Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Moldova se misca

Lipsa infrastructurii in zona Moldovei o face mult mai putin dezvoltata economic decat celelalte zone ale tarii. Desi foarte multi operatori de transport, mai ales din zona Sucevei, lucreaza la intracomunitar si si-au crescut frumos afacerile in ultimii ani, numarul lor este foarte mic comparativ cu cel al operatorilor din alte zone ale tarii. Intre cele mai numeroase 1.000 de parcuri auto la nivel national se gasesc doar 146 de firme din zona Moldovei, cu un parc total de 7.120 de camioane, adica numai circa 12% din flota detinuta de top 1.000. Si asta in ciuda faptului ca cea mai mare flota din Moldova, Arabesque (cu aproape 600 de vehicule licentiate), este a doua ca dimensiune la nivel national, dupa Carrion Expedition din Cluj. Tot din Moldova vine si Dedeman, care, cu 249 de autovehicule, se claseaza pe locul al 22-lea la nivel national.


Iar rezultatele sunt si mai slabe cand vine vorba de bani. Top 500 operatori de transport cu cele mai mari cifre de afaceri la nivel national au inregistrat in 2017 o cifra de afaceri de 4,2 miliarde de euro, din care doar 6% a fost aportul celor 52 de companii din regiunea Moldovei. Acestea au avut impreuna o cifra de afaceri de 263,6 de milioane de euro.
Din cele 500 de companii prezente in TOP (selectate in functie de cifra de afaceri) doar 449 au terminat 2017 cu profit. Acestea au inregistrat un profit cumulat de 148 de milioane de euro. Din cele 52 de companii din zona Moldovei prezente in top, 50 au avut profit. Profitul lor cumulat a fost de aproape 11 milioane de euro, ceea ce reprezinta 7% din profitul total inregistrat de cele 449 de companii.
Din punct de vedere al numarului de angajati, cele 52 de companii din Moldova prezente in TOP 500 la nivel national au impreuna 3.336 de angajati, adica circa 6% din totalul angajatilor cumulati de firmele din TOP 500.
Conferinta Tranzit de la Iasi din septembrie a aratat ca lucrurile se misca totusi si in Moldova romaneasca, si peste Prut. Initiativele de substituire a autostrazilor cu trenul incep sa se inmulteasca, atat in Iasi, cat si in Suceava, problema infrastructurii rasfrangandu-se si asupra fortei de munca. Oamenii din zona au plecat si inca pleaca masiv din tara, in lipsa unor investitii in capacitati de productie in zona, care, la randul lor, nu vin fara autostrazi.
Republica Moldova introduce sistemul de distributie electronica a autorizatiilor cu scopul de a reduce nivelul de coruptie si de a impiedica, astfel, transportatorii moldoveni sa mai migreze cu afacerile in Romania sau Ucraina, unde se simte, ca si la noi, o lipsa acuta de soferi profesionisti.
Participantii la conferinta s-au pus la curent si cu situatia contingentelor de autorizatii pentru relatiile extracomunitare, precum si cu situatia recuperarii accizei, problemele de tranzit de la granita romano-moldoveana. Despre toate acestea puteti citi in paginile care urmeaza, discutiile despre evolutia principalelor elemente ale costului/km si despre clauzele contractuale abuzive si problemele tot mai dese de neplata ale beneficiarilor de transport urmand sa fie tratate in editia viitoare a revistei.
Va reamintim ca pe 2 noiembrie va asteptam la Cluj Napoca, la Gala Premiilor Tranzit.

Articole similare