Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Statele estice nu trebuie sa accepte sa fie calcate in picioare

Campania de intimidare dusa de autoritatile de control din cateva state occidentale – in special din Belgia – are ca scop descurajarea operatorilor est-europeni de a mai lucra in Comunitate. Incursiunile agresive in parcari si sanctiunile dure aplicate pentru efectuarea pauzei de 45 de ore in cabina camionului – prevedere veche de peste 10 ani in legislatia europeana, dar sanctionata abia acum – pregatesc de fapt terenul pentru „mutarea“ decisiva: adoptarea unui pachet rutier cu numeroase obligatii birocratice pentru carausii estici, care sa ii impinga pe multi in faliment.
 

Avocatul belgian Frederick Vanden Bogaerde, specializat de 20 de ani in reprezentarea companiilor de transport, este unul dintre cei mai vehementi luptatori in fata agresiunii vestice. Prezent la conferinta Tranzit de la Iasi, el i-a sfatuit pe operatori sa nu se lase calcati in picioare si a subliniat rolul autoritatilor romane in crearea unei opozitii puternice la nivelul Comisiei Europene si Parlamentului European.

Una dintre cele mai populare spete reprezentate de Frederick Vanden Bogaerde la Curtea Europeana de Justitie in ultima perioada este amenda acordata soferilor care isi efectueaza pauza de odihna de 45 de ore la bordul vehiculelor. Pana in prezent, avocatul belgian a castigat deja 20 de cazuri de contestare a amenzilor date in urma controalelor efectuale in Liege, Belgia, pentru pauza de 45 de ore, si alte 15 cazuri in Franta pentru aceeasi speta. „Din punctul nostru de vedere, legislatia din Belgia, Franta si, cel mai recent, din Germania nu este legala. Principala problema este termenul de «detasare transnationala», care lasa loc la multe interpretari si este foarte important sa existe clarificari“, a subliniat Vanden Bogaerde.
„Este esential de stiut ca nu ne referim la o reglementare unica si toata situatia trebuie analizata din mai multe perspective: legislatie sociala, fiscala, legislatia muncii si reglementarile specifice ale sectorului transporturilor. O alta problema este agresivitatea organelor de control. Nu reglementarile din vestul Europei s-au schimbat, ci modul in care sunt atacati transportatorii estici.“
Frederick Vanden Bogaerde a fost prezent la actiunea atat de mediatizata din Zeebrugge si afirma cu tarie ca nu a fost o actiune de control, ci o propaganda cu tema trimiterii romanilor acasa. „Principala problema este ca transportatorii nu sunt sustinuti de propriul guvern si de asociatiile de transport. Vad acelasi lucru in Bulgaria si in Slovacia, unde institutiile statelor nu inteleg care este gravitatea situatiei. In Occident asistam acum la o «vanatoare de vrajitoare». Autoritatile de control din Romania ar trebui sa ia atitudine. Este important de stiut ca orice informatii furnizate catre IMI (Internal Market Information System) pot fi folosite impotriva operatorilor romani. Institutiile de control din vest sunt arogante si cred ca stiu cel mai bine cum stau lucrurile aici. In Belgia acum se merge pe principiul «Intai impuscam si dupa aceea intrebam ce s-a intamplat».“

Legea securitatii sociale nu se refera la detasare
Soferii se afla intr-un sistem in care lucreaza simultan in mai multe state ale Uniunii Europene. Intrebarea daca o companie are activitate in Romania sau nu este mai putin importanta. Ceea ce conteaza este timpul pe care soferul il petrece intr-o tara. Daca petrece mai mult de 25% din timpul sau in Romania, atunci se aplica sistemul social de aici. Daca nu realizeaza ponderea de 25% din timp aici, atunci trebuie verificat sediul angajatorului. Si din acest punct de vedere incadrarea activitatii nu ar trebui sa fie o problema (iar in cele mai multe state europene nici nu este).
Eliberarea documentului portabil A1 dureaza zece minute in Belgia, a explicat Vanden Bogaerde. La fel si in Slovacia sau in Bulgaria. Doar in Romania este o problema si este esentiala detinerea A1.
Vanden Bogaerde a atras atentia asupra unui lucru extrem de important: Curtea Europeana de Justitie a dat o rezolutie la sfarsitul lui aprilie potrivit careia, daca o alta tara in afara de Romania investigheaza conditiile de securitate sociala ale soferilor romani, se pot emite pretentii doar in cazul in care autoritatile romane retrag documentul A1. Si asta chiar daca autoritatile franceze sau belgiene, spre exemplu, sustin ca este vorba de frauda.
In cele mai multe cazuri autoritatile belgiene acuza companiile romanesti ca de fapt nu desfasoara activitate in Romania, ci fac dumping social in Belgia, iar acest lucru reprezinta frauda. Daca soferii detin A1, sansele de castigare a proceselor intentate in Belgia sunt foarte mari. Dar este foarte important ca CNPP (Casa Nationala de Pensii Publice) sa inteleaga acest lucru si sa fie prompta in eliberarea si mentinerea documentului.
Un alt mod prin care carausii romani se pot apara: autoritatile de control belgiene nu pot cere plata drepturilor sociale in Belgia decat daca soferii petrec mai mult de 25% din timpul de lucru pe teritoriul acestei tari. Deci cel mai simplu este ca transportatorii sa se asigure ca nu sunt in aceasta situatie.

Diurna trebuie luata in calculul la salariul minim, indiferent de regimul ei in tara
Legislatia muncii este clara, iar cazul Koelzch este foarte relevant, este de parere avocatul belgian. Conteaza foarte mult de unde primeste soferul instructiunile de munca: daca le primeste din Romania, atunci se aplica legislatia din Romania, dar sunt si exceptii.

Articole similare