de scanare a documentelor nu doar la livrare, ci si, de exemplu, daca un sofer primeste o amenda: imediat ce trimite scanarea la sediu primeste pe card bani sa o achite si firma afla exact ce s-a intamplat. Iar prin scanarea documentelor la livrare se scurteaza cu 2-3 saptamani perioada dintre efectuarea unei curse si facturare. Aceasta aplicatie a fost introdusa din initiativa Dunca Expeditii si este avantajoasa in primul rand pentru transportator, deoarece permite un control foarte bun, dar intre timp clientii s-au obisnuit si pentru multi dintre ei a devenit o conditie obligatorie pe platformele de licitatie.
In opinia lui Stefan Lucau, la un sistem telematic conteaza cel mai mult capacitatea de a se adapta cerintelor utilizatorului, deoarece fiecare firma are propriul ei mod de lucru. Iar solutiile de la Easy Track si Transics indeplinesc aceasta conditie si sunt prietenoase si usor de folosit, oferind, si dispecerilor si soferilor, toate informatiile necesare. „Eu as nota sistemul de la Transics cu 9 din cauza inexactitatii in masurarea consumului de carburant, in rest are functionalitati extrem de bune si fara el nu vad posibil transportul. Iar Easy Track sta excelent la monitorizarea folosirii carburantului si mai putin la comunicarea cu soferului, deoarece nu are calculator in cabina, deci tot 9 i-as da. Si chiar le multumesc amandurora pentru o relatie de durata, in care si ei ne-au ajutat pe noi, dar si noi pe ei, deoarece am cerut multe si am contribuit astfel la dezvoltarea sistemelor. Si ma bucur sa vad, dupa modul cum se dezvolta si dupa resursele pe care le aloca, faptul ca au posibilitatea de a face mereu lucruri noi, ceea ce noua ne garanteaza ca vom avea intotdeauna un control foarte bun asupra flotei.“
Dunca Expeditii a mai folosit o vreme, pentru camioanele care faceau transport de gaze, sistemul Sateltrack, ce includea senzori de temperatura conectati cu GPS-ul care se activau si anuntau cand incepea descarcarea.
Pentru semiremorci nu se folosesc sisteme telematice, desi un client a solicitat asta. Dar investitia a fost deja foarte mare pentru cele de pe camioane – „nici nu stim sigur daca ea a adus si profit, desi sigur beneficii au fost, dar poate nu foarte usor de cuantificat in bani“ – asa ca ar fi nevoie de un contract pe cel putin cinci ani ca sa se faca o noua achizitie. Or, cu acest client nu exista o relatie atat de solida.
Dunca Expeditii a inceput in 2007-2008 sa testeze sisteme telematice si a apelat aproape la toti furnizorii de pe piata. „Era un moment de maxima expansiune si toate firmele se gandeau la dezvoltare, la cresterea performantei etc., si de aceea am ales pana la urma o varianta destul de complexa, Transics“, isi aminteste Stefan Lucau. Pe de alta parte, complexitate inseamna uneori si probleme, dispozitivele blocandu-se cateodata si avand nevoie de intretinere. Dar s-a putut conta pe sprijinul dezvoltatorului si problemele s-au rezolvat repede.
Managerul firmei timisorene este de parere ca nu se mai poate face nici macar transport intern fara sisteme telematice, deoarece „risti foarte mult. GPS-ul te ajuta in orice situatie critica: daca ai pana, camionul trebuie sa ajunga in service, i se face rau soferului, clientul vrea sa vada exact unde este marfa s.a. In plus, clientii de pe intern sunt la fel de importanti, si ei platesc, si ei vor calitate, si nu poti avea control fara un sistem de monitorizare a flotei.“
Cele doua sisteme nu permit integrarea automata cu TMS-ul, dar toate datele se prelucreaza folosind instrumentele puse la dispozitie de producatorii lor si impreuna cu decontul soferului se introduc in platforma ERP Windnet, de la Windsoft, unde se tine o evidenta foarte clara a tot ce se intampla.

Kalomin apeleaza doar la sistemele producatorilor de camioane
Motivul principal pentru care nu se mai poate face transport in ziua de azi fara a avea sisteme de monitorizare a flotei este, in opinia lui Ionut David, faptul ca trebuie sa stii in orice moment unde sunt camioanele, cat din programul de condus mai au soferii etc., si chiar unii clienti solicita sa-si urmareasca singuri marfa in timp real. De altfel, acesta a fost principalul motiv pentru care Kalomin a investit in sisteme telematice, urmat in ordinea importantei de rapoartele referitoare la stilul de condus. „Insa sunt si alte functii foarte utile. Cu cat e mai complex sistemul, cu atat te ajuta mai mult.“
Abonamentul lunar costa, in functie de producator, 20-30 de euro/camion, iar printre aplicatiile de care firma nu dispune se numara descarcarea de la distanta a datelor din tahograf si din cardul soferului, de care nu are nevoie pentru ca masinile se intorc periodic la sediu.
Firma nu are nici posibilitatea de a scana documentele, dar daca vor fi solicitari din partea clientilor isi va completa oferta si cu aceasta aplicatie.
„Dintre cele trei sisteme, Dynafleet imi place cel mai mult“, declara Ionut David, „are toate aplicatiile de care am nevoie si e cel mai intuitiv, gasesc mult mai repede parametrii care imi trebuie. Scania Fleet Management este si el destul de bun, iar FleetBoard este complex, dar nu folosesc toate functiile lui.“
In plus, de curand Kalomin a achizitionat de la Euload solutia Soft Transport, care va corobora toate informatiile oferite de sistemele telematice.

Ravitex cumpara mereu cele mai noi solutii telematice
Asa cum arata Mircea Urda, commercial manager in cadrul Ravitex, Scania Fleet Management este un sistem mai simplu, care nu ofera, de exemplu, asa cum are nevoie firma, date detaliate despre consum pe anumite tronsoane orare. FleetBoard si Dynafleet sunt insa similare din punct de vedere al complexitatii si al functiilor si ofera rapoarte despre activitatea soferului, posibilitatea de comunicare in scris cu acesta, plan de service (se vad defectiunile sau programarile care urmeaza pentru revizii) si descarcarea de la distanta a datelor din tahograf. „FleetBoard este mai bun in special pentru ca acorda note soferilor – ca o concluzie finala in legatura cu utilizarea masinii, si se poate vedea de unde anume vine aceasta nota, deci care sunt problemele de condus – si pentru ca tine cont de dificultatea traseului. Inconvenientul este ca e mai greu de utilizat. Dynafleet, pe de alta parte, e mai usor pentru dispeceri si are rapoarte foarte bune. In ceea ce priveste Scania, avem doar 2-3 camioane in flota si pana la urma le-am conectat si lor un aparat FleetBoard. De altfel, eu consider ca nu sistemele diferite pe fiecare masina sunt viitorul, ci integrarea lor in TMS: nu poti lucra cu atat de multe solutii, deoarece fiecare ofera informatiile in format complet diferit, astfel ca, pentru a fi mai usor de citit, e mai bun un sistem unic, in care toate datele sa apara in aceeasi forma.“
Ravitex foloseste un TMS conceput special de Ascent Soft, in care importa informatiile de la sistemele telematice. Asa cum arata reprezentantul companiei timisorene, principalele beneficii ale sistemelor telematice sunt controlul foarte bun asupra flotei – pozitia camioanelor, status, avertizari cand masinile ajung la descarcare – alaturi de transparenta si flexibilitate pentru clienti, care au acces la un cont unde pot urmari marfa. „A fost initiativa noastra, nu o cerinta a beneficiarilor, deoarece nu este deocamdata o solutie foarte populara si foarte des intalnita pe piata“, declara Mircea Urda, care puncteaza faptul ca Ravitex a cautat mereu sa cumpere cele mai noi tehnologii disponibile. Tocmai de aceea nu exista aplicatii de care firma sa aiba nevoie, dar pe care sa nu le ofere cele sase sisteme. Mai ales ca acestea se si actualizeaza periodic, in medie o data la trei luni.
Ravitex dispune de solutii pentru scanarea documentelor la livrare, care nu sunt neaparat de permit in relatia cu clientii, „dar ne ajuta sa controlam mai bine procesele, sa stim imediat daca a fost livrata marfa si daca totul a fost in regula, astfel incat sa fim pro-activi in relatia cu clientii, ne ofera si statusul comenzilor, fara ca pentru asta sa mai comunicam cu soferii“. A fost, asa cum puncteaza reprezentantul Ravitex, tot o initiativa proprie, nu o cerinta a clientilor – poate doar unii dintre clientii din automotive sa solicite informatiile respective.
In ceea ce priveste sistemele telematice folosite pentru semiremorci, cel standard ofera informatii despre pozitia remorcii (chiar si cand este decuplata de la autotractor – cu ajutorul unui acumulator propriu), kilometrii efectuati, presiunea din pneuri, greutatea pe axe, uzura placutelor s.a., iar cele pentru frigorifice – Ravitex are circa 35 de astfel de modele in flota – permit in plus urmarirea temperaturii din duba, setarea temperaturii sau chiar modificarea setarii temperaturii, astfel incat controlul asupra agregatului frigorific sa fie foarte bun. Sistemele folosite de firma timisoreana includ toate facilitatile, inclusiv posibilitatea de blocare a axelor cu ajutorul unui cod pin, astfel incat semiremorcile sa nu poata fi furate, si recunoasterea cuplarii semiremorcii la un autotractor neautorizat sau decuplarea neautorizata. Toate acestea, alaturi de mersul doar pe timpul zilei, existenta a doi soferi in cabina, parcarea in locatii pazite si asigurarea suplimentara permit efectuarea ocazionala de transporturi de marfuri de valori ridicate.

Routier este interesat in primul rand de urmarirea rutelor neautorizate
Rares Retegan se declara foarte multumit de ambele solutii de monitorizare pe care le foloseste, le considera complete, este de parere ca e foarte important sa folosesti astfel de sisteme, deoarece ele ofera in timp real atat toate informatiile din prezent, cat si istoricul folosirii vehiculelor, si arata ca la momentul achizitiei acestor sisteme s-a urmarit in special monitorizarea camioanelor pentru a se vedea daca sunt folosite pe rute sau pentru misiuni neautorizate, dar si furtul de motorina, evidenta programului de lucru al soferilor, securitatea marfii si a vehiculului si evidenta interventiilor in service.
TMS-ul folosit de Routier in prezent se poate integra cu sistemele Dynafleet si TomTom, „dar deocamdata am considerat ca investitia nu este prioritara“.

Tutu Trans urmareste in special rapoartele de activitate si alimentarile
Petru Moldovan este de parere ca nu poti face transport profesionist in ziua de azi fara a folosi sisteme telematice si arata ca la prima achizitie de solutii de management al flotei a fost interesat mai ales de trasee, de evidenta programului de lucru si de aflarea pozitiei camioanelor fara a mai suna mereu soferii.
Tutu Trans nu dispune de aplicatii care scaneaza documentele la livrare, desi acestea ar fi utile pentru clientii mai pretentiosi – nu neaparat pentru reducerea termenului de plata – nici nu are alte softuri conectate la sistemul telematic, dar nici nu este interesat de adaugarea unor functii in plus fata de cele oferite in prezent, deoarece si Dynafleet si Safe Fleet au fost complete de la inceput si nu au mai avut nevoie de optimizari. Sistemul de monitorizare Safe Fleet are functionalitati deosebit de utile, cum ar fi generarea rapoartelor de activitate (foi de parcurs, FAZ, adaugarea punctelor de interes si monitorizarea activitatii strict pe punctele de interes dorite, raport de activitate strict pe o anumita zona), precum si generarea rapoartelor de consum. Este important de mentionat faptul ca alimentarile efectuate de la patru furnizori de carburant se importa automat in sistem, iar cele facute de la restul furnizorilor se pot introduce manual fara niciun fel de probleme. „Astfel, cu ajutorul acestei functionalitati putem avea un control si mai eficient asupra consumului de carburant. De asemenea, rapoartele de monitorizare includ informatii asupra depasirilor pragurilor de viteza prestabilite de managerul de flota, precum si depasirea pragului de stationare cu motorul pornit. O functie foarte utila noua este si generarea rapoartelor de mentenanta, astfel se efectueaza avizarea expirarii ITP, RCA, Casco etc.“

Vasco profita mai ales de viteza comerciala pe care o permit sistemele telematice
Asa cum arata directorul general Vasco, Bogdan Taut, „nu cred ca se mai poate face azi transport fara sisteme de monitorizare, pentru ca totul se desfasoara cu viteza foarte mare. Noi incarcam din Germania si mi se cere sa spun ora exacta la care ajunge camionul la descarcare, in Anglia, ca sa se faca programarea. Plus ca avem de trecut o apa si sunt mereu probleme cu refugiatii de la Calais, cu barcile care intarzie sau cu feribotul unde e mereu coada si unde am asteptat si 15 ore, astfel ca toate camioanele noastre pleaca spre Anglia sau vin de acolo prin Eurotunel, platind in plus. Am incercat si trenul, pentru a evita aceste probleme, dar si acolo sunt costuri in plus.“
Comparand cele doua solutii pe care le foloseste, directorul general al firmei arata ca produsul de la Transics este mai scump, dar are functii pe care nu le-a regasit pana acum la FleetBoard, cum ar fi scanerul documentelor la livrare. Acesta nu este impus de clienti, ci a fost alegerea Vasco, si este util mai ales pentru ca in unele situatii transportatorul primeste un singur exemplar din CMR sau din alte acte si poate fi dificil de facut copii, astfel ca scanarea se trimite la firma, iar originalul ajunge la client prin posta. Principalul beneficiar al serviciilor Vasco nu accepta decat documentele in original, astfel ca scanarea nu ajuta la scurtarea intervalului dintre livrare si facturare, asa cum se intampla in cazul altor transportatori, dar, cand originalul se pierde – si au fost cazuri – se face o scanare color si se trimite totusi clientului. Daca s-ar accepta scanarea pentru facturare ar fi un mare avantaj, deoarece, cum camioanele se intorc rar in tara, uneori CMR-ul ajunge la firma la trei saptamani de la livrare.
Transics ofera si posibilitatea de a face de la birou o ruta speciala sau noua pentru un camion si de a o trimite soferului in 3-5 minute, prin mesaj, pentru ca acesta sa o vizualizeze printr-o simpla apasare de buton. Aplicatia este utila mai ales deoarece trimite o alarma la dispecer cand soferul se abate de la ruta. In plus, sistemul Transics include harta Map&Guide, care altfel ar fi foarte scumpa, dar pe care o folosesc cei mai multi transportatori din Europa.
Pe de alta parte, FleetBoard are o platforma mai intuitiva, deci mai prietenoasa pentru dispecer.

Wexa logistics pune pe primul plan siguranta marfurilor si a vehiculelor
Principalul motiv pentru care Wexa logistics a cumparat sisteme telematice a fost grija pentru securitatea marfii si a vehiculelor, urmata de furtul de motorina, evidenta programului de lucru al soferilor, folosirea camioanelor pe rute/misiuni autorizate si evidenta interventiilor in service. Iar plata taxelor de drum din Ungaria este integrata cu GPS-ul.
Managerul firmei, Paul Katona, apreciaza cel mai mult la sistemele telematice pe care le foloseste monitorizarea in timp real a flotei si a situatiei orelor lucrate de soferi pe teritoriul Germaniei, care face ca munca de tinere a unei evidente clare sa fie mult mai usoara.
In plus, soferii firmei folosesc telefoane smart si cu ajutorul lor trimit, dupa fiecare livrare, documentele de livrare confirmate, ceea ce duce la micsorarea cu pana la 10 zile a termenului de plata, dar este necesar si pentru a raspunde cerintelor unor clienti.
Asa cum arata Paul Katona, pe masura ce compania se va dezvolta sistemelor telematice li se vor adauga functii noi, „dar deocamdata ele respecta toate cerintele noastre“.

Articole similare