Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernarea haotica si pretul cel mai mic schimba fata logisticii

Zvonul ca se va trece la impozitul pe venit, in contextul in care veniturile colectate din impozite si taxe de la noi reprezinta 25,4% din PIB, adica cel mai mic nivel din UE si mult mai mic decat media inregistrata in Comunitate, de 40,1%, a afectat puternic piata de logistica atat anul trecut, cat si anul acesta. Clienti care au dorit sa foloseasca, de exemplu, tara noastra ca centru de distributie pentru Orientul Apropiat sau Arabia Saudita au renuntat la acest plan din cauza lipsei de predictibilitate de la noi.
 

Noua gaselnita a venit in contextul in care piata a fost deja puternic afectata de cresterea salariala, care a constituit cea mai mare crestere de cost de anul trecut. Si asta in conditiile in care intreaga piata se confrunta deja cu lipsa de oameni, sau mai exact cu lipsa oamenilor calificati. Asadar, dupa ce ca trebuie sa plateasca mai mult, acum ceea ce inainte facea un singur om fac chiar doi deoarece fluctuatia in depozit este foarte mare, iar angajatii nici nu apuca sa invete ce au de facut ca pleaca in alta parte. Situatia se reflecta, de asemenea, in cresterea de costuri ce se recupereaza aproape in totalitate din „eficientizare continua“. In cele mai multe cazuri singurii clienti care au platit mai mult pentru aceasta crestere salariala au fost cei care aveau deja in contracte o astfel de prevedere. Insa, sa ai tot timpul o „arma” cu tine pentru protectie nu reprezinta o stare de normalitate.
Cresterea costurilor a fost resimtita din plin si de clienti, care au devenit tot mai pretentiosi cu partenerii lor. Pentru a-i cuceri trebuie sa le oferi tarife mici atat la inceput, cat si pe parcursul contractului, in procente bine stabilite si la termene de plata chiar si de 120 de zile. Daca astfel de conditii sunt considerate de unii sinucidere curata, altii le iau drept provocari! Cert este, insa, ca presiunile din partea clientilor au devenit tot mai sacaitoare. Unii au renuntat deja la partenerii logistici cu care lucrau de multi ani pentru variante mai ieftine pentru ca, la randul lor, trebuie sa faca fata unei piete tot mai competitive. Termenul de „parteneriat“ pe termen lung nu mai are valoare in fata pretului. Se cere mult mai mult decat inainte „BMW la pret de Dacie…” In acest context, deja sunt clienti mari care au decis sa imparta activitatea logistica la mai multi furnizori decat inainte, astfel incat o eventuala schimbare a unuia dintre ei sa fie mult mai usor de realizat. Schimbare pentru care unii s-au orientat si catre operatori de pe pietele vecine. Asa ca luna trecuta, un mare furnizor de logistica din Polonia se pregatea intens sa intre pe piata romaneasca avand in spate cel putin un contract important. Altii care ofera variante logistice „low-cost“ in statele vecine au intrat deja in tara noastra.
Companiile de logistica de la noi care au trecut prin experienta pierderii unui client-cheie au inceput sa se reinventeze. Unele au decis sa isi inchida depozitele si sa se orienteze catre o altfel de logistica, de exemplu transportul de cereale pe calea ferata, un domeniu pentru care in fiecare an exista o lipsa a capacitatii in Romania.
Progresul financiar al pietei de logistica din Romania anul trecut si anul acesta este evidentiat intr-o ancheta chiar in aceasta editie. In plus, septembrie si octombrie sunt numere dedicate intervievarii celor mai de succes companii de logistica si expeditii din Romania, care explica cifrele inregistrate si vorbesc despre tendintele si provocarile pietei romanesti, precum si despre planurile de dezvoltare ale fiecareia.
Lectura placuta!

Articole similare

Ad