Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fiecare pas trebuie adaptat la realitatea pietei

Dupa numai patru ani de crestere rapida si sigura pe piata din Romania, compania olandeza Vos Logistics a atins acum un echilibru, fiind la numai un pas de a-si gestiona transportul international si relatia cu clientii de la nivel local, chiar daca va beneficia in continuare si de suportul oferit de firma-mama. Atrasa fiind la inceput de competenta, productivitatea si abilitatile lingvistice, ca si de integrarea culturala a angajatilor romani, filiala clujeana s-a vazut de curand nevoita sa adapteze salariile si beneficiile oferite soferilor pentru a-si putea motiva si fideliza angajatii, dar si sa compenseze lipsa de soferi prin largirea ariei geografice de selectie, catre judetele din sudul si estul Romaniei, dar si spre Republica Moldova.
 

De asemenea, cat de curand va trebui sa ia in calcul inmatricularea intr-o alta tara a celor 25 de camioane ce vor fi achizitionate anul acesta, pentru ca valoarea la jumatate a RCA fata de cea din Romania sa ii poata conferi o mai mare competitivitate pe piata.

Filiala romaneasca a fost infiintata in 2012, ajungand in numai patru ani la 300 de angajati, din care 225 de soferi si 75 personal indirect productiv, in administratie. Intrarea pe piata autohtona se conturase insa in 2011, avand la baza un studiu privind orase ca Bucuresti, Timisoara si Cluj-Napoca. „Decizia finala a fost pentru Cluj, in principal prin prisma pozitiei, a disponibilitatii de personal pregatit, a universitatilor si nu in ultimul rand a bazei internationale“, a precizat Marton Dozsa, business unit manager Vos Logistics Romania, completand: „desi se spune ca firmele straine vin in Romania datorita costurilor salariale reduse, cel mai atractiv punct pentru Vos Logistics a fost nivelul de educatie, abilitatile lingvistice si integrarea culturala, firma-mama lucrand deja cu personal romanesc dovedit polivalent (soferi, dispeceri, planificatori), in Slovacia si Ungaria“.
Primele 25 de camioane, Scania, au fost achizitionate in septembrie 2012, in leasing operational finantat de Scania Rent Romania, iar cea mai recenta achizitie, de 21 de unitati, s-a finalizat anul trecut. „Parcul totalizeaza acum 150 de camioane“, a punctat Marton Dozsa, subliniind: „am optat pentru Scania pentru ca ne oferea cea mai buna solutie de finantare, mai ales la inceput, cand aveam nevoie de garantie din Olanda. Acum, cand capitalul social a crescut la 1,7 milioane de euro, putem negocia altfel, mai ales ca achizitiile de camioane si de semiremorci Mega noi se decid la nivel de grup.“
Din cele 150 de unitati, 53 sunt specializate pe marfuri vrac, iar restul pentru marfa generala. Semiremorcile Mega sunt multi-brand, compania detinand si un brevet pentru un tip de semiremorca Mega destinat bunurilor de valoare, anvelopelor si transporturilor din automotive, Vos CuBoLiner.

Preturile producatorilor din automotive din Romania sunt mici
Vos Cargo Olanda preia comenzile si contractele de la clienti si le introduce intr-un sistem operational transparent pentru toate filialele. Desi planificatorul pe arii geografice cupleaza cursele cu masinile libere din sistem, in ultima perioada filiala romaneasca are si planificatori proprii pentru cursele din Belgia, Olanda, Luxemburg, Marea Britanie, Scandinavia, Germania si Spania, urmand ca in timp sa preia si restul ariilor geografice. „Din 2014 am infiintat si o echipa europeana de customer service desk in Romania, cu abilitati multi-lingvistice, pentru a putea facilita comunicarea cu clientii europeni in limba materna a acestora astfel incat, pas cu pas, gestionarea transportului international sa fie transferata la nivel local, inclusiv relatia cu clientii“, a punctat Marton Dozsa.
Vos Logistics este prezenta predominant in Franta, BeNeLux, Marea Britanie si tarile scandinave. Ca aspect general, divizia cargo a Vos Logistics lucreaza predominant cu clienti din industria auto, a constructiilor, cu producatori de aparatura high-tech. Clientii sunt in principal din afara tarii, precum Scania, Volvo, Michelin, Bridgestone, Jaguar sau Mercedes-Benz. „Pentru transporturile bulc/siloz colaboram cu clienti din industriile petrochimica, alimentara, furajera si a deseurilor. Exista si oportunitati de a lucra cu producatorii din automotive de la noi, dar preturile sunt foarte mici“, a mai spus Dosza.
Grupul este format din 30 de filiale in Europa, cu un total de 2.000 de angajati. Acesta administreaza peste 1.000 de camioane si 3.200 de puncte de incarcare, cel mai mare furnizor de servicii de transport fiind Polonia, cu 400 de camioane. Vos Cluj, desi preia o parte din comenzile introduse de grup, are si clienti proprii, cu destinatii preponderente in Comunitatea Europeana. „Avem si curse pe Romania, un contract cu o firma de anvelope. Venim din Franta cu materie prima, iar pe export onoram un contract castigat la o licitatie cu un producator de plastic din Ungaria.“
De asemenea, compania transporta grane si furaje cu camioane-siloz pentru marfa vrac, multe avand ca destinatie Elvetia. „Fiind obligati sa reintroducem aceste camioane in retea, am cautat beneficiari ca sa le putem «scoate» din Romania. Uneori lucram cu firme intermediare pentru transport de marfa generala, dar preferam sa obtinem contracte direct de la producator.“
Vos Logistics efectueaza un numar de curse cu tendinta ascendenta spre Romania, atunci cand camioanele sunt aduse pentru ITP. „In pofida competitivitatii preturilor, dezvoltarea transporturilor catre si dinspre Romania este in continua crestere. Insa pentru transportul cerealelor catre port se folosesc basculantele, la un pret mult mai mic decat am putea oferi noi cu un utilaj specializat, la care numai compresorul pentru evacuarea marfii costa circa 12.000 de euro“, a punctat Marton Dozsa. Cu toate acestea, compania si-a propus ca in viitorul apropiat sa acceseze cateva rute dedicate in Romania, pentru servicii in industria alimentara. „In momentul in care transporti un singur produs cu cisternele specializate este mai usor, spalarea acestora fiind necesara la cateva saptamani.“
Pe langa flota proprie, Vos Logistics lucreaza permanent cu un numar in crestere de subcontractori-tractionisti (aproximativ 115), cu semiremorcile Mega ale companiei si sub umbrela acesteia. „In total gestionam 265 de camioane acoperite continuu tur-retur. Pentru colaboratori este mai usor sa le planificam noi cursele si sa ii scutim de angajarea unor dispeceri. In plus, le platim si un drum din si spre Romania pentru ITP“, a spus Dozsa, precizand ca sistemul de comunicare cu acestia este identic cu cel folosit pentru masinile proprii.

Afacerea de transport cere rapiditate
Tendinta actuala de crestere a volumelor reflecta, in opinia lui Marton Dozsa, o revenire a economiei europene, cresterea companiei venind atat de la clienti noi, cat si din majorarea volumelor vechilor parteneri. „In 2015 cresterea a fost de 10-11%, pe grup, iar pana acum, in 2016, e de 9%, fata de aceeasi perioada a anului precedent. Ca urmare, va trebui sa crestem capacitatea de transport, mai ales ca previziunile sunt clare, pe baza unor contracte noi, ferme.“
Desi preturile sunt putin mai bune in ultima perioada, ramane in continuare problema majorarii costurilor. In plus, pentru transportul cu cisterne pretul trebuie sa includa si distantele pana la urmatoarea incarcare, si chiar pana la o spalatorie certificata. „Nu prea poti majora preturile. Cand Ungaria a introdus taxa de drum am incercat sa negociem, insa de la unii clienti am putut s-o recuperam, de la altii nu. In plus, pentru ca 90% din contracte sunt cu clauza in functie de pretul motorinei, ieftinirea acesteia nu se regaseste in veniturile noastre. Insa acum avantajele sunt de partea clientilor, desi clauza ne protejeaza atat pe noi, cat si pe client.“
Pe langa preturile putin flexibile, si termenele de plata lungi pot cauza probleme transportatorilor. „Pe langa pret, in tarile vestice primeaza si serviciile, mai ales ca grupul olandez ofera si logistica in depozite cu o suprafata totala de 190.000 m2, localizate in Olanda, Germania si Belgia. „In Romania colaboram pentru servicii de depozitare-distributie cu un partener. Venim cu grupaje din Olanda si lucram cu distribuitori pe Romania, din Cluj, cu livrare in 24 de ore. Insa pe viitor ne gandim si la un depozit propriu de cross-dock, dorindu-ne, pentru un control mult mai exact, o structura integrata: depozit, birouri si parcare“, a explicat business unit managerul. Acesta a subliniat ca a deschis in 2014 o linie expres Belgia-Madrid, 1.700 km parcursi in 24 de ore, cu soferi romani si dirijare din Romania. „Dupa primii 1.000 km in echipaj, un alt sofer preia semiremorca pana la destinatie. Astfel, comparativ cu transportatorii mici, putem oferi flexibilitate si servicii complexe.“
Compania clujeana a cumparat anul trecut cinci Mercedes-Benz noi, pentru echipaje, iar achizitia de anul acesta va cuprinde 13 vehicule pentru echipaje, pentru ca afacerea actuala „cere rapiditate“. Servisarea masinilor se face in toata Europa.

Polonezii si olandezii platesc 1.200 de euro/an RCA, iar noi 3.000 de euro
Pentru alimentarea cu carburanti, Vos Logistics lucreaza cu doi furnizori, la nivel de grup. In ultimul timp, in opinia business unit managerului, cele mai rentabile alimentari au fost in Belgia si Spania. Acesta a precizat ca, dupa 74.000 l alimentati in 2014 in Romania, in 2015 cantitatea s-a redus pana la 60.000 l, „o cantitate relativ mica raportat la flota romaneasca“ in conditiile in care, pe intreaga flota din tara noastra, s-au consumat 4,2 milioane de litri in 2014 si 5,2 milioane de litri in 2015. „Recuperarile de TVA din afara sunt mai rapide decat din Romania. In plus, sunt tari ca Belgia, Franta si Italia de unde ne putem recupera si acciza“, a spus Marton Dozsa, subliniind ca firma colaboreaza cu o companie de recuperari care prefinanteaza si TVA.
„Din cauza recuperarii greoaie a accizei din Romania, in 2014 am renuntat la 14.000 de lei. Asta, pe de o parte, pentru ca este aproape imposibil ca pe factura de carburant sa apara kilometrajul la bord, iar pe de alta, deoarece anuntaseram printr-o adresa oficiala ca ne-am deschis cont la Trezorerie fara a depune insa si o adresa oficiala din partea Trezoreriei.“
Marton Dozsa considera ca Statul pierde astfel mai mult decat in vechiul sistem. „Cunosc cazul unei statii de alimentare din Bors careia i-au scazut vanzarile cu 300.000 l/luna dupa introducerea suprataxei.“

Bonusuri si beneficii pentru fidelizarea soferilor
Daca principalul element de cost al companiei este motorina, pozitia secundara este ocupata de costurile salariale directe cu soferii. „Anul trecut am avut o rotatie importanta la nivel de soferi. Insa am reasezat sistemul de salarizare in doua etape (iulie 2015 si ianuarie 2016), astfel incat sa ajungem la nivelul din vest. Ca urmare, au inceput sa se intoarca dintre cei plecati acum cativa ani, rotatia din ianuarie fiind de numai 3%“, a spus Dozsa, completand: „rata de profitabilitate pe Romania pe ultimii doi ani este de circa 1,00%. Nu ne-am atins valorile bugetate pe 2015 din cauza maririi salariilor si scumpirii RCA.“
Compania le ofera soferilor si alte beneficii, intre care vestimentatie personalizata si echipament de protectie. „Ei beneficiaza de asigurari de accidente si de sanatate in toata Europa. De asemenea, am introdus un abonament de asigurari private de sanatate in Romania pentru angajati si membrii familiei lor. Incercam astfel sa ii fidelizam.“
Pe langa trainingurile de conducere teoretice si practice, acestora li se pune la dispozitie si un manual pentru soferi pe care il poarta cu ei in curse si care contine si un mic dictionar. „Cateodata e mai greu de lucrat cu oameni in varsta, care cred ca le stiu pe toate. Cu tinerii e mult mai usor, chiar si cu cei fara experienta. Insa nu mai exista pe piata fortei de munca soferii de calitate de acum multi ani, care conduceau pe baza unei harti fara sa greseasca. Acum, 30-40 % dintre ei nu s-ar descurca in trafic daca s-ar intrerupe conexiunea prin satelit.“
Pentru ca la filiala din Polonia lucreaza foarte multi soferi ucraineni si bielorusi, filiala din Romania s-a gandit sa combata criza cu soferi din Republica Moldova, care vor beneficia de acelasi sistem de salarizare ca si cei de la noi. „E criza de soferi in toata Europa. Peste 50% dintre soferii activi din Germania au mai mult de 55 de ani, iar cand acestia vor iesi la pensie nu va mai veni un alt val nou“, a mai spus Marton Dozsa.

ISCTR nu mai favorizeaza companiile straine la controale
Compania clujeana s-a confruntat in ultimii doi ani cu patru cazuri de furturi de marfa (anvelope) din parcare. De asemenea, transportatorul a intampinat si o serie de controale in trafic. „ISCTR te amendeaza cu sume enorme pentru o depasire de jumatate de ora de condus pentru ca nu ai gasit loc de parcare. La fel, te penalizeaza pentru ca ai folosit un transport intermodal, cu masina pe tren sau feribot, fara sa se considere pauza dormitul soferului in cuseta. Partea buna este insa faptul ca, in ultimul timp, astfel de masuri li se aplica si transportatorilor straini, care inainte erau favorizati“, a mai spus business unit managerul.

Articole similare