Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Furnizorilor de servicii pare sa le mearga mai rau decat transportatorilor

In absenta unei productii proprii de echipamente grele, Romania este tot mai ocolita de proiecte agabaritice importante, astfel ca firmele din domeniu fie si-au redus flotele, fie le folosesc preponderent in afara tarii. In aceste conditii, nici cele care ofera escorta sau alte servicii conexe de logistica nu traverseaza o perioada foarte buna. Dimpotriva, pentru ele situatia pare si mai grea cata vreme, din cauza infrastructurii proaste de la noi, a restrictiilor existente, ce impun limite foarte joase de dimensiuni si greutati la care se poate face transport agabaritic, transportatorii gasesc tot felul de subterfugii pentru a-si diminua costurile. Iar renuntarea la escorte este unul dintre ele.
 

Paco Impex aniverseaza anul acesta un sfert de secol de activitate si a fost cunoscuta multa vreme mai ales pentru serviciile de logistica pentru agabaritic. In ultimii ani insa, in special pe fondul scaderii volumelor de activitate, firma a inceput sa-si diversifice oferta, astfel ca in prezent ponderea logisticii pentru agabaritic a ajuns la 40% din volumul total de munca, fata de 90% in urma cu patru ani, cand a inceput diversificarea. „Am facut totul pentru a ramane in domeniul logisticii pentru agabaritic, fara a cumpara trailere, din dorinta de a nu ne concura clientii transportatori, crezand ca se pot face legal si corect transporturi agabaritice – ceea ce nu e adevarat“, puncteaza directorul general al firmei, Odette Costea.
„De aceea am dezvoltat alte activitati conexe agabariticului: inchirierea de macarale, mutarile industriale in locuri stramte, inchise, unde accesul macaralelor e dificil, folosind role si cricuri hidraulice. Am deschis o casa de expeditii in agabaritic, ne-am implicat intr-o firma care face carosari auto si mai facem import si service de ciocane hidraulice – insa aici suntem dependenti de ritmul in care se dezvolta constructiile. Si, ca un domeniu si mai indepartat de cel in care avem expertiza si traditie, am dezvoltat o activitate de filmari industriale cu drone, in domenii diferite: verificare de retele electrice, verificarea starii terenurilor agricole sau volumele excavate din carierele de piatra, modelari 3D s.a. Abia adunand toate aceste activitati reusim sa ne mentinem pe linia de plutire, dar foarte greu.“

Nenumarate motive pentru a evita Romania
In 2017, pentru prima data in intreaga activitate, firma s-a confruntat cu o scadere importanta nu atat pentru transport, cat pentru serviciile pe care le ofera, tot mai putini clienti, si din tara, si din strainatate, apeland la serviciile de logistica in agabaritic. Motivele sunt numeroase si similare celor invocate de carausii din domeniu: industria grea a scazut foarte mult, cea care exista a fost relocata, nu se mai face retehnologizare de fabrici, nu mai exista proiecte de dezvoltare, nu se mai exporta echipamente grele industriale sau de construcii si multe zone din tara – ca Moldova sau partea de sud, cu exceptia Pitestiului – sunt marginalizate, din cauza infrastructurii foarte proaste, deci numarul transporturilor grele efectuate in Romania este tot mai mic.
Pana de curand eram macar tara de tranzit, dar de cand Serbia a micsorat taxele si are si autostrada trecerea din Ungaria spre Bulgaria, Grecia sau Turcia este mult mai avantajoasa ca timp si mai putin costisitoare, deoarece proiectele de transport in Serbia se impun doar de la 80 t in sus. Astfel, Romania este din ce in ce mai evitata!
In plus, in ultimul an in Romania restrictiile de tonaj sunt din ce in ce mai dese si ajung chiar si la 40 sau 60 t, inclusiv pe drumuri europene reabilitate, din cauza ca podurile prezente din loc in loc nu sunt reabilitate. Iar asta inseamna ca trebuie sa faci proiecte de transport pentru acele drumuri incepand de la 60 t, uneori chiar si pentru transporturi de 40 t, in timp ce legislatia similara din alte tari europene impune proiecte de transport doar pentru greutati totale de peste 80, 100 sau chiar 120 t, si numai in cazul in care ansamblul nu are suficiente axe si greutatea pe axa nu se incadreaza in limita impusa pe drumul respectiv.
Nu numai ca a scazut numarul clientilor straini, dar s-a modificat si originea lor: daca inainte erau multi nemti, austrieci sau olandezi, acum multi sunt din Polonia, Belarus sau Ucraina, o dovada a faptului ca, din cauza costurilor mari de aici, nici pentru cei din vestul Europei nu mai e atractiv sa vina in est. Deci transporturile in zona le fac firmele care pot accepta preturi mai mici.

Incadrare ca prin farmec in limitele pentru care nu se impune escorta
Chiar si transporturile agabaritice care mai au legatura cu Romania se fac de multe ori fara escorta, considerata „auxiliara“, asa cum remarca Odette Costea, care mai atrage atentia asupra faptului ca, „de cand a aparut restrictionarea la 60 t, cele mai multe transporturi romanesti sunt declarate ca avand 59 t, 3,10 m latime si 4-4,2 m inaltime, deci teoretic se incadreaza in limitele pentru care nu mai e nevoie de escorta sau de proiect de transport, desi de multe ori realitatea este alta“.
O solutie pentru aceasta problema ar fi, in opinia reprezentantei Paco Impex, sa se puna in practica o propunere de acum 5-6 ani a Ministerului de Transport, aceea de a corela bazele de date ale CNAIR, Politiei si ARR cu informatiile de pe camerele de luat vederi de pe drumuri, pentru a se putea verifica daca un camion a avut sau nu AST, pentru ce dimensiuni a fost aceasta si care sunt dimensiunile reale ale incarcaturii.

Articole similare