Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Practicom abordeaza piata intracomunitara cu o extindere accelerata a flotei

Practicom a inceput in octombrie 2015 sa lucreze in Comunitate, cu 10 camioane, si isi propune o dezvoltare accelerata si pe noul segment de activitate, drept pentru care pana la sfarsitul lui 2016 va avea 60 de camioane, iar pana in 2018, 200 destinate acestui tip de transport. Printre achizitiile din 2016 se numara si 16 Renault Trucks T460 si doua din seria D de 7,5 t.
 

Firma a inceput sa faca transport intracomunitar deoarece a avut cereri din partea clientilor – firme mari de logistica pentru care lucreaza doar ca tractionist – si pana acum rezultatele sunt conform asteptarilor, asa cum apreciaza Ionel Cipere, directorul general Practicom.
Acesta explica adaugarea unei noi activitati in portofoliul firmei si implicit cresterea spectaculoasa a parcului auto, insa fara cumpararea de semiremorci, prin faptul ca „am vrut sa ne dezvoltam pe anumiti indicatori si pentru asta a trebuit sa intram in «lumea camioanelor mari», cu tot ce inseamna ea in termeni de cifra de afaceri si profit. Si, fiind o firma mica, daca am fi cumparat si semiremorci nu am fi putut beneficia de finantare pentru un numar atat de mare de unitati si deci nu ne-am fi atins scopul.“
Practicom a contractat 190 de autotractoare care vor fi livrate pana in 2018, iar din cele pe care le va primi anul acesta 16 sunt Renault Trucks T460, in doua configuratii, din care opt unitati cu sa de cuplare reglabila pe inaltime, pentru folosire atat cu semiremorci mega, cat si standard. Doua dintre vehiculele tip mega au fost deja livrate la inceputul lui iunie si au luat drumul Comunitatii, iar 10 urmau sa li se alature la finalul lunii. Camioanele au fost achizitionate cu pachet Fuel Eco, retarder, cabina de dormit, sistem Optifleet activat cu module Check si Map s.a.
Practicom a continuat sa-si extinda si parcul de utilitare mici, comandand anul acesta 28 de unitati.
Dintre toate vehiculele programate pentru 2016, pana la final de an urmau sa mai fie livrate 57, din diferite categorii de greutate, astfel ca flota totala in 2016 va ajunge la aproape 300 de vehicule de marfa, din care circa o treime sunt camioane grele, pentru care este nevoie de licente.

Flota multicolora, camioane inca in teste
Finantarea celor 16 camioane Renault Trucks s-a facut prin Volvo Financial Services, in leasing operational, „cea mai buna solutie pentru noi, deoarece avem o dezvoltare foarte accelerata si nu puteam bloca atat de multi bani in avans“.
Colaborarea cu producatorul francez este insa ceva mai veche, Practicom avand deja in flota cinci modele Premium de care directorul general al firmei se declara multumit. Insa politica sa este de a achizitiona mai multe marci de camioane, „pentru a le testa si a vedea cum merge relatia cu furnizorul si care sunt conditiile de finantare. Deocamdata este prea devreme sa ne facem o idee cu ce marci vom continua, dar sunt patru elemente care ne determina optiunea: pretul de achizitie, finantarea, costurile legate de consum si intretinere si valoarea de revanzare.“
In prezent, pe fondul extinderii accelerate a flotei – in 2010 compania avea doar 34 de camioane – 30% dintre ele sunt in proprietate, 65% in leasing operational si 5% in leasing financiar. Camioanele care lucreaza in Comunitate sunt foarte tinere, toate au mai putin de un an si jumatate, deci deocamdata nu se pune problema innoirii lor, Ionel Cipere apreciind ca varsta optima pana la care este rentabil sa le foloseasca este de trei ani.

O extindere atat de rapida impune recrutarea si pregatirea din timp a soferilor
O extindere atat de rapida a flotei ridica insa si probleme de personal, mai ales in prezent, cand multe firme de transport se plang de criza de soferi. „Nu a fost usor sa gasim oameni bine pregatiti“, recunoaste Ionel Cipere, „dar ne-am facut un calendar de livrare a masinilor, astfel incat sa nu fie presiunea prea mare la recrutare. In plus, am creat un parcurs de cariera pentru soferii care lucrau deja in firma, care au facut intern, apoi au mers pe relatiile Romania-Polonia si Romania-Ungaria si in Comunitate, sau care au lucrat pe utilitare usoare si au trecut la camioane. In plus, avem un parteneriat cu o scoala de soferi de unde recrutam cei mai buni oameni sau unde trimitem alti angajati de-ai nostri sa invete, pentru ca ne intereseaza mult calitatea soferilor. Insa nici pentru vehiculele mici nu e usor de gasit soferi buni, ba poate e chiar mai greu decat pentru camioane.“
In prezent o preocupare, daca nu cumva chiar o ingrijorare, este legata de faptul ca in 2017 va fi nevoie de alti 110 soferi, la fel si in 2018, astfel ca, „daca pentru anul acesta am rezolvat problema, in toamna incepem sa cautam si sa pregatim personal pentru viitor“.
Practicom nu a beneficiat inca de trainingul pentru soferi oferit de Renault Trucks, dar a facut astfel de cursuri la Mercedes-Benz sau Iveco si, cel putin in ceea ce priveste consumul, diferenta a fost vizibila. Iar compania face periodic astfel de sesiuni, apeland la un trainer extern ce lucreaza in special cu soferii care nu se incadreaza in consumul normat, „deci e clar ca nu cunosc masina si au nevoie de instruire in plus“.
In ceea ce priveste consumul mediu, Ionel Cipere nu a remarcat diferente majore intre marcile de camioane pe care le are in flota. Vehiculele care lucreaza in Comunitate ajung la 11.000 km/luna cu un sofer sau la 19.000 km/luna cu doi soferi, „dar se pot face si 12.000, respectiv 24.000 km“.

Articole similare