Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lucian Sova da unda verde pentru angajarea de soferi extra-comunitari

In premiera in fata publicului revistei noastre in calitate de ministru al transporturilor, Lucian Sova a fost salutat de numerosi participanti la Expo Tranzit cu entuziasm – ca recunoastere a faptului ca este un bun cunoscator al acestei industrii – dar si cu rezerve – date fiind numeroasele probleme din domeniu. Si, la randul sau, a declarat ca, desi se simte apasat de aceasta responsabilitate – in special din cauza miilor de camioane romanesti trase pe dreapta, pe fondul lipsei de soferi profesionisti – ambitiile sale sunt pe masura provocarilor si transportatorii vor vedea cat de curand schimbari concrete. Mai exact, urmatoarele luni ar urma, foarte probabil, sa aduca noi reglementari privind piata muncii, iar daca aceasta se va deschide „nu vor veni tocmai Transporturile sa puna piedica. Si daca putem contribui la largirea bazei de selectie ar trebui sa intervenim prin modificarea reglementarilor care au in vedere certificatele profesionale.“
 

Criza de soferi este una dintre cele mai dureroase probleme ale firmelor romanesti, cele mai multe dintre ele fiind obligate sa traga camioane pe dreapta sau macar sa stopeze extinderea flotei din lipsa de personal – desi clienti si comenzi ar fi avut.
Statele vestice au inceput sa se confrunte cu aceasta problema inaintea noastra, dar, datorita puterii financiare mai mari, au acoperit in parte deficitul prin angajarea de soferi din est. In Germania in 2016 lucrau cu contract de munca 86.000 de soferi straini – 15,5% din total – dar, chiar si asa, aceasta tara se confrunta cu o criza si, in timp ce imbatranirea fortei de munca actuale va duce la pensionarea a 150.000 de soferi profesionisti pana in 2023, atractivitatea scazuta in randul tinerilor face ca in acelasi interval sa apara doar 25.000 de noi persoane dispuse sa-i inlocuiasca. Marea Britanie, Italia sau Franta au si ele probleme similare si cauta solutii pentru a stimula angajarea de personal in transport si logistica, dar nici statele central si est-europene nu stau mai bine: Polonia are nevoie de 100.000 de soferi si a inceput sa angajeze ucraineni sau belorusi pentru a lucra atat in Comunitate, cat si la intern, iar Slovenia a inceput sa angajeze conducatori auto din alte state ale fostei Iugoslavii.
Romania are un deficit estimat la 15.000 de soferi profesionisti, dar autoritatile de la noi sunt, si de aceasta data, mai incete si mai restrictive decat in celelalte state, astfel ca, asa cum ati citit in numerele anterioare ale revistei Tranzit, prea putine firme locale au angajat deja personal din afara Comunitatii.
Soferii profesionisti nu sunt insa singura categorie profesionala de care ducem lipsa: nici muncitori din constructii nu prea se mai gasesc la noi, iar asta face ca 150 km de autostrada si alte proiecte de infrastructura rutiera cu fonduri europene, aflate in lucru, si in cazul carora au fost rezolvate toate problemele financiare sau legate de autorizari, exproprieri, studii de fezabilitate sau acorduri de mediu, sa se loveasca de incapacitatea antreprenorilor de a respecta graficele de executie pe care si le-au asumat la castigarea contractelor. Lucian Sova este de parere ca vina le apartine firmelor de constructii, care nu ofera salarii atractive, si a promis ca va atrage atentia in Guvern asupra necesitatii de a deschide piata nu doar pentru muncitori din constructii, ci si pentru soferii profesionisti, prin conceperea unui model care sa genereze permise de munca pe care cei ce le vor dobandi sa le foloseasca in Romania in loc sa profite de ele pentru a pleca in vest.
Reamintim ca Lucian Sova vorbea acum cateva luni inclusiv despre atragerea de forta de munca din vestul Europei, cata vreme preturile la care sunt contractate lucrarile de infrastructura sunt competitive, iar cheltuielile sunt comparabile cu cele din Occident. Daca insa aceste afirmatii au starnit suspiciune sau chiar zambete ironice – desi se stie ca pretul/km la care se construieste (sau mai bine zis nu se contruieste!) in Romania este peste cel din alte state – in transporturi situatia este oricum cu mult diferita, firmele romanesti lucrand la tarife mult mai mici decat competitorii lor vestici si nefiind prea atractive nici macar pentru soferii din Republica Moldova, cu atat mai putin pentru… francezii, italienii, germanii sau austriecii de care vorbea atunci ministrul.

Articole similare