Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pasi concreti spre un trafic fara accidente

La inceputul lunii trecute, Mercedes-Benz Trucks a organizat Safety Dialogue, in care politicieni si reprezentati ai mediului de afaceri, ai Dekra Accident Research si ai General Bicycle Association of Germany au discutat despre solutii inovatoare din echiparea camioanelor care ar putea imbunatati siguranta pe drumurile publice pentru toti participantii la trafic. Cu aceasta ocazie, producatorul german a prezentat noul Actros, ca „ambasador” al viziunii sale legate de condusul fara accidente, punctand si faptul ca nu e suficient sa fie dezvoltate sisteme de asistenta, ci ca trebuie ca ele sa intre cat mai repede in dotarea cat mai multor vehicule grele. 
 
Noul Actros dispune de sisteme de siguranta foarte avansate si care pot fi deja vazute pe sosele in numar mare, iar din ianuarie 2020 va fi echipat standard, ca si Arocs, la scara europeana – in toate statele unde legea impune echiparea cu sisteme de franare de urgenta – cu cea mai recenta generatie a sistemului de franare de urgenta cu recunoastere a pietonilor (ABA5). In ceea ce priveste Sideguard Assist, lansat in 2016, acesta este acum disponibil nu doar din fabrica, ci si ca echipare ulterioara pentru Actros, Arocs si Econic fabricate incepand din 2017, avand o calitate similara solutiei standard, si a fost optimizat pentru a detecta pietoni si biciclisti.
Mercedes-Benz Trucks a fost intotdeauna un pionier in materie de siguranta si a investit anual miliarde de euro in cercetare si dezvoltare, pentru a concepe sisteme de asistenta care sa ajute tot mai mult soferii in munca lor si sa creasca siguranta tuturor participantilor la trafic. Iar daca aceste sisteme echipeaza toate camioanele MB, atunci automat creste numarul vehiculelor grele de pe drumurile publice care ofera un nivel ridicat de siguranta. 
 
Se mai pot face multe pentru reducerea in continuare a numarului accidentelor
Sistemele de asistenta de la MB Trucks sunt astfel concepute incat soferul sa primeasca sprijin optim, dar in limitele oferite de fiecare solutie in parte, si, asa cum cere legea, actiunile lui au prioritate in fata celor ale vehiculului. Sistemele active isi dovedesc eficienta mai ales in trafic urban dificil si pe drumuri inguste de tara sau in cursele pe autostrazi lungi si monotone.
Asa cum explica Stefan Buchner, membru al Consiliului Director de Management Daimler Truck AG si seful Mercedes-Benz Trucks, care citeaza un studiu publicat in 2018 de Autoritatea Federala a Drumurilor, numarul accidentelor in care au fost implicate camioane a scazut cu circa 30% intre 2002 si 2015, si tinta este sa se reduca si mai mult. Iar conform unui studiu al Biroului Federal pentru Drumuri si Trafic numarul victimelor accidentelor in care au fost implicate camioane a fost cu aproape 20% mai mic in 2015 decat in 2002 (15.238, fata de 19.058), iar numarul deceselor a scazut cu aproape 30% (524, fata de 762, adica circa 15% din toate decesele inregistrate in Germania in trafic).
Foarte importante in atingerea scopului de a creste siguranta in trafic sunt sistemele care sprijina activ soferul in situatii identificate de sistem ca fiind critice, fara a-l scuti de responsabilitate. De exemplu, un alt studiu realizat de Asociatia BGL Accident Prevention, Asociatia de Asigurare pentru Transport si Trafic si KRAVAG, cu participarea a peste 1.000 de vehicule, a aratat ca vehiculele grele echipate cu sisteme de asistenta a soferului au o probabilitate de a face accidente cu 34% mai mica fata de vehiculele de acelasi tip fara aceste echipari. Iar studii interne Mercedes-Benz, facute in 2017 si 2018 cu participarea a peste 100.000 de camioane MB cu ABA4 si Sideguard Assist, au aratat ca soferii au fost avertizati de 15 milioane de ori in situatii critice, ca un sistem de asistenta a intervenit de mai mult de un milion de ori prin aplicarea partiala a franei si in peste 10.000 de cazuri prin franare completa, si ca vehiculele au reactionat de circa 155.000 de ori la situatii ce implicau pietoni.
 
MirrorCam tine cont de numeroase detalii, mai ales atentia si odihna soferului
O alta premiera mondiala de pe noile Actros si Arocs o constituie MirrorCam, pentru vizibilitate mai buna de jur imprejur, care fac ca munca soferului sa fie mai putin obositoare decat atunci cand are de supravegheat in acelasi timp sase oglinzi si trei geamuri. Sistemul face parte din echiparea standard si foloseste doar doua camere digitale atasate in dreapta si stanga cadrului plafonului si doua monitoare de 15”, fara a schimba cele 46 de arii de vizibilitate cerute de Directiva UN/ECE. Pentru sofer este astfel mai usor sa isi concentreze privirea, deoarece imaginea surprinsa este mai aproape de el decat oglinzile traditionale, deci nu mai intoarce capul. In plus, oglinzile pot sa nu fie setate corect, deci soferul nu va vedea pietonii si biciclistii din dreapta camionului, din unghiul mort, ceea ce duce la tragedii in trafic urban, mai ales in timpul virajelor spre dreapta. Or, MirrorCam permite evitarea acestei probleme deoarece camerele adopta automat pozitiile corecte inainte de a porni in cursa si ecranul arata intotdeauna aceeasi imagine completa din toate unghiurile, indiferent de statura si pozitia pe scaun a soferului.
MirrorCam este deja certificat conform reglementarii R46 pentru oglinzile ce preiau imaginea din spate, iar la viraje imaginea de pe ecran include si semiremorca, pentru o vizibilitate buna a intregului ansamblu, si o linie separata ajustabila arata capatul acesteia, pentru a permite manevre cu precizie de centimetri. Sistemul mai include o functie speciala pentru manevrarea cu spatele, cand partea de sus a ecranului arata zona din apropierea vehiculului si partea de jos, cu o oarecare suprapunere, zonele mai departate.
MirrorCam comuta in modul de noapte sau de amurg, pentru a preveni orbirea soferului si a reduce efectul de orbire de la luminile celorlalti participanti la trafic, iar in timpul zilei previne orbirea soferului din cauza soarelui. In plus, in stationare soferul poate verifica pe ecran imprejurimile camionului, chiar si cu perdelele trase, in functie si de iluminarea locului unde este parcat. 
 
Sideguard Assist si ABA5 o iau cu mult inaintea legislatiei
Sideguard Assist, alaturi de MirrorCam, sporeste siguranta in timpul manevrelor de virare spre dreapta efectuate in trafic urban. 34 de biciclisti au murit in 2018 in accidente in care au fost implicate camioane care au efectuat aceasta manevra pe drumurile din Germania. Or, studiile realizate de companii de asigurari asupra accidentelor presupun ca un astfel de sistem oferit de MB poate preveni circa jumatate din accidentele in care sunt implicate camioane si biciclisti si poate reduce cu aproape o treime numarul deceselor si cu peste 40% pe cel al ranirilor grave.
Producatorul german ofera acest sistem si standard, si retrofit pe modelele mai noi de 2016, in conditiile in care Comisia Europeana impune echiparea camioanelor noi cu astfel de sisteme abia din 2022 si pentru toate camioanele abia din 2024. Iar MB continua sa fie, asa cum declara reprezentantii companiei, singurul producator care ofera un sistem de asistenta integrat complet in arhitectura vehiculului.
Daca in trecut soferii erau avertizati vizual printr-un LED plasat in stalpul A din cabina, Sideguard Assist foloseste monitorul MirrorCam, pe care soferul il priveste oricum in timpul manevrelor de intoarcere. Daca se detecteaza un obiect stationar sau in miscare in zona monitorizata din dreapta camionului, soferul este avertizat initial vizual, printr-un triunghi galben ce se aprinde pe ecran, pe partea copilotului. Iar daca exista risc de coliziune se aprinde de cateva ori o lumina rosie care dupa doua secunde ramane permanent aprinsa, existand in acelasi timp si avertizare sonora in dreapta cabinei, datorita difuzorului din sistemul radio. Sideguard Assist nu intervine insa activ in franare. Sistemul optimizat mai poate ajuta soferul si in timpul manevrelor de intoarcere spre stanga atunci cand conduce camioane cu o consola a cadrului care are peste 1,5 m in spatele ultimei axe, in cazul carora coltul din dreapta spate al vehiculului sa vireze brusc, iar consola poate intra in coliziune cu alti participanti la trafic. Pentru a evita asta Sideguard Assist avertizeaza soferul in conditiile in care viteza este mai mica de 36 km/h, dar poate indica si pericolul de coliziune la schimbarea benzii cand camionul merge cu pana la 90 km/h. Sistemul supravegheaza lungimea combinatiei plus 2 m in fata, 1 m in spate si pana la 3,75 m dreapta si este potrivit pentru ansambluri cu lungimi de pana la 18,75 m.
In ceea ce priveste ABA5, acesta este la fel de eficient in cazul unui blocaj in trafic ca si in detectarea pietonilor si a fost dezvoltat deoarece un numar mare de accidente presupuneau un camion care intra in coliziune cu un vehicul din fata sau stationar, din cauza neatentiei soferului de camion, a distantei prea mici dintre masini sau a vitezei neadaptate. Cele mai multe astfel de incidente pot fi prevenite cu ajutorul ABA5. Desigur insa, niciun sistem nu poate sa anuleze legile fizicii, sa compenseze distanta insuficienta fata de masina din fata sau sa creasca puterea de franare, astfel ca pe sosele ude sau alunecoase tot exista risc de coliziune.
ABA5 foloseste pentru prima data o combinatie de radar si sistem de camere si, spre deosebire de ABA4, lansat in 2016, poate reactiona si la persoane aflate in miscare nu numai prin franare partiala, ci si prin franare maxima, care sa opreasca un vehicul ce merge cu maximum 50 km/h.
Concret, la detectarea unui pericol de accident cu o masina din fata, a unui obstacol stationar sau a unei persoane care trece prin fata camionului, mergand spre el sau pe banda lui sau oprindu-se brusc din cauza ca s-a speriat, sistemul avertizeaza intai soferul vizual si acustic si daca acesta nu raspunde cum trebuie initiaza franarea partiala cu 3 m/s, adica circa 50% din puterea maxima de franare. Iar daca nici asa nu dispare pericolul coliziunii ABA5 franeaza cu putere maxima. Ca si ABA4, noul sistem face mai mult decat sa respecte cerintele legale in vigoare din noiembrie 2018, care spun ca sistemele de asistenta la franare trebuie sa reduca viteza cu 20 km/h cand intervin in cazul obstacolelor stationare si sa evite coliziunea cand e vorba de obstacole in miscare. Dar ABA5 face ca un camion sa opreasca automat in cazul in care intalneste obstacole stationare sau in miscare si sa opreasca daca sunt persoane in miscare si camionul are cel mult 50 km/h. 
Insa soferii sunt pe deplin responsabili si trebuie sa fie foarte atenti la trafic, insista sa atraga atentia reprezentantii MB. In ceea ce priveste posibilitatea ca soferii sa dezactiveze ABA 4 si 5, despre care s-a tot vorbit in trecut, cele doua sisteme sunt suficient de mature din punct de vedere tehnic pentru a permite doar in cazuri rare si exceptionale aceasta procedura.
 
Condus autonom de nivel 2 cu ADA
Si Active Drive Assist (ADA) reprezinta un element de baza in incercarea de a creste siguranta in trafic, iar in cazul noului Actros acesta permite, in premiera mondiala, condusul partial autonom conform nivelului 2, sprijinind activ soferul in unele conditii in orientarea laterala si longitudinala, mentinand automat distanta fata de masina din fata si accelerand si virand daca sunt intalnite conditii favorabile, cum ar fi drumurile cu marcaje perfect vizibile si cu spatiu suficient de virare. Cu alte cuvinte, combinatia perfecta dintre siguranta si confort, asa cum subliniaza producatorul. 
Cand ADA este activ, soferul vede pe ecranul central al Multimedia Cockpit un simbol reprezentand un volan albastru. Daca noul Actros se aproprie prea mult de masina din fata, aceasta situatie apare si ea pe ecran si ADA poate frana automat pana la atingerea distantei pre-setate fata de vehiculul din fata, dupa care accelereaza pana la viteza specifica.
Pozitia camionului pe banda sa poate fi ajustata in cateva etape cu ajutorul volanului multifunctional. In functie de directia in care se misca acesta pe banda, soferul face o miscare orizontala spre dreapta sau stanga pe Touch Control si confirma optiunea, iar daca vrea sa schimbe distanta fata de vehiculul din fata face o miscare verticala, in sus sau in jos.
ADA este de folos si in trafic aglomerat, deoarece se sprijina pe Proximity Control Assist cu functie stop-and-go si foloseste si tehnologia radar si a camerei de la ABA5. Iar Lane Keeping Assist si directia Servotwin asistata electro-hidraulic ghideaza activ, lateral, camionul pe banda sa, avertizeaza soferul cand vehiculul iese in mod ciudat de pe ea si, daca acesta nu reactioneaza, aduce camionul in pozitia corecta prin interventia directiei. Ghidarea activa are loc chiar si atunci cand conducatorul auto dezactiveaza ADA.
Noul Actros mai este echipat cu frana electronica de parcare ce integreaza Hill Holder si functie Hold activata automat cand motorul este oprit, si care intra in functiune cand pedala de acceleratie este apasata din nou, dar si cu Traffic Sign Assist, care detecteaza limitele de viteza si avertizeaza vizual soferul daca le depaseste, si cu Trailer Stability Control Assist, care face ca la depasiri sau viraje sa franeze semiremorca/remorca astfel incat sa stabilizeze ansamblul.

Articole similare