Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Avem unul din cei mai scumpi carburanti din Europa

Cu ocazia ExpoTranzit, Mircea Manescu, directorul Ahead Logistics, a vorbit despre evolutia pretului la motorina din noiembrie 2013 in mai multe tari, printre care Romania, Belgia, Franta, Luxemburg, Olanda si Ungaria. Din cauza accizei, pretul din tara noastra a fost intotdeauna mai mare, depasindu-l pe cel din Ungaria inca din primavara lui 2014.
Daca din Romania foarte putini transportatori si-au recuperat diferenta de acciza la combustibil, aceasta poate fi solicitata cu succes din tari precum Belgia, Franta, Italia, Slovenia, Spania si Ungaria.
 

Pentru recuperarea accizei este important ca firmele sa-si instruiasca soferii sa noteze kilometrii de la bord la momentul alimentarii, deoarece usureaza procesul de pregatire a documentatiei. De asemenea, trebuie pastrate copii ale documentelor masinilor instrainate.
La noi trebuie tinut cont de faptul ca acciza nu mai poate fi solicitata dupa vanzarea camionului, deoarece acesta nu mai are copie conforma.
Mircea Manescu recomanda companiilor sa foloseasca serviciile unei firme specializate in recuperarea TVA si accizei, care este bine sa fie aceeasi pentru ambele taxe, deoarece unele state au solicitari similare, dar si pentru ca acest lucru usureaza pregatirea documentelor. De asemenea, este bine ca agentul de recuperare sa fie partener al furnizorului de carburant, astfel incat intre acestia sa existe o comunicare foarte buna si rapida.
Este importanta comunicarea catre agentului de recuperare a tuturor informatiilor necesare organelor fiscale pentru aplicatia la recuperarea TVA si a accizei in termenul indicat.

Statele au cereri specifice
Recuperarea din Belgia este posibila numai de la data emiterii numarului de licenta de la autoritatile belgiene. Asa ca este important ca agentul de recuperare sa fie informat daca urmeaza o alimentare aici ca sa solicite numarul de licenta.
Cat priveste Slovenia, pretul de pompa este reglementat de stat si este relativ liniar, iar reglarea se face si prin ajustarea accizei returnabile.
In Spania exista acciza globala de 0,001 euro/l si cea regionala, care variaza intre 0,016 si 0,048 euro/l, in functie de regiune. Aici recuperarea este posibila numai dupa obtinerea NIF (numar de inregistrare fiscala) pentru compania de transport direct de catre firma sau prin agentul de recuperare in numele acesteia.
Restituirea pe vehicul/pe an este pentru maximum 50.000 l. Recuperarea accizei este posibila doar daca furnizorul de carburant este autorizat de autoritatile fiscale din Spania – Gasóleo Professional. Furnizorul de carburant trebuie sa transmita autoritatilor fiscale cantitatea de motorina alimentata in fiecare luna in fiecare regiune.

Taxe de drum mici cu Euro 6
Un alt factor important de cost este taxa de drum din Germania, de 0,156 euro/km pentru vehiculele Euro 5 si 0,135 euro/km pentru cele Euro 6. Mircea Manescu a prezentat o situatie comparativa de cost 2016 versus 2013 pentru 100 de camioane Euro 5, caz in care costul acestei taxe a crescut cu 3.600 de euro pe an, deoarece in 2013 taxa pentru ambele categorii de vehicule era de 0,155 de euro, iar in timp cea pentru Euro 6 a scazut.
Daca se face aceeasi simulare pentru vehiculele Euro 6, se poate observa ca intr-un an la 100 de camioane se face o economie de 75.600 de euro.
Taxa de drum din Austria este de 0,399 euro/km pentru vehiculele Euro 5 si 0,329 pentru cele Euro 6, ambele valori fiind in crestere fata de nivelul din 2013, cand erau de 0,357 si respectiv 0,313 euro/km. Pentru vehiculele Euro 5, la o flota de 100 de camioane se observa o crestere anuala de pret de circa 100.800 de euro din 2013. Iar la o flota de 100 de vehicule Euro 6 se face o economie anuala de 168.000 de euro.
Daca inainte de iulie 2013 taxa de drum din Ungaria era de 51,27 de euro, din iulie aceasta a crescut la 405,39 euro pe camion, astfel incat cresterea pentru 100 de camioane este de peste 35.000 de euro/an.
Calculul a fost realizat pentru 2,5 curse pe luna si o medie de 1,2-1,5 viniete pentru tranzitul Ungariei.
In Italia, taxele sunt diferentiate in functie de zone, respectiv de campie si de munte, insa aici din 2013 preturile au cunoscut mici cresteri, respectiv de 0,008 euro pentru zona de campie si de 0,010 pentru cea de munte. Manescu a sfatuit transportatorii sa adere la consortiul Viasat/Telepass pentru a primi discounturi substantiale la plata taxelor de drum de aici. „Noi am inceput cu Viapass, dupa care am trecut la Telepassuri. Viapass avea o problema destul de serioasa legata de demagnetizarea frecventa a cardurilor, pe cand cu Telepassurile trecem la fel ca pe podul de la Fetesti, fara a mai avea probleme cu viabilitatea dispozitivelor. Asa ca sfatul nostru este sa achizitionati sistemele Telepass, chiar daca presupun un cost lunar mic“, a explicat si Decebal Popescu, CEO Cartrans.

55 de euro in Slovenia pentru Euro 5 si 6
Taxa de drum din Slovenia, fara a se declara clasa de poluare a vehiculului, este de 100 de euro. Iar daca aceasta se declara, pentru vehiculele Euro 5 si Euro 6 este de 55 de euro, rezultand astfel o diferenta pentru tranzit de 45 de euro/camion. Astfel, la 100 de masini care fac cate doua curse lunar, declararea acestei clase de poluare poate aduce o economie lunara de 17.934 de euro si una anuala de peste 215.000 de euro. Manescu a sfatuit transportatorii sa ceara suportul furnizorilor de carduri pentru declararea clasei de emisie a masinilor in Slovenia. De retinut mai este faptul ca nu se mai elibereaza dispozitive electronice POP ABC, ci carduri DARS alocate fiecarui camion.
Taxa de drum din Belgia variaza in functie de greutate si de tipul de poluare de la 0,074 de euro pentru vehiculele Euro 6 cuprinse intre 3,5 si 12 t pana la 0,292 euro pentru cele de peste 32 t cu normele de poluare Euro 0, 1 si 2.
Pentru traversarea Belgiei in drum spre Calais exista doua variante, una de aproximativ 290 km si alta de 270 km. Cu noua taxa, fara costul de 8 euro/zi al fostei euroviniete, pe ruta mai lunga cresterea va fi de 29 de euro, iar pe cea de 270 km, de 27 de euro pe sens. Cresterea pentru traversarea Belgiei spre terminalul de la Zeebrugge cu intrare din Germania va fi de aproximativ 25 de euro pe sens.
Manescu a explicat ca o diferenta mare se va inregistra la un tranzit dinspre Franta/Luxemburg catre Olanda-Rotterdam (ARLON-MEER), unde cresterea de taxa este de 37 de euro fata de costul actual. De aici nu se mai scade costul e-vinietei de opt euro deoarece va trebui achizitionata oricum pentru tranzit pe Olanda/Luxemburg. Aceeasi situatie o intalnim si la un tranzit dinspre Olanda (Venlo) spre Zeebrugge, unde cresterea este de minimum 22 de euro. Pentru autostrada din Belgia, dupa 1 aprilie se inregistreaza o medie de 0,135 de euro/km.
Potrivit lui Decebal Popescu, sistemul de taxare din Belgia inca functioneaza cu dificultati, asa ca autoritatile de aici au decis sa amane putin momentul facturarii. „Cert este, insa, faptul ca aceasta va veni si pentru perioada din urma. Din informatiile pe care le detin sunt circa 40.000 de device-uri cu probleme, iar sistemul nu poate suporta un numar atat de mare de unitati conectate.“
Franta are tarife pe portiuni de autostrazi, gestionate de noua companii diferite. In ultimii trei ani, Elvetia a avut acelasi tarif, care a crescut foarte mult anul trecut. Marea Britanie a introdus taxa de drum de tip vinieta de la 1 aprilie 2014, de 10 lire/zi pentru vehiculele de tonaj mare. Aceeasi vinieta de opt euro pe zi se intalneste si in Olanda.

Articole similare