Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Digitalizare, automatizare, integrare

Eficientizarea transportului, digitalizarea, automatizarea si implementarea solutiilor ecologice sunt o prioritate in vederea reducerii emisiilor de dioxid de carbon din atmosfera. Munca de cercetare si dezvoltare a sistemelor de propulsie ecologice este foarte complexa si costisitoare, astfel ca Traton abordeaza acest proiect strategic la nivel de grup, punand in comun resursele intelectuale si materiale pentru dezvoltarea solutiilor cu zero emisii. In cadrul evenimentului Innovation Day, desfasurat recent in Suedia, Traton a prezentat cele mai noi concepte si modele aflate deja in faza de testare, anuntand ca va investi peste un miliard de euro in urmatorii 5 ani in cercetare si dezvoltare. Dar, cum tehnologia electrica nu este deocamdata suficient de performanta pentru transportul pe distante lungi, Traton pregateste pentru anul viitor lansarea unui nou motor diesel, care sa fie mai curat si mai eficient decat cele care echipeaza in prezent camioanele MAN, Scania si VWCO.


Grupul Traton si-a stabilit un obiectiv din dezvoltarea vehiculelor interconectate, a logisticii si a conducerii autonome. In acest sens, MAN, Scania si Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) dezvolta platforme comune, pentru a fi mai eficienti si a reduce costurile. Astfel, pana la finalul lui 2024, peste un miliard de euro vor fi investiti in digitalizare, a declarat Andreas Renschler, CEO Traton si membru in consiliul de administratie al Volkswagen AG.
In doar 4 ani de la infiintare, Traton si-a consolidat rezultatele financiare, incheind 2018 cu o cifra de afaceri de 26 de miliarde de euro. In prima jumatate a acestui an au fost depasite 13 miliarde de euro, dovada a cresterii sustinute in noua forma de organizare, iar profitul operational in primele 6 luni ale acestui an a depasit un milion de euro.
Inovatia nu se refera doar la produse, iar conducerea Traton a subliniat 3 directii importante: modularizarea componentelor si a produselor la nivel de grup (de exemplu, dezvoltarea unui singur grup propulsor, care va fi adaptat pentru fiecare familie de vehicule in parte, sau adoptarea unui singur kit de scule pentru interventii tehnice la toate modelele MAN, Scania si VWCO), implementarea de solutii si sisteme software menite sa optimizeze activitatea si colaborarea intre echipele de ingineri ale producatorilor.
In cadrul grupului, cele trei branduri vor fi pozitionate foarte clar, a explicat Christian Levin, membru in consiliul de administratie Traton, responsabil pentru cercetare si dezvoltare (R&D). Astfel, Scania va ramane lider in tehnologie si inovatie, dezvoltand solutii alternative de propulsie, MAN va acoperi in continuare cea mai larga plaja de aplicatii, oferind o gama completa de vehicule, de la comerciale usoare la camioane grele, iar VWCO ramane specializat in solutii personalizate economice de transport pentru pietele din America Latina, Africa si Australia.

O strategie de dezvoltare integrata la nivel de grup
Legislatia in Europa favorizeaza schimbarea – pana in 2025 emisiile de CO2 trebuie reduse cu 15%, iar acest lucru este posibil folosind tehnologiile actuale. Urmatorul prag insa – reducerea cu alte 15 procente pana in 2030 – nu mai poate fi realizat de catre motoarele cu ardere interna, indiferent de tipul combustibilului, astfel ca se impune utilizarea electrificarii. Aici un rol important il va avea mediul politic, care trebuie sa sustina investitia in infrastructura necesara, a aratat Christian Levin in cadrul unui interviu acordat revistei Tranzit.
Provocarea pentru Traton este de a combina toate resursele intr-un mod inteligent, pentru a dezvolta cele mai bune solutii de mobilitate cu zero emisii. In acelasi timp, eficienta este esentiala. „Majoritatea producatorilor se pozitioneaza fie in tabara celor care mizeaza pe standardizare si pe livrarea unui produs economic, fie in a celor care raman fideli calitatii, asumandu-si sa plateasca in plus pentru asta si sa ofere un produs care se pozitioneaza la un nivel ridicat de pret. Volumele in cazul acestora din urma sunt insa limitate. In cadrul Traton, experienta fiecarui brand va fi folosita pentru optimizarea productiei componentelor comune diferitelor modele. In prezent, a fost implementat deja un sistem de colectare a feedback-ului primit de la clienti si de prelucrare a acestuia intr-o forma unitara. Cu siguranta nu dorim sa canibalizam produsele intre ele; fiecare isi va pastra identitatea si se va pozitiona diferit pe piata“.
In ceea ce priveste contributia la nivel tehnologic si de „know-how“, aproximativ 60% revine Scania, 30%, MAN, iar restul, celorlalti parteneri din grup. „Dar nu se mai pune problema cine cu cat contribuie, pentru ca in cazul unui proiect atat de complex, cum este cel al conducerii autonome, puterea noastra ca grup este foarte importanta. Desigur, nu totul va fi pus in comun in cadrul Traton si pentru fiecare produs/serviciu se va analiza ce ramane diferentiat si ce poate fi impartasit cu ceilalti“, a explicat Levin.
In cazul e-mobilitatii si conducerii autonome totul se va construi de la zero, urmand sa fie adoptata o platforma comuna pentru grup. Pe aceasta platforma vor fi montati tot felul de senzori, astfel incat vehiculul sa poata opera singur in anumite situatii prestabilite. Obiectivul este de a acoperi o plaja variata de aplicatii, ce necesita motorizari de la sub 100 kWh la peste 500 kWh.

Vehiculele hibride, o solutie intermediara fezabila
Vehiculele hibride – lansate deja de Scania si de MAN pe segmentul autobuzelor – sunt extrem de utile: in situatiile „stop&go“ se ofera o reducere a consumului de 15-25%, iar in cazul sistemului full-hibrid se pot parcurge distante importante exclusiv in modul electric. Avand in vedere progesul tehnologic inregistrat in dezvoltarea bateriilor, vehiculele hibride vor fi in scurt timp si mai eficiente decat in prezent, este de parere Christian Levin.
Dupa ce a fost prezentat in premiera anul trecut la IAA Hanovra, primele livrari ale camionului Scania hibrid au inceput in octombrie 2019. Directorul Traton este sceptic cu privire la succesul pe care il va avea vehiculul, pentru ca nici versiunile cu propulsie pe gaz nu au inregistrat volume foarte mari, in ciuda avantajelor de necontestat si beneficiilor economice. Politica implementata de mai multe metropole europene de a elimina complet utilizarea vehiculelor diesel in urmatorii ani va juca insa un rol important in schimbarea politicii de achizitii a utilizatorilor.
„Masinile 100% electrice sunt mult mai scumpe, astfel ca aici miza este de a reduce costurile totale de operare (achizitie plus exploatare) la un nivel comparabil cu cel al vehiculelor diesel. Acest lucru probabil ca se va atinge undeva in 2025-2030, pentru anumite categorii de vehicule, in conditiile in care tehnologia se va dezvolta in continuare, in special in cazul bateriilor. Pentru aplicatii pe distante lungi este greu de spus daca electricul va fi vreodata o solutie viabila. Si mai raman problemele practice, cum ar fi reteaua de alimentare cu energie electrica si cantitatea de energie disponibila, raportata la numarul total de utilizatori (care vor fi tot mai multi), dar si dimensiunea pachetelor de baterii ce ar trebui instalate pe camioane sau cablurile folosite pentru alimentare, astfel incat timpul de incarcare sa se mentina la un nivel rezonabil. Si mai ramane problema sursei de energie electrica: daca aceasta provine din arderea combustibilului fosil, atunci toata investitiile in electrificare sunt inutile. Avand in vedere toate aceste considerente, motorul diesel va continua sa ramana o solutie necesara inca mult timp de acum inainte, cel putin 25 de ani. Si tocmai de aceea investim in dezvoltarea unui propulsor nou, obiectivul principal fiind reducerea semnificativa a consumului de combustibil.“

Un singur motor de baza pentru toate vehiculele grele din grup
Traton va lansa in curand un nou motor diesel de 13 l, noi cutii de viteza, o axa motoare adaptata performantelor noului propulsor si softuri updatate. „S-a decis dezvoltarea propulsorului de 13 l pentru ca acesta este cel mai solicitat, tinand nu mai putin de jumatate din vanzari. Lansarea pe piata se va face la sfarsitul lui 2020 si inceputul lui 2021, motorul urmand sa fie disponibil prima data pentru autocamioanele Scania. Pana in 2025, motorul va fi complet implementat la toate gamele de produse din portofoliu, cu adaptarile care se impun de la un brand la altul“, a explicat Christian Levin. De remarcat faptul ca cel putin 250 din cele 300 de piese componente principale – cat are motorul – vor fi identice, pentru a optimiza costurile de productie.
Motorul diesel reprezinta in continuare peste 95% din totalul vanzarilor Traton, iar majoritatea clientilor utilizeaza combustibili fosili. „Emisiile de oxizi de azot si particule sunt reduse aproape complet prin implementarea tehnologiei Euro 6D, insa principala problema o reprezinta dioxidul de carbon. Toate motoarele cu ardere interna pe care le avem in portofoliu pot functiona cu bio-combustibili si aceasta este solutia temporara pentru acum, pentru operatorii care doresc sa fie ecologici. Din pacate, trecerea de la combustibili fosili la bio-combustibili se face mai greu decat ma asteptam – este doar de cateva mii, nu de cateva zeci de mii, cum ar trebui – mai ales ca tehnologia este fiabila, silentioasa. Costul mai ridicat al bio-combustibililor face ca acestia sa nu fie inca atat populari, mai ales ca doar in cateva state se ofera sprijin de la autoritati in acest sens. Plus ca exista polemica daca este acceptabil sa se inlocuiasca culturile de plante agricole cu plante industriale. Dar aceasta nu este cu adevarat o problema si, cel putin in Europa, sunt mai multe terenuri de golf decat terenuri cu culturi industriale. In Scandinavia au crescut taxele pentru emisiile de CO2, iar consecinta imediata a fost trecerea rapida la bio-combustibili. Cum guvernele tarilor nordice nu mai au voie acum sa sponsorizeze bio-combustibilii – prevedere UE – probabil ca se va reveni la combustibilii fosili mai ieftini“, a explicat Levin.

Noul camion MAN va fi lansat la inceputul lui 2020
Dinamica pietei de transport greu este diferita fata de cea a autoturismelor, astfel ca o generatie noua de camioane este dezvoltata la fiecare 15-20 de ani. Anul viitor va fi unul de referinta pentru constructorul german, care a anuntat lansarea noii familii de camioane la inceputul lui 2020. Joachim Drees, CEO MAN si membru in consiliul executiv de administratie al Traton, a anuntat ca noul camion a fost dezvoltat in directia conectivitatii, digitalizarii si automatizarii, cu accent pe eficienta si confort.
De altfel, in cateva luni, MAN va incepe un test practic de amploare in colaborare cu portul Hamburg, in cadrul caruia, la intrarea in port, soferii se vor da jos de la volan, iar vehiculele vor merge singure catre terminalul de containere. Dupa descarcare/incarcare, acestea se vor intoarce singure la soferi. In prezent, o simulare a intregii operatiuni este in derulare la fabrica MAN din München.
Aproximativ 50% din investitiile Traton se concentreaza catre dezvoltarea de sisteme si softuri. Pe langa vehiculele autonome, conceptul camioanelor care circula in convoi este un alt proiect important pentru a reduce consumul si a raspunde crizei fortei de munca. Spre deosebire de aplicatiile care se desfasoara in spatii inchise, circulatia autonoma pe drumurile publice ridica probleme din punct de vedere al legislatiei si aici se asteapta si implicarea sferei politice.

Inovatii Scania pe segmentul vehiculelor autonome
Un pas inainte in dezvoltarea vehiculelor autonome il reprezinta conceptul Scania AXL, camionul ce are la baza o constructie modulara si nu necesita cabina. „Proiectul pilot pe care l-am lansat demonstreaza faptul ca tehnologia de care dispunem astazi este suficient de avansata incat sa permita functionarea camioanelor fara cabina, doar cu un modul frontal. In special in spatiile de productie inchise, cum ar fi santierele sau minele, programarea functionarii unui astfel de vehicul se poate face foarte usor si poate avea rezultatele scontate. Cum forta de munca este tot mai scumpa si mai greu de gasit, vehiculele autonome isi vor gasi locul pe piata pe viitor“, a explicat Henrik Henriksson, CEO si presedinte Scania.
Modelul inovator AXL poate avea o capacitate de pana la 50 t si este construit pe sasiul modular Scania, astfel ca poate avea diferite configuratii. Motorul pe ardere interna care propulseaza conceptul AXL este un exemplu clar despre cum traditionalul si noua tehnologie pot fi combinate cu succes, iar utilizarea bio-combustibililor regenerabili mentine gradul redus de poluare al vehiculului. Scania AXL a intrat deja in teste in mina Rio Tinto din Australia.
Scania NXT este un vehicul autonom cu constructie modulara, care poate fi configurat cu caroserii diferite pentru diverse aplicatii urbane: transport de pasageri, de marfa sau ca vehicul de reciclare. Desi are doar 8 m lungime, capacitatea de incarcare este similara cu a unui vehicul de 12 m, gratie constructiei sale inovatoare.

RIO – platforma de baza pentru Volkswagen Group Logistics
Traton a infiintat brandul digital RIO in 2016, cu scopul de a oferi o platforma online pe baza de cloud, in primul rand pentru vehicule, iar, recent, si pentru servicii logistice. Volkswagen Group Logistics GmbH & Co este unul dintre operatorii logistici germani cu cea mai mare cifra de afaceri. Numai in Europa, grupul coordoneaza peste 18.000 de camioane zilnic, care desevesc cele 13 branduri apartinand Traton. Peste 150 de transportatori lucreaza in prezent cu Volkswagen Group Logistics, iar utilizarea RIO permite optimizarea gradului de incarcare a vehiculelor si reducerea timpilor de asteptare la incarcare/descarcare.
Obiectivul Traton este ca peste un milion de camioane sa fie interconectate pana in 2025, pentru a optimiza gradul de incarcare a acestora. In prezent, camioanele circula la doar 50-60% din capacitate, iar solutiile digitale ar putea imbunatati planificarea comenzilor si creste gradul de incarcare. La sfarsitul anului trecut, nu mai putin de 450.000 erau deja in retea, iar pana la finele lui 2019 se asteapta ca numarul acestora sa ajunga la 600.000.
Partenerii Traton la evenimentul Innovation Day au fost Ahola Transport (furnizor de solutii moderne de logistica si de transport), AKOA (furnizor de solutii automatice, robotica si inteligenta artificiala), Enersize (furnizor de servicii automatizate pe baza de cloud si de sisteme industriale de aer comprimat), LOTS Group (operator de transport marfa cu focus pe industriile grele – minerit, agricultura, forestier), MAN Digital Services, MAN Hackathon, MAN Impact Accelerator (sustine proiecte aflate la inceput de drum pentru mobilitate, transport si logistica), MAN Logistics go digital, MAN Transport Solutions, Northvolt (furnizor de celule de baterii si sisteme electrice), Traton: Pluralism & Inclusion, RIO, Scanis Growth Capital, Scania Zone si sennder (furnizor de servicii logistice).

Articole similare