Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se confirma in instanta amenda pentru pauza saptamanala normala luata in cabina

La un an dupa primele doua amenzi luate in Franta de firme din Romania ai caror soferi au fost surprinsi luand pauza saptamanala normala in cabina, una dintre ele ne-a trimis decizia instantei de judecata, cu intentia de a-si informa si avertiza colegii de breasla in legatura cu faptul ca autoritatile franceze se considera indreptatite sa sanctioneze astfel de fapte si ca sistemul juridic din Franta sustine si el aceste demersuri. In ultimul timp, asa cum arata reprezentantii firmei de transport amendate, s-au cheltuit sume foarte mari de bani pentru cazarea soferilor la hotel, iar „decizia instantei confirma faptul ca vom continua in aceeasi directie“.
 

Concret, Curtea de Apel din Toulouse a dat o Ordonanta penala corectionala in urma anchetei realizate de Directia Regionala a Mediului, a Amenajarii si Locativa din Midi-Pyrénée, Antena din Foix, impotriva transportatorului roman, acuzat ca a comis, la Foix, in februarie 2015, infractiunea de „organizare a conditiilor de munca a soferilor angajati de catre o intreprindere de transport rutier fara a avea grija ca timpul de pauza saptamanal normal sa fie luat in afara vehiculului, fapte prevazute de art. L.3315-4-1 1O, art. L.3313-3, art. L.3315-6 din Codul Transportatorilor art. 4 H), art. 8, art. 10 2O, 3O din Regulamentul CE din 15.03.2006 si pedepsite de art. L.3315-4-1 l. 1 din Codul Transporturilor“.
De asemenea, s-a tinut cont de rechizitiile procurorului Republicii din aprilie 2015, care arata ca, „din ancheta politiei judiciare rezulta ca faptele reprosate impotriva prevenitului sunt stabilite si ca informatiile in ceea ce priveste personalitatea sa si in special obligatiile si veniturile sale sunt suficiente pentru a permite determinarea pedepsei, ca nu apare necesar, tinand cont de gravitatea faptelor, de a pronunta o pedeapsa de inchisoare sau o pedeapsa de amenda superioara celei fixate de articolul 495-1 si ca recursul la procedura de ordonanta corectionala nu este de natura sa poarte prejudiciu drepturilor firmei“.
Din aceste motive, Curtea de Apel din Toulouse declara firma de transport vinovata de faptele care ii sunt reprosate si o condamna la plata unei amenzi de 3.969 de euro pentru organizarea conditiilor de munca a soferilor angajati de catre o intreprindere de transport rutier fara a avea grija ca timpul de pauza saptamanal normal sa fie luat in afara vehiculului.
De asemenea, conform articolelor 707-2, 707-3 si R55-2 din Codul de procedura penala, daca plata amenzii se face intr-un termen de o luna de la data trimiterii scrisorii recomandate de notificare, suma totala datorata va fi diminuata cu 20%, dar pana la limita a 1.500 de euro.
Iar in caz de recurs impotriva acestei decizii sumele platite pot fi restituite la cerere.
Transportatorul a fost informat cu aceeasi ocazie ca dispune de 45 de zile incepand cu data notificarii pentru a emite opozitie acestei ordonante. Declaratia de opozitie poate fi facuta sau prin declaratie la grefa tribunalului corectional unde a fost restituita ordonanta sau prin scrisoare recomandata cu acuzare de receptie adresata procurorului Republicii pe langa acest tribunal. Opozitia va permite ca afacerea sa fie judecata de catre tribunalul corectional in timpul unei audiente publice pe parcursul careia firma poate fi asistata de un avocat ales sau numit din oficiu. In cazul unei opozitii in ceea ce priveste dispozitiile civile, afacerea va fi judecata de tribunalul corectional numai in ceea ce priveste interesele civile in cursul unei audiente cu un singur judecator. In acest caz, daca tribunalul corectional va declara firma vinovata de faptele ce-i sunt reprosate, va avea posibilitatea de a pronunta impotriva administratorului ei o pedeapsa de inchisoare daca aceasta este expusa unui delict ce face obiectul unei ordonante. Daca firma din Romania emite opozitie impotriva acestei ordonante poate renunta totusi la ea pana la inceputul audientei si atunci trebuie sa plateasca suma la care a fost condamnata prin ordonanta penala si nu mai poate face o noua opozitie.
In orice caz, reprezentantii companiei de transport au declarat ca nu vor face recurs. Pana in prezent, cheltuielile de judecata au fost mari, de circa 1.500 de euro, deoarece, „fiind primul caz, multi ne-au acordat cate un pic din expertiza lor, am vorbit inclusiv cu doi avocati romani stabiliti in Franta, iar specialisti in domeniu ne-au confirmat ca am procedat bine si ca mai mult de atat nu avem ce face“.
Din flota aceleiasi firme a mai fost controlat un camion care a participat la o expozitie in zona Caen si a fost nevoit sa stationeze pana la terminarea acesteia, dar soferul a declarat ca a fost in timpul lui liber, a aratat biletele prin care a dovedit ca a fost la expozitie si astfel nu a mai fost nicio problema.

2.500 de euro in plus, de care clientii nici nu vor sa auda
Lunar firma ajunge la costuri de circa 2.500 de euro pentru cazarea soferilor la hotel, cheltuieli care, „din cate stiu, nu sunt deductibile, deci la finalul anului se mai supun unui impozit de 16%. Am incercat sa negociem cu clientii sa ne ferim sa descarcam vineri si sa incarcam luni, dar multi nu au fost de acord, iar noi trebuie sa fim acolo unde au ei nevoie. Asa ca incercam sa ne limitam sa facem pauza saptamanala normala in Franta, pe cat posibil, ne mai oprim la granita in Germania si Spania si facem pauza de 45 de ore acolo. Depinde si de client, si de ruta, si de restrictiile de pe traseu, de cum faci planificarea, de incarcarea urmatoare s.a.“
Clientii nici nu vor sa auda de cresterea tarifului de transport din cauza costurilor suplimentare pentru cazarea soferilor la hotel „si unii chiar spun ca suntem singura firma care le cere asa ceva“. Asa ca deocamdata transportatorul acopera din propriile resurse sumele suplimentare „in speranta ca vor intelege ca nu avem voie sa mai facem nicio greseala si ca respectam o lege pentru ca asa suntem obligati, chiar daca nu suntem de acord cu ea“.
Impactul acestor cheltuieli asupra costului total/km al intregii flote este greu de determinat, dar pentru camioanele ai caror soferi stau la hotel in Franta se ajunge la circa 2,6 eurocenti/ km in plus, „deci impactul e chiar mai mare decat cel al asigurarii care recent a fost majorata fortat si nejustificat“.

Hoteluri se gasesc, dar nu cu parcare si pentru semiremorca
Hoteluri sunt usor de gasit in Franta, contrar temerii multor transportatori, dar preturile sunt mari, mai ales in zonele urbane intens populate, iar parcarile acolo sunt permise doar pentru autotractoare, „asa ca in 85% din cazuri suntem nevoiti sa decupla semiremorcile in parcuri industriale si sa le lasam acolo nesupravegheate. Deci riscul e foarte mare, iar siguranta e minima.“

DREAL are drept „de viata si de moarte“ asupra celor controlati
Ceea ce vor sa sublinieze reprezentantii acestei firme de transport din experienta lor cu autoritatile franceze este ca DREAL (echivalentul ISCTR de la noi) are un stil unic de lucru si ca odata oprit un camion la control inspectorii au dreptul sa-l imobilizeze cat considera necesar pentru a investiga fiecare amanunt in parte. „Te pot verifica in 2-3 service-uri diferite si te pot obliga sa platesti pentru toate verificarile. Iar la sfarsitul acestui control, daca totul e bine, suntem lasati sa plecam, iar daca nu, trebuie sa platim o cautiune, desi nu se precizeaza clar pentru ce sau ce nereguli au depistat. Doar se elibereaza un buletin de control in care se descrie abaterea la nivel general, nu in detaliu, si esti obligat sa platesti, altfel nu primesti actele.“

O alta firma din Romania amendata cu 750 de euro pentru pauza saptamanala normala
La jumatatea lui februarie o alta firma din Romania ne-a anuntat ca a primit in Bretania o amenda de 750 de euro pentru ca unul dintre soferii sai a facut pauza saptamanala normala in cabina (cod 31329). Asa cum arata managerul firmei, cele cinci camioane ale sale circula preponderent in Franta, iar principalul sau partener local era de parere ca nu se pot da amenzi cata vreme nu exista norme de aplicare. In plus, in fiecare luna este oprita in trafic macar o masina, si pana acum soferii nu au fost intrebati niciodata despre pauza saptamanala normala. „Cardurile tahograf sunt cele mai controlate, apoi CMR-ul si eventual cabotajul. Si nu am luat o amenda in Franta de ani de zile.“ Tocmai de aceea, cand soferul oprit in trafic in Bretania a fost intrebat daca a luat pauza saptamanala normala in cabina, el a recunoscut, fara sa stie ca asta ar fi o problema.
Deoarece soferul intelege franceza, nu a fost nevoie de translator, dar organele de control din Franta s-au dovedit si de data aceasta meticuloase, avand formulare de constatare in toate limbile europene.
De acum inainte firma va incerca, pe cat posibil, ca soferii sa nu faca pauza saptamanala normala in cabina in Franta sau Belgia – deoarece controlorii nu sanctioneaza si pauza luata in cabina in alte tari. Asta insa va crea probleme cu legarea curselor. Si, daca totusi nu vor putea evita Franta, vor dormi fie la baza partenerului firmei, fie la hotel. „Dar nu ni s-a spus ce documente va trebui sa prezentam la control, daca e nevoie de chitante de la hotel sau cum pot dovedi ca soferul a stat la baza sau poate chiar la prieteni. Tot ce stiu, pentru ca in timpul controlului am vorbit personal la telefon cu unul din inspectori, este ca pauza trebuie luata cu cardul scos din tahograf si ca amenda pe care am primit-o acum este mica deoarece e prima: daca va mai fi surprins vreun alt sofer al nostru ca ia pauza saptamanala normala in cabina vom primi cel putin 3.000 de euro.“
In ceea ce priveste hotelurile insa, reprezentantul acestei firme arata ca ele se afla la cel putin 1-3 km de parcari de camioane, ceea ce va fi neplacut si pentru conducatorul auto, care are numeroase echipari in cabina – televizor, frigider s.a. – si pentru firma, in special cand semiremorca este incarcata, deoarece nu are cine pazi marfa si rezervorul de motorina.

Articole similare