Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noile serii CF si XF: performanta, eficienta, confort

DAF a facut inca un pas in reducerea costurilor de proprietate a camioanelor sale gratie inovatiilor aduse motoarelor MX-11 si MX-13 in planul performantei si silentiozitatii in operare, precum si introducerii noii transmisii ZF TraXon si a unei aerodinamici optimizate, care impreuna pot determina reducerea consumului de carburant cu pana la 7%. Noile CF si XF au o greutate proprie mica, ceea ce a permis cresterea sarcinii utile, si au si un „look” mai atractiv, mai ales in versiunile de echipare Exclusive. Cu toate aceste noutati producatorul olandez vizeaza nu numai cresterea cotei de piata in Europa, ci si titlul mult ravnit de Camionul Anului, care se va anunta abia in noiembrie anul acesta.
Text: Cristiana SANDULESCU
 

Noile serii DAF CF si XF sunt propulsate de motoarele Paccar MX-11 si MX-13, care ofera performante foarte bune in tandem cu transmisia automatizata ZF TraXon, ce intra de acum in echiparea standard. Noile axe spate cu raport de trasmisie mai mic, softul optimizat pentru controlul grupului motopropulsor si aerodinamica imbunatatita sunt doar cateva argumente in plus pentru clientii DAF, care vor aprecia intervalele de service crescute, de pana la 200.000 km, dar si sarcina utila mai mare cu 100 kg.

Mai multa putere si cuplu motor maxim, la turatii reduse
Pentru a obtine un consum de carburant cat mai redus, constructorul olandez a optimizat interactiunea dintre motor, sistemul de tratare a gazelor de ardere, transmisie si axe spate. Sistemul de management al aerului la motoarele Paccar MX a fost imbunatatit gratie turbocompresorului mai eficient, reproiectarii sistemului de recirculare a gazelor de ardere (EGR) si unui nou sistem de control al valvei. Eficienta termica a fost obtinuta prin introducerea unui nou sistem de combustie, ce include pistoane si injectoare noi, o tehnologie de injectie optimizata si raporturi de compresie mai ridicate. Nu in ultimul rand, pompele cu viteza variabila pentru uleiul de motor, lichidul de racire si uleiul de transmisie contribuie la reducerea consumului de carburant.
Obiectivul principal avut in vedere la dezvoltarea noilor trenuri de rulare a fost reducerea turatiei motorului. Cuplul motor maxim a fost crescut semnificativ atat in cazul MX-11, cat si al MX-13, si se atinge deja de la 900 rpm. Astfel, in cazul versiunii MX-13 de 530 CP, cuplul motor maxim de 2.600 Nm este atins la doar 1.000 rpm.
Designul axelor spate a fost optimizat, astfel incat sa se poata configura si modele de transport pe distante lungi cu axe spate cu un raport de 2,05:1, pentru viteze de 85 km/ora, la turatii de 1.000-1.040 rpm, in functie de motorizarea aleasa.
Noua generatie de diferentiale pentru axa spate vine cu un design nou al rotii-coroana si al pinionului, pentru a obtine eficienta si durabilitate, precum si un nivel redus de zgomot. Utilizarea de uleiuri cu vascozitate redusa, nivelurile scazute de ulei in cazul axelor spate si rulmentii de roata cu frecare redusa contribuie, de asemenea, la cresterea eficientei in planul consumului.

ZF TraXon, in echiparea standard
Foarte important, cutia de viteze ZF TraXon cu 12 trepte va fi de acum inclusa in echiparea standard a seriilor CF si XF, versiunea cu 16 trepte urmand sa fie disponibila optional. Mai putine pierderi prin frecare, schimbari mai rapide ale treptelor de viteza si utilizarea extinsa a functiei EcoRoll contribuie la obtinerea celui mai mic consum de combustibil. Operarea silentioasa si controlul precis al ambreiajului reprezinta un plus de confort pentru sofer, in timp ce raportul crescut de transmisie permite manevrabilitate excelenta chiar si in cazul configurarii unor motorizari mai rapide.
CF si XF dispun de o arhitectura electrica si electronica total noua. Unitatea de control include functiile EcoRoll, pilot automat si Dynamic Cruise. Ultimul adapteaza modul de lucru al Cruise-Controlului la diferitele situatii de condus. In plus, gratie integrarii Cruise-Controlului predictiv (PCC) si a EcoRoll-ului, acesta din urma poate fi activat mai repede, atunci cand ambele sisteme calculeaza ca impulsul vehiculului la un anumit moment este suficient pentru a trece varful de rampa in modul neutru, pastrandu-se o plaja de viteza setata.
Nu doar performanta motorului a fost optimizata, ci si cea a franei de motor Paccar. Astfel, puterea maxima de franare a crescut in cazul MX-11 de la 320 la 340 kW (crestere de 20%, pe o plaja cuprinsa intre 1.000 si 1.500 rpm), in timp de la MX-13 a ajuns la 360 kW (crestere de 30%, intre 1.200 si 1.500 rpm).
Optimizarile pe parte aerodinamica sunt designul parasolarului, dar si al extensiilor de la nivelul rotilor, care reduc frecarea cu aerul. In plus, designul grilei radiatorului a fost si el imbunatatit pentru a permite un circuit mult mai bun al aerului catre motor, in timp ce spatiile mai mici dintre barele grilei si reducerea spatiilor dintre faruri si caroserie au dus la cea mai buna aerodinamica posibila.
In ceea ce priveste cresterea sarcinii utile, aceasta s-a realizat prin dezvoltarea noului sistem compact de tratare a gazelor de emisie (EAS), care are un volum total redus cu 40%, fara a compromite contrapresiunea, intervalele de curatare a cenusii sau eficienta DeNOx. In plus, pentru anumite aplicatii, convertorul catalic DeNOx si filtrul de particule nu mai trebuie sa fie separati, ceea ce contribuie la cresterea eficientei. De altfel, un sistem compact se incalzeste mai repede, astfel ca motorul ajunge sa opereze rapid la parametrii optimi. In acelasi timp, s-a obtinut un spatiu suplimentar la nivelul sasiului, ce poate fi folosit pentru componente, cum ar fi un rezervor mai capacitiv, compresori, cutii de scule etc.

Articole similare