Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Remorcarea camioanelor, un nou punct bifat pe agenda de lucru

Pentru Ravitex 2016 a fost un an bun, in care volumele de transport au crescut cu 30-35% datorita unor noi contracte, care i-au permis chiar sa intre in zone geografice unde nu activa pana acum. Rezultatele financiare foarte bune, dar si oportunitatea identificata pe piata vestica din Romania au facut ca firma timisoreana sa-si mai adauge in oferta un serviciu, cel de remorcare, alaturi de traditionalul transport international de marfuri pentru industria automotive, posta/curierat si transport de persoane. In acest sens s-a realizat o investitie de circa 400.000 de euro intr-un vehicul de recuperare si tractare EMPL pe sasiu Volvo FMX.
 

Asa cum precizeaza Cosmin Coman, director de strategie si dezvoltare in cadrul Ravitex, decizia de a achizitiona un remorcher isi are inceputurile in urma cu 2-3 ani, cand un camion al companiei a fost implicat intr-un accident si a trebuit scos din sant si escortat intr-un service din Austria, ceea ce a dus la o factura de peste 10.000 de euro. „Si conducerea firmei a considerat ca, daca va avea forta financiara necesara si daca piata din vestul tarii o va cere, ar fi foarte bine sa achizitioneze un astfel de echipament.“
Remorcherul a fost expus la IAA Hanovra si a ajuns in tara la jumatatea lui octombrie, dupa care reprezentantii carosierului austriac EMPL au venit la Timisoara pentru a instrui circa 10 angajati Ravitex care sa lucreze in echipaje de cate 2-3, deoarece in cazul acestei activitati siguranta este cea mai importanta.
Vehiculul va deservi partea de vest a tarii, iar tarifele vor depinde si de numarul de kilometri, deci ramane la latitudinea clientului pana la ce distanta de garaj il va putea solicita la nevoie. Zona de acoperire este larga, apreciaza Cosmin Coman, si in plus vehiculul ar putea merge si peste hotare, daca un camion al Ravitex ar avea probleme, dar acolo are voie sa faca doar remorcare, nu si recuperare. In ceea ce priveste competitia, mai exista astfel de vehicule specializate in zona, dar inca mai e loc pe piata datorita traficului intens de pe autostrada Nadlac-Timisoara-Lugoj-Deva.
Asa cum explica reprezentantul firmei, va fi vorba probabil de doua modele de calcul al tarifului: pentru interventii locale, care presupun 50 km dus-intors, se va percepe un tarif orar de interventie, iar pentru deplasari mai lungi, de 100 km, se va tarifa un pret/ km pentru deplasare si un pret pe ora de interventie.
Amortizarea a fost calculata pe cinci ani, dar un astfel de echipament are o durata de viata mult mai mare, de circa 12 ani, deoarece putine componente sunt supuse uzurii.
Caroseria a fost realizata pe sasiu Volvo FMX 8×6, de 540 CP, la alegerea caruia au contribuit mai multi factori: producatorul suedez reusea sa faca livrarea in trei luni de la comanda, astfel incat remorcherul sa poata fi montat la timp pentru a fi expus la Hanovra, sasiul este solid, iar EMPL si-a dat acordul pentru acest model, considerandu-l optim pentru drumurile din Romania. Vehiculul a fost livrat in Austria, la carosier, „si totul a decurs snur, conform discutiilor si programarilor facute de Ravitex cu cei doi producatori“.

Industria automotive contribuie cu 75-80% la volumele transportate
In ceea ce priveste transportul pe distante lungi, Cosmin Coman apreciaza ca, deoarece ataca segmente de nisa, ca automotive, posta/curierat – mai specializate si cu cerinte mai inalte – si are deja un nume pe piata, „tinand partea de excelenta operationala la un nivel cat se poate de ridicat“, Ravitex nu a fost afectat de numarul sporit de camioane care lucreaza in vestul Europei si de concurenta mult mai mare din ultimii doi ani. Dimpotriva, „avem cresteri de volume“.
Din totalul activitatii companiei, transportul pentru industria automotive reprezinta 75-80%, procent care s-a mentinut in timp, desi posta/curieratul au crescut si ele, fiind activitati noi si existand interes pentru asigurarea legaturilor terestre intre huburile diversilor integratori de servicii, „cu asigurarea unui nivel de securitate crescut, datorat atat tipului de semiremorca utilizata, cat si proceselor conexe, extrem de riguroase“.
O alta linie de business in plina dezvoltare o reprezinta transporturile cu temperatura controlata, Ravitex avand un mix de clienti ce necesita diverse solutii de transport si o flota de semiremorci care sa acopere diverse aplicatii: dubla temperatura, dube cu carlige, variante double-deck.
30% din curse sunt tur-retur, iar restul reprezinta intracomunitar, dar circuitele sunt organizate in asa fel incat soferii nu ajung acasa mai rar de 2-3 saptamani. „Ce incercam sa facem“, explica directorul de dezvoltare Ravitex, „este sa nu mai gandim afacerea prin prisma importurilor si exporturilor, ca sa fim afectati de dezechilibrele dintre ele. De aceea avem deja propria firma in Serbia, capete de pod in Slovacia si Germania si cautam sa acoperim cat mai multe locatii din Europa. Serbia cel putin reprezinta o oportunitate foarte buna, cu atat mai mult cu cat de la Timisoara se poate ajunge in principalele orase industriale de acolo intr-o ora si jumatate, deci aceste zone pot fi deservite mai usor decat Craiova, de exemplu.
Camioanele firmei parcurg 12.000-13.000 km/luna – „cam atat se poate face cu un singur sofer“ – din care 5-7% sunt fara incarcatura. Insa acesta nu este singurul indicator al eficientei incarcarilor si trebuie privit in corelatie cu ceilalti. „Aici e marea stiinta, sa reusesti sa reduci kilometrii pe gol tinand foarte bine sub control algoritmul, in ideea in care conteaza si timpul de asteptare, si cum eficientizeaza soferul perioada de condus. Degeaba primesti 200 de euro pentru 200 km daca mai stai jumatate de zi pana incarci – poate e mai eficient sa lasi camionul sa plece de acolo pe gol.“

Clientii nici nu vor sa auda de cresterea tarifelor
In 2016 unele costuri de transport au fost mai mari, ceea ce insa nu s-a regasit si in tarife, asa cum puncteaza Cosmin Coman, tot din cauza competitiei foarte puternice din Europa, care impune firmelor participante la licitatii sa faca importante concesii financiare pentru a-si pastra contractele.
Si, deoarece clientii nu au acceptat sa creasca tarifele, Ravitex a gasit noi solutii de eficientizare a activitatii si a costurilor, considerand ca „momentele de criza sunt bune pentru ca incepi sa te uiti cu mai mare atentie la ce faci bine si ce faci rau. Unele firme fac asta, dar cu intarziere, iar altele nu-si pun niciodata sub semnul intrebarii toate procesele, pentru a-si eficientiza mereu activitatea.“
In industria automotive tendinta in intreaga lume este de a se organiza licitatii pe platforme electronice de toate tipurile, iar un contract poate fi luat de la un transportator si dat altuia si pentru o diferenta de un cent/km, asa cum atrage atentia Cosmin Coman. In plus, in organizatia clientului exista doi poli principali: departamentul de achizitii va cauta solutia cea mai ieftina si o va pasa departamentului de logistica, acesta trebuind sa se descurce cu operatorul ales.
Contractele se acorda pe cel putin doi ani, uneori pe trei, mai ales cand e vorba de licitatii mari, pentru 15-20 de fabrici situate in 10 tari. Dar pentru o singura fabrica din Romania, de exemplu, se poate organiza licitatie si in fiecare an.

Innoirea frecventa a flotei costa mai putin decat posibilele penalizari
Ravitex a achizitionat anul acesta 60 de camioane si semiremorci, mai ales in vederea extinderii flotei, dar si pentru intinerirea ei, compania continuand sa fie fidela principiului sau de a schimba masinile dupa 4-5 ani. „Este una din modalitatile prin care am incercat sa facem fata cerintelor din automotive, unde e suficient sa ai doua pene ca sa fii penalizat cu zeci si sute de mii de euro, deci investitia in innoirea flotei e mult mai mica decat sanctiunile. Aceasta a fost reteta noastra intotdeauna, plus ca vehiculele – Volvo si Mercedes-Benz – sunt servisate la timp si numai la reprezentante.“
Modalitatea de finantare este leasingul operational sau financiar pe patru ani, deci in prezent aproape toata flota este in leasing.
Dupa cei 4-5 ani de exploatare, in functie de oportunitatile de pe piata si de ce se doreste la acel moment, dezvoltare sau recapitalizare, Ravitex se ocupa pe cont propriu de vanzarea acestora sau incheie contracte de buy back sau trade in. Iar valoarea de revanzare este considerabila la aceasta varsta.
Deoarece anvelopele reprezinta aproape 50% din volumul de marfa transportat de Ravitex, semiremorcile – toate Schmitz, din care 90% sunt mega – au Code XL, certificare DEKRA, certificare Daimler si echipare de top, pentru versatilitate cat mai mare oriunde in Europa. Si ele se innoiesc la fel de des ca autotractoarele.

Scoala proprie de soferi a produs deja prima promotie
In iulie 2016, compania a inceput o noua activitate, separata de restul firmei: scoala de soferi Ravitex, de pe „bancile“ careia au iesit la inceputul lui noiembrie primii 10 conducatori auto profesionisti. „Ne-a luat ceva timp sa punem acest proiect in practica, dar suntem foarte mandri de el, pentru ca la finalul anului trecut ne-am lovit si noi de criza de soferi, care nu tine de Romania, ci de Europa, de dezvoltarile macroeconomice de acolo. Nu am avut niciodata camioane trase pe dreapta din cauza lipsei de conducatori auto – am planificat foarte bine cresterea flotei si a resursei umane si tendintele erau destul de clare – dar ne-am dat seama ca incepe sa fie destul de dificil sa angajezi oameni buni“, explica reprezentantul Ravitex principalele motive care au dus la infiintarea scolii proprii de soferi. In plus, cresterea nivelului de pregatire a soferilor este importanta si pentru ca firmele de transport fac diferenta datorita lor, ei fiind prima imagine si interfata intre ele si clienti.
Deschiderea scolii de soferi a presupus angajarea unor instructori si achizitia unui camion Volvo cu transmisie manuala (cutia de viteze manuala este obligatorie pentru scolile de soferi, conform legislatiei din Romania), pentru a carui punere in productie firma a asteptat 3-4 luni, precum si a unei remorci si a unei semiremorci, deoarece scoala are certificare si pentru categoriile D, E si C+E.
Firma poate pregati 10-12 soferi pe serie, care urmeaza cursurile timp de trei luni si obtin atestatele si certificatele necesare, si deocamdata scoala se adreseaza doar celor care dupa obtinerea permisului se angajeaza prin contract sa lucreze trei ani la Ravitex. La recrutarea acestora se urmareste sa aiba varsta legala de minimum 21 de ani, sa aiba cazier rutier curat si permis de categoria B, dar exista si o etapa de interviu. „Multi din cei care vin la recrutare vad aceasta meserie ca pe o posibilitate de a castiga mai multi bani, dar nu stiu cu ce se mananca. Sau exista persoane care prefera meseriile de rutina, care sunt foarte analitice, care vor program fix. Pe de alta parte, sunt si oameni cu spirit de aventura, care vor sa vada si alte locuri, si alti oameni. Si noi incercam sa facem un profil psihologic si sa-i atragem de partea noastra pe cei care corespund.“

Penalizari de zeci de mii de euro pentru un minut de intarziere
Desi 90% din curse sunt just-in-time, doar pe 25% din ansamblurile Ravitex lucreaza echipaje de soferi, procentul nefiind foarte mare nu din cauza ca timpul de productie este suficient, ci pentru ca si clientii inteleg ca este criza de soferi. Pe de alta parte, „lucrand la nivel european la modul foarte serios, cu planificari extrem de riguroase – toate incarcarile/descarcarile si alte activitati se fac cu sloturi fixe si cu penalizari usturatoare cand nu reusim sa facem fata cerintelor – in afara cablajelor timpul de tranzit impus permite mersul cu un singur sofer pe camion“.
In contractele mari cu producatori OE care activeaza la nivel global si unde bunurile se transporta pe banda de fabricatie exista si penalitati de zeci de mii de euro pentru un minut de intarziere, „deci sunt clauze foarte delicate si trebuie sa te gandesti bine daca esti pregatit si vrei sa joci in liga aceasta“, puncteaza Cosmin Coman. Si, cata vreme disciplina si rigoarea costa foarte mult, si soferii sunt foarte bine pregatiti si monitorizati. „Nu inseamna ca nu mai exista scapari, dar cautam sa le minimalizam.“

Competenta in automotive, completata de tot mai multe domenii de activitate
90% din volumele transportate de Ravitex sunt pentru clienti directi, iar 10% reprezinta eficientizari pe care firma incearca sa le faca prin „contracte de oportunitate“. De exemplu, daca se schimba ceva in fluxul comenzilor si un camion al sau ajunge in Scandinavia, unde de obicei nu se merge, trebuie adus de acolo inapoi pe continent cat se poate de eficient, „deci voi forta in zona respectiva prin 3PL sau prin propria retea de contacte“.
Primii 2-3 cei mai importanti clienti contribuie cu 60% la volumele totale ale Ravitex, ceea ce „este putin riscant“, recunoaste Cosmin Coman, „dar cat timp faci asta bine si corect formula sta in picioare“.
Pe de alta parte, pentru a reduce dependenta de industria automotive, Ravitex a atacat si alte sectoare de activitate: transporturi de bunuri de valoare si bunuri care prezinta risc de furt, electrocasnice si produse farmaceutice. Pana acum au fost cumparate mai multe semiremorci cu certificate farma si cu dubla temperatura, care vor incepe in curand sa aiba de lucru in Europa, desi inca nu exista un mare client din domeniu. Iar pentru bunuri de valoare ridicata au fost efectuate deja transporturi numeroase.
Ravitex face, de 5-6 ani, si transport de persoane, pe o firma separata, Ravitex Bus, care detine autobuze si autocare pentru transportul angajatilor la fabrici si puncte de lucru, dar si autocare pentru excursii si alte curse lungi. „Aceasta activitate merge bine pentru noi, este in usoara crestere“, declara Cosmin Coman.
Compania timisoreana nu intentioneaza sa aiba propriile centre de cross dock, asa cum isi doresc multi transportatori din Romania, dar are parteneri, „astfel incat sa ne putem concentra cat mai mult asupra transportului, care nu inseamna doar a muta marfa din punctul A in punctul B, ci este si o problema de siguranta, de eficienta si de calitate“.

Articole similare