Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dezvoltare sustinuta, pe toate planurile

Cu peste 65 de milioane de euro cifra de afaceri realizata in 2015, Transmec a fost din nou pe locul al doilea in topul firmelor de logistica din Romania, in conditiile in care, cu 1,1 milioane de euro profit in 2015, compania cu capital italian s-a clasat pe locul al optulea din punct de vedere al profitabilitatii. Dar si investitiile au continuat, la finalul anului trecut insumand active in valoare de peste 25 de milioane de euro. In cadrul grupului, filiala din Romania a crescut mai mult decat cele din alte state, situandu-se acum pe locul al doilea, dupa Italia, iar flota de camioane proprii de la noi este de departe cea mai mare – 160 de unitati, toate Euro 6 – numai in 2016 fiind cumparate 74 de autotractoare si 30 de semiremorci pentru intermodal, cu o investitie de 6,6 milioane de euro.
 

Pentru Transmec, Romania a fost in 2016 tara cu cea mai mare crestere si ca volume, si ca profitabilitate. Compania are la noi sediul central in Oradea (unde are si un depozit de 10.000 m2) si birouri in Bucuresti, Timisoara si Brasov.
Asa cum declara Liviu Burghelea, directorul general Transmec Romania, in filiala locala exista cateva directii principale de dezvoltare: transporturile cu camioane proprii – care contribuie cu 46,2% la cifra de afaceri obtinuta pe plan local – transporturile rutiere executate atat cu ansambluri formate din semiremorcile proprii si camioane de la terti, cat si cu alti transportatori – 34,5% – expeditiile intermodale, in plina expansiune – 18% – si alte servicii logistice – 1,3%.
In ceea ce priveste profitabilitatea, cele mai bune rezultate sunt inregistrate de transportul cu flota proprie, in special datorita cresterii eficientei in operare.
Un proiect cu un impact major atat in dezvoltarea companiei, cat si in mediul de afaceri local este transportului intermodal. Transmec a investit resurse importante pentru a deschide un terminal feroviar intermodal propriu la Oradea de unde organizeaza saptamanal trei trenuri proprii catre Belgia, de unde livreaza si in Marea Britanie, Olanda si partial Franta si Germania si incepand din iunie alte doua trenuri catre Italia.
„Astazi putem oferi clientilor o varianta de transport economica, dar si ecologica, avand un timp de tranzit imbatabil”, declara Liviu Burghelea.
Transmec are in Romania 10.000 m2 de depozit propriu si 2.000 m2 de depozit inchiriat pe care le foloseste atat pentru logistica clientilor cu componente auto si bunuri de larg consum, cat si ca platforme regionale pentru transportul si distributia marfurilor sosite pe numeroasele linii de grupaj internationale care ajung zilnic din Italia, Anglia, Benelux, Germania, precum si din alte tari UE.
Astfel, hubul din Oradea este utilizat ca platforma regionala pentru Ungaria si vestul Romaniei in servicii de logistica, transport si distributie pentru clienti ai serviciului rutier si intermodal, pe cand hubul din Bucuresti serveste ca platforma regionala pentru sudul Romaniei pentru clientii si partenerii externi care au nevoie de transport in camioane complete sau grupaje pe relatiile Turcia, Bulgaria si Republica Moldova.
Un rol important in activitatea filialei din Bucuresti il are transportul in regim de grupaj si FTL pe ruta Turcia plus Iran, unde sunt utilizate peste 30 de camioane proprii saptamanal, dar si plecarile multi-saptamanale ale liniilor de grupaj din vestul Europei precum cele cu Anglia, Italia, Spania, Benelux etc. O preocupare permanenta aici este si dezvoltarea liniilor de grupaj dinspre tari cu o pondere mai mica in portofoliul Transmec precum Irlanda, Portugalia, Suedia, dar si dinspre tarile limitrofe – Moldova si Bulgaria.
Programul special implementat in depozitul din Oradea permite utilizarea acestuia pentru colectarea si regruparea marfurilor care pleaca la export, precum si a celor care ajung pe cale rutiera prin liniile de grupaj import sau intermodal pe tot parcursul saptamanii 24/7.
Filiala din Brasov are un rol strategic in contractele de transport in regim de grupaj din Italia si Germania si camioane expres pentru clientii din automotive, pe cand cea din Timisoara deruleaza un contract logistic de tip 3PL pentru un important producator de articole sportive si organizeaza servicii de grupaj pentru Franta, Cehia si Slovacia.
Din cei circa 4.000 de clienti activi, cei cu care exista colaborari sau contracte pe termen mediu contribuie cu 80% la cifra de afaceri a filialei din Romania, iar primii trei, cu 13%. Compania a castigat in 2016 cativa clienti noi, in special din industria auto, a confectiilor si a mobilei, „segment pe care Transmec este lider de piata in furnizarea serviciilor de transport”, dupa cum mentioneaza Liviu Burghelea, care a declarat ca firma cu sediul la Oradea este interesata de „externalizarea partiala a transportului intern si a distributiei, pentru a optimiza incarcarile si rutele, atat pe sosea, cat si la intermodal, in acest sens existand colaborari cu importante firme de transport si logistica”.

Europa de Est mai are mult loc de crestere
Massimo Montecchi, directorul general al grupului de firme Transmec, unul dintre cei doi frati care detin in prezent compania, spera ca in cativa ani se va ajunge si in Europa de Est la volumele din vest. In prezent principala piata din zona, Polonia, are si importuri, si exporturi, spre deosebire de Romania, care importa mult, dar exporta putin. Totusi, compania are la noi a doua filiala ca importanta dupa cea din tara de origine, pe cand in Polonia, unde este prezenta de 20 de ani, are volume mari, dar nu s-a atins potentialul maxim din cauza concurentei puternice si a echipei mai putin performante decat cea de la noi.
Printre proiectele de viitor care vizeaza aceasta parte a Europei se numara si deschiderea unei filiale in Serbia.

Camioane proprii mai ales pentru transport express
Transmec are o flota proprie care include cateva camioane in Italia, circa 25 in Anglia si 160 in Romania (cele de la noi sunt toate Euro 6) si in curand va ajunge la 800 de semiremorci, din care 400 pentru intermodal. Numarul mult mai mare de semiremorci se explica prin necesitatea de a avea rapiditate (semiremorca ajunsa la depozit este lasata acolo pentru descarcare si se ia alta direct incarcata), dar si prin faptul ca o parte din cei 150-200 de subcontractori din intreaga Europa – din care unii sunt folositi doar intern, in anumite tari, iar altii, numai in Comunitate, si care fac cel putin 55% din transporturile companiei – folosesc camioane proprii si semiremorci apartinand Transmec. Aceasta pondere de la nivel de grup se pastreaza si in Romania, cu mentiunea ca procentul reprezentat de camioanele proprii este in scadere – desi ca volume a fost si el tot mai mare, intrucat si flota a fost extinsa – transportul cu subcontractori crescand mult mai mult.
Transmec Ro a cumparat anul trecut 35 de camioane si 165 de semiremorci, care au presupus o investitie de 3,5 milioane de euro, amortizabila in urmatorii patru ani, iar in 2016 lor li s-au alaturat 74 de camioane si 30 de semiremorci de intermodal pentru trenul Oradea-Piacenza, investitia in cazul lor fiind de 6,6 milioane de euro.
Camioanele proprii sunt folosite mai ales pentru transport express, foarte specializat, unde se merge cu doi sau chiar trei soferi pe un vehicul. Cel mai des apeleaza la astfel de transporturi producatorii auto, dar lor li se alatura cei de imbracaminte sau de alimente. Si camioanele subcontractorilor sunt folosite la transport express, dar numai atunci cand vehiculele proprii sunt insuficiente.

RCA si costurile salariale, in topul scumpirilor
Spre deosebire de alte firme de transport, Massimo Montecchi sustine ca nu se confrunta cu lipsa soferilor, deoarece acestia sunt „bine platiti, la timp si sunt informati in legatura cu tot ce trebuie sa stie, ceea ce multe firme de transport nu fac“. In plus, ritmul de crestere al companiei a fost moderat, deci nu au fost probleme in a gasi nici soferi, si cu atat mai putin personal administrativ.
Costurile cu salariile au crescut in ultimul timp, insa nu doar din cauza crizei de soferi de pe piata, ci si a cresterii salariului minim si a cresterii salariilor in general in Romania, mai ales in Bihor, o zona care s-a dezvoltat mai tarziu decat Cluj, Timis sau Arad, dar care a inceput sa recupereze teren in ultimul timp, deci a crescut nevoia de locuri de munca si implicit si pretentiile salariale. In plus, salariile soferilor s-au majorat si ca urmare a MiLoG si Macron, „desi putini clienti au inteles situatia si au fost dispusi sa renegocieze tarifele“, declara Liviu Burghelea.
In crestere au fost si costurile generate de prestarile de servicii efectuate de terti (in legatura directa cu cresterea cifrei de afaceri), si tarifele RCA, singurul care s-a ieftinit fiind carburantul. Pentru camioanele noi inmatriculate in Romania s-a platit RCA de aproape 4.000 de euro/vehicul/an, fata de cel mult 1.000 de euro in 2015.

Eficienta maxima datorita transportului intre depozitele companiei
Organizarea foarte buna a curselor face ca masinile Transmec sa ajunga la 20.000 km/luna, cu doi soferi, o medie greu de depasit, asa cum considera Massimo Montecchi. Dislocarea maxima este de 4% din totalul kilometrilor, posibila deoarece se merge in general doar de la un depozit propriu la altul, de unde se ia marfa colectata de subcontractori si unde se lasa marfa care va fi ulterior distribuita de alti parteneri. Astfel ca, in afara de transporturile realizate de camioanele din Romania, Transmec aproape ca nu face decat grupaje – ceea ce inseamna circa 85% din volumele la nivel de grup – segment pe care este foarte specializat.

Furnizor de servicii de transport si logistica la nivel mondial
Transmec este o firma de familie infiintata in Italia in 1874, specializata in transport si logistica. Firma opereaza peste 80.000 m2 de spatii de depozitare in tara de origine, multe dintre ele ultramoderne, cu linii automatizate pentru picking de componente si accesorii destinate telefoanelor mobile. Compania mai are filiale dezvoltate in Anglia, Germania, Belgia, Franta si Spania, tara in care, dupa criza economica, Transmec s-a dezvoltat foarte mult, inregistrand numai anul trecut o crestere cu 25% a cifrei de afaceri, in special datorita transporturilor navale spre America de Sud si transporturilor de piese de schimb si componente pentru asamblare Iveco – de altfel, pentru producatorul italian de autovehicule Transmec face transport in intreaga Europa.
Filiala din Anglia a Transmec a fost multa vreme lider dupa cea din tara de origine – dar de curand a fost intrecuta din punct de vedere al cifrei de afaceri de Transmec Ro – si aici compania are 35.000 m2 de depozite si ofera, ca si in Italia, numeroase servicii logistice cu valoare adaugata. Compania gestioneaza in total in Italia si Anglia circa 300.000 m2 de depozite, din care 160.000 m2 proprii.
Deocamdata Transmec nu a resimtit efectele Brexit-ului, cu exceptia deprecierii lirei, dar previziunile sunt de scadere cu 15-20% a traficului intre Italia si Anglia.
De mai bine de 20 de ani Transmec a pasit si in afara Europei, deschizand prima filiala in America, urmata de altele in India, China, Chile, Peru, Venezuela, Brazilia si Japonia.
In afara Europei nu se folosesc decat depozite si camioane inchiriate si se pune mai mult accentul pe intermediere, colectare de marfuri in depozite si distributie. Serviciile oferite in aceste zone includ transport rutier in camioane complete si grupaje, transport naval in containere full load si transport aerian, iar accentul se pune pe calitate, pentru ca din punct de vedere al cantitatii „nu ne putem compara cu marii jucatori globali, cata vreme nu facturam mai mult de 30 de milioane de euro pe an pentru transport aerian si naval“.
Europa continua sa reprezinte insa 88-90% din activitatea totala a grupului.

Firma din Rusia se dezvolta si ea, dar nu conform asteptarilor initiale
In 2014, Transmec a intrat si in Rusia, unde ar fi trebuit sa aiba o filiala foarte puternica si planuri uriase de investitii, dar in numai cateva luni a inceput embargoul, „care ne-a limitat aplombul si ne-a fortat sa oprim investitiile“. Totusi, aceasta tara se dezvolta mult in interior, iar firmele autohtone profita din plin, cata vreme strainii nu mai au acces, astfel ca si Transmec se ocupa de transport domestic si asteapta un moment favorabil pentru ca, pornind de acolo, sa investeasca mult in Iran, Irak, Uzbekistan, Georgia s.a.
Italia, Germania si Romania au fost, din perspectiva Transmec, tarile care au crescut cel mai mult dupa criza economica, situatia fiind tot mai buna de la un an la altul incepand cu 2010. Dar 2016 a fost un an mai linistit, in special din cauza concurentei tot mai mari din Europa si a tarifelor tot mai mici. „A fost un an bun din punct de vedere al cifrei de afaceri“, este de parere Massimo Montecchi, „dar profitabilitatea in transporturi e foarte mica. Europa inca se confrunta cu mari probleme: schimburile comerciale ale Germaniei sunt la nivel scazut, deci nu e nevoie de multe camioane acolo, Rusia este inchisa – deschiderea granitelor ei ar rezolva o mare parte din probleme – iar camioanele care lucrau acolo, mai ales ale polonezilor si balticilor, au invadat vestul, preturile sunt foarte mici si trebuie sa te adaptezi. Multe curse nu-si achita costurile, se merge uneori 1.500 km din Romania in Italia cu 850 de euro, iar returul nu mai echilibreaza incasarile, ca in trecut, din cauza concurentei prea puternice. Italia are crestere economica, dar mica, in special pentru ca forta de munca din productie este foarte scumpa – se ajunge la 28 de euro/ora pentru un muncitor – iar piata este complet instabila si incontrolabila, in sensul in care se lucreaza intens in luni care in trecut erau mai slabe si invers.“
Dezechilibrul dintre numarul de camioane disponibile si volumele de marfuri se simte si in Romania, mai ales atunci cand flotele inmatriculate la noi, dar care lucreaza in Comunitate, vin in tara pentru ITP.

Interes tot mai mare pentru Orientul Mijlociu
Deoarece Orientul Mijlociu se dezvolta mult si este tot mai interesant, Transmec are o linie specializata Turcia-Iran. Compania era oricum implicata pe piata turca, existand saptamanal 20-30 de camioane cu grupaje din Romania, realizate cu semiremorci proprii si camioane ale subcontractorilor. Recentele evenimente locale nu i-au afectat activitatea – desi instabilitatea politica face ca implicarea in zona sa fie putin riscanta – ci problemele din Turcia sunt de alta natura: intarzieri in vami si numar mic de exporturi, care face ca vehiculele sa mearga si pe gol.
„Credem mult in Orientul Mijlociu“, puncteaza Massimo Montecchi. „Turcia, Iran si, poate, Irak sunt vizate, alaturi de Romania, de cele mai importante proiecte de viitor ale noastre.“

Articole similare