Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dumagas vinde jumatate din actiuni catre britanicii de la Bancroft

Ce faci cand vrei sa te dezvolti si sa treci la un nivel superior al afacerii tale de transport si logistica? Cauti segmente noi de dezvoltare si clienti noi. Pentru acestea este însa nevoie de bani, numarul lor crescand odata cu pretentiile. Iar cum sistemul de finantare din Romania nu este nici pe departe cel mai flexibil, ca urmare a crizei economice, banii trebuie cautati în alta parte. Cel mai sigur, la un fond de investitii dornic sa creasca pe pietele estice. 
 

Aceasta este si reteta urmata de Mihai si Aurelia Dugaesescu, fondatorii grupului de firme Dumagas, care au uimit lumea transporturilor romanesti saptamana aceasta prin anuntul de vanzare a aproape jumatate din actiunile firmei de transport pe care o detin fondului de investitii britanic Bancroft.
Chiar daca valoarea tranzactiei a ramas confidentiala, 50% dintr-o companie de talia Dumagas valoreaza cel putin 15 milioane de euro, daca ne gandim ca cifra de afaceri pe 2009 a fost de circa 28 de milioane de euro, iar firma detine o flota de transport de 450 de unitati si opereaza 12.000 m2 de depozite, dintre care 5.000 m2 proprii. E-adevarat ca nici terenurile, si nici camioanele nu mai au valorile de altadata, multe dintre masinile folosite în prezent pe drumurile din Romania sunt finantate în leasing, iar criza economica din 2009 i-a fortat pe multi transportatori sa „înghete” ratele de leasing pentru macar sase luni, daca nu pentru tot anul!
Dar, indiferent care este valoarea de piata a companiei Dumagas Transport la momentul de fata, cele mai importante sunt valoarea oamenilor care conduc afacerea, portofoliul de clienti si perspectivele de dezvoltare. Or, Dumagas reprezinta o afacere solida de transport, abordand domenii specializate precum transportul frigorific, de autoturisme si de produse periculoase, pentru clienti de marca, multi dintre ei traditionali: Butangas, Ford, Ikea Freight Service, Orkla Foods, Beiersdorf, Dorna Lactate, Tnuva, Oriflame etc. Mai mult decat atat, pentru unii dintre acestia serviciile de transport sunt completate de cele logistice, pentru dezvoltarea carora Dumagas chiar avea nevoie de investitii noi, pentru a-si consolida afacerea si a garanta în fata clientilor ca este capabil sa faca investitii, daca afacerea clientilor sai are nevoie de asa ceva. Experienta ne-a aratat ca multinationalele prefera sa atribuie contractele mari de logistica fie unor firme cu care au mai lucrat în alte tari, fie unora locale, dar care au capacitatea financiara, la nevoie, de a investi în platforme logistice dedicate. În cazul Ford Romania, ce companie de logistica ar putea aduce know-how-ul pietei locale mai bine decat o firma bine stabilita chiar în Craiova? Iar daca firma respectiva are nu numai flota specializata pentru a face transporturile de componente si de masini, dar si banii pentru a investi într-o platforma logistica de calitate chiar la poarta fabricii, sansele acesteia de a lucra „la prima mana”, nu ca subcontractor, cu Ford Romania, cresc substantial.
Aceasta reprezinta numai una din „perspectivele” de dezvoltare oferite de Dumagas pentru investitori. Si discutiile ar putea continua la nesfarsit, speculand în ce investitii se va duce capitalul consistent dobandit prin cedarea de actiuni sau, de ce nu, ce datorii va acoperi ca urmare a proiectelor din urma. S-a vorbit mult timp despre viabilitatea depozitului frigorific de 5.000 m2 construit cu credite bancare de Dumagas în 2008 la Craiova, o zona care cu greu poate folosi la capacitate un asemenea depozit pentru distributia zonala de produse ce necesita temperatura controlata.
Una peste alta, vanzarea a aproape jumatate din actiunile Dumagas reprezinta, în perioada de criza de acum, cea mai importanta tranzactie de acest tip din Romania, comparabila chiar cu vanzarea Romtrans catre DB Schenker în 2008, desi nu se apropie nici pe departe de valoarea acesteia, de 90 de milioane de euro. Aceasta din urma a presupus si nenumarate bunuri imobiliare, cand piata imobiliara se afla la cota cea mai de sus, dar si o componenta emotionala, Romtrans fiind detinuta, înainte de razboi, de Schenker.

Articole similare