Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Solutii pentru Pachetul Mobilitate 1

Soferii romani, prin vocea Sindicatului Lucratorilor din Transport (SLT), reafirma ca actuala legislatie din transporturi trebuie imbunatatita si nu schimbata prin Pachetului Mobilitate 1. Afiliat la Federatia Europeana a Lucratorilor din Transport (ETF), SLT nu este de acord cu amendamentul privind timpi de conducere mai lungi si doreste ca soferii sa isi petreaca repausul saptamanal normal la hotel, fara sa lase loc de interpretari prin posibilitatea ca acestia sa aleaga.
 

Asa cum declara Elena Frandes, presedintele SLT, „deja in a doua saptamana soferul simte oboseala si asteapta cu nerabdare pauza de 45 de ore consecutive la finalul celor doua saptamani. A se impune inca o saptamana este de neacceptat. Trebuie sa ne gandim inclusiv la participantii la trafic, nu numai la oboseala soferului si la profitul intreprinderilor de transport.“ Aceasta a mai spus ca a avut discutii inclusiv cu raportorul Wim van de Camp (PPE), caruia i-a explicat situatia soferilor romani si nemultumirea acestora vizavi de propunerea ca pauza de 45 de ore sa fie facuta la trei saptamani. Sindicatul mai doreste ca pauza saptamanala normala sa fie facuta doar la hotel si sa fie exclusa prevederea „sau intr-un loc ales de ei“, pentru ca astfel soferii se vor afla in imposibilitatea de a alege. „Cei mai multi membri ai sindicatului nostru nu sunt proprietari de camioane si nu isi doresc sa faca pauza de 45 de ore la bord. Soferul niciodata nu va putea alege pentru ca i se va impune sa o faca in cabina.“
Pe de alta parte, Elena Frandes admite ca, pentru a putea impune astfel de reguli, ar trebui rezolvata in primul rand infrastructura, iar soferul, odata ce a parasit camionul, sa poata urca in camera de hotel, nu sa mearga peste 20 km pana la locul de odihna. „O data la doua saptamani, conducatorul auto trebuie sa aiba posibilitatea sa manance o masa calda gatita de altcineva si sa nu mai fie platit cu salariul din Romania ca sa lucreze in Olanda, pentru ca amenzile nu sunt raportate la salariul din Romania, iar el daca primeste o amenda din ce plateste? Raportorul Wim van de Camp mi-a confirmat ca a vazut si el conditiile soferilor pentru ca a mers cu motocicleta in teren si a zis ca nu-i place ce a vazut.“

„Dorim sa imbunatatim legea, nu sa o schimbam.“
Tot despre amendamentele propuse pentru modificarea Regulamentului 561/2006, ETF, la care este afiliat si sindicatul SLT, sustine ca propunerea de intoarcere la domiciliu trebuie sa reflecte tara de origine, acolo unde se afla familia sa. Elena Frandes sustine ca sunt foarte multi soferi romani cu rezidenta in Germania si in special in Slovacia care lucreaza pentru firme de tip „casuta postala“ din Belgia sau Norvegia, iar acestia nu se pot intoarce la domiciliu, intrucat nici nu cunosc limba si nici nu beneficiaza de asigurarile sociale de acolo, iar daca au nevoie de servicii medicale tot in Romania ajung, dar pe cheltuiala proprie. „Cum il duci pe soferul roman in Slovacia sau Germania, unde el are rezidenta, dar familia lui este in Romania? Pentru a-si putea face contract ei au facut o rezidenta intr-un campus unde sunt 5-6 persoane intr-o camera, dar soferul tot in Romania vrea sa intoarca, acolo unde este familia. Sunt foarte multi romani angajati in Slovacia, Estonia, Polonia, iar firma mama, de exemplu, este in Norvegia si are o companie de «tip casuta postala» in Slovacia. Romanii sunt angajati in Slovacia, dar ei nu fac vreo cursa in Slovacia.“ Oficialul SLT a spus ca aceste probleme au fost discutate inclusiv la ISCTR si la Ministerul Muncii, dar ca nu exista o colaborare interministeriala intre cele doua state, si ca momentan singura solutie de reprezentare a soferilor romani angajati in Slovacia este prin ETF.
In concluzie, a mai spus Elena Frandes, „dorim sa imbunatatim legea, nu sa o schimbam. Avem legislatie, ea trebuie sa creeze conditii mai bune pentru soferi“. La finalul lui martie, dupa incheierea campaniei la nivel european Fair Transport for Europe, ETF si sindicatele afiliate pregatesc mai multe actiuni referitoare la propunerile cuprinse in Pachetul Mobilitate 1.

Articole similare