Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Iveco sparge gheata pe segmentul greu

Prima flota de vehicule Iveco Stralis NP, de 460 CP, alimentate cu gaz natural comprimat, a fost achizitionata de Ness Proiect Europe si circula in Romania din februarie 2019, efectuand transport de materiale de constructii. Tot mai multi operatori s-au convins de beneficiile utilizarii combustibililor alternativi, atat din punct de vedere economic, cat si ecologic. In paralel, continua investitiile in retelele de alimentare cu gaz, care pana recent erau doar o poveste frumoasa. La nivel mondial, Iveco are ca obiectiv pentru anul acesta vanzarea a 9.000 de vehicule pe gaz. Cateva zeci s-au inmatriculat deja si in Romania.
 

Dezvoltarea tehnologiei pe gaz natural a inceput in urma cu aproape 20 de ani, astfel ca acum a ajuns la un nivel de maturitate ce ii permite utilizarea pentru o paleta larga de aplicatii (la inceput a fost disponibila doar pentru transportul urban). Iveco, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de tehnologie pe gaz la nivel mondial, ofera atat solutii de propulsie pe gaz natural comprimat (CNG), cat si lichefiat (LNG). Motorul este acelasi, singura diferenta fiind modul de stocare a gazului – in cazul LNG, acesta se poate depozita intr-o cantitate mai mare in acelasi spatiu, de aici si autonomia crescuta a vehiculelor. Pe de alta parte, solutia de stocare a gazului comprimat este mai simpla, asa ca, acolo unde aplicatia o permite, este recomandata aceasta din urma.
In 2017, Iveco a construit aproape 1.000 de vehicule pe gaz natural, iar anul trecut productia s-a ridicat la aproape 3.500 de unitati. Pentru 2019, obiectivul este foarte ambitios, de 9.000 de vehicule. Evident, insa, ca progresul tehnologic trebuie sa mearga mana in mana cu dezvoltarea infrastructurii.
La sfarsitul lunii trecute a avut loc ceremonia de livrare a primei flote de 10 camioane CNG, pentru firma de constructii Ness Proiect Europe. Primul beneficiar de autovehicule Iveco Daily CNG in tara noastra este insa Mega Image. Doi dintre subcontractorii sai folosesc deja cate o utilitara pe gaz, alte trei urmand sa intre in uz anul acesta.

Performante similare cu motorina, autonomie si confort
Cele 10 camioane Stralis NP, livrate catre Ness Proiect Europe, sunt destinate transportului de agregate in constructii. Acestea au fost configurate cu motoare pe gaz natural comprimat de 13 l, ce dezvolta 460 CP si au un cuplu motor maxim de 2.000 Nm. Sistemul de injectie a gazului este similar celui folosit in cazul motoarelor pe motorina, insa se aseamana mai degraba, ca principiu de functionare, cu propulsoarele pe benzina. Performantele camioanelor pe gaz sunt comparabile cu cele ale modelelor similare conventionale, iar exploatarea este mai ieftina, gratie consumului cu 15% mai mic in cazul motorului NP, dar si a costului cu circa 30% mai mic al gazului fata de motorina.
Din punct de vedere al configuratiei tehnice, Stralis NP este echipat cu frana auxiliara hidraulica – intarder, avand o putere de franare de 600 kW. Transmisia este automatizata si ofera programe de condus pentru toate situatiile de trafic, inclusiv pentru cele mai dificile. Un exemplu este programul care permite rularea in fata si in spate a vehiculului („balansul“), la fel ca in cazul unei cutii de viteze manuale. Raportul de transmisie al puntii spate, coroborat cu dimensiunea pneurilor, permite obtinerea performantelor optime, in conditiile mentinerii unui consum redus de gaz.
Autonomia estimata in cazul Stralis NP pe CNG este de 570 km. Timpul de alimentare cu gaz este comparabil cu cel al autovehiculelor diesel, iar intervalele de service de pana la 90.000 km reprezinta un avantaj suplimentar in exploatarea zilnica.
Confortul soferilor a reprezentat o prioritate pentru Ness Proiect Europe, motiv pentru care vehiculele au fost echipate cu o cabina spatioasa, cu plafon coborat, ce permite o aerodinamica buna. Foarte important, scaunul soferului este incalzit.
„Decizia achizitiei de camioane pe gaz a fost luata in urma cu un an si jumatate. Ne-am fi asteptat ca alti operatori de logistica sa ne-o ia inainte pana acum. Ne-am dorit sa avem o solutie de transport «verde», iar proiectul constructiei retelei de statii CNG ne-a convins. Principalul argument a fost insa economic, in urma analizei proiectiei de costuri de exploatare“, au declarat reprezentantii Ness Proiect la evenimentul de livrare a celor zece camioane. De altfel, compania de constructii a construit in urma cu sase ani si o hala industriala ecologica, certificata BREAM. „Mi-as dori ca in continuare sa existe un sprijin mai mare din partea autoritatilor si a celorlalte institutii publice pentru constructia de statii de alimentare cu gaz. Avem vehiculele, dar din pacate avem doar doua statii de alimentare in Bucuresti. Avantajul este ca operam in zona Ilfov-Prahova, cu o distanta parcursa pe sens de 100-120 km, iar autonomia este suficienta.“

Gazul natural, sustinut de Parlamentul European
Parlamentul European (PE) a decis la sfarsitul lui februarie recunoasterea gazului natural ca fiind una dintre solutiile viabile pentru un transport ecologic in Uniunea Europeana. Astfel, statele membre vor avea obligatia sa ia masuri pentru incurajarea achizitiilor de vehicule pe gaz. „Acest lucru se va face cu «doua viteze»: intr-un ritm mai accelerat de catre statele vest-europene si intr-un ritm mai lent de catre cele estice. Initial, presiunea politicului pe reducerea cat mai rapida a noxelor a indus ideea ca doar energia electrica sa fie considerata tehnologie alternativa agreata la nivel european. O analiza mai atenta a contextului economic actual, dar si a nivelului limitat de dezvoltare a electricului, care poate fi utilizat in prezent doar pentru o gama restransa de aplicatii, i-a determinat pe membrii PE sa inteleaga ca, cel putin pe termen mediu, gazul este necesar.
De altfel, gazul este acum cea mai accesibila tehnologie de propulsie alternativa si, daca va fi incurajata, va deveni mai performanta si mai curata. Trebuie sa se investeasca insa in extragerea carbonului din emisiile de CO2. Pe termen lung, gazul ar putea deveni la fel de ecologic ca si energia electrica“, a declarat Dumitru Becsenescu, presedintele Asociatiei Gazului Natural pentru Vehicule din Romania si proprietarul grupului de firme Antares.
Este de salutat faptul ca au aparut si in tara noastra tot mai multi investitori care pariaza pe gaz si care ofera dezvoltatorilor retelelor de alimentare argumentele necesare sa mearga mai departe cu proiectele lor. La noi, pana acum, a fost mereu polemica «Oul sau gaina?»: vehiculele pe gaz nu pot fi utilizate daca nu ai de unde sa le alimentezi, iar investitia in statii nu este rentabila daca nu ai clienti. Pe de alta parte, este imbucurator faptul ca cei care deja exploateaza masini pe CNG sunt foarte multumiti de alegerea facuta. De altfel, firma Antares Transport are in exploatare, din 2015, o flota de 20 de autobuze Iveco de capacitate medie, care au depasit 300.000 km si au performante foarte bune. „Daca am avea si in Romania in vigoare un program guvernamental care sa stimuleze investitiile in tehnologie pe gaz, cu siguranta lucrurile ar sta altfel si ritmul de inlocuire a flotelor ar fi mult crescut“, este de parere Dumitru Becsenescu.
In grupul de firme Antares sunt si companii specializate in conversii de vehicule din propulsie pe motorina in propulsie pe gaz si se ofera si optiuni de finantare a costurilor pentru aceste conversii, care nu sunt foarte scumpe fata de achizitia unei masini noi pe gaz si pot fi acoperite din economiile realizate cu pretul carburantului.
In prezent, nu exista programe de incurajare a achizitiilor de autovehicule comerciale grele cu combustibili alternativi. Strategia Ministerului Mediului pentru anul acesta include insa posibilitatea finantarii de investitii in statii de alimentare pe gaz natural comprimat.
Iveco sustine investitia intr-o statie de alimentare de gaz natural lichefiat in Romania.

Articole similare