Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Electrificarea si criza de soferi vor creste inevitabil tarifele de transport

Planurile politicienilor europeni de a accelera decarbonizarea ar putea avea, teoretic, efecte si asupra crizei de soferi. Specialistii germani estimeaza ca electrificarea va duce la disparitia a peste 300.000 de locuri de munca in industria auto. Muncitori din fabricile producatoare de motoare si componente de motor – pistoane, sisteme de injectie, blocuri motor – si transmisii, dar si mecanici din service-urile auto vor trebui sa se reprofileze daca Germania nu va reusi sa inceapa sa produca baterii electrice, principala componenta a vehiculelor electrice, fabricate acum aproape exclusiv in China.

Ce vor face acesti lucratori – mare parte din ei turci, polonezi sau romani? Momentan se estimeaza ca vor gasi rapid de munca, mai ales ca rata de somaj e aproape zero in Germania. Poate unii dintre ei ii vor inlocui pe cei 50.000 de soferi care urmeaza sa iasa la pensie in urmatorii ani si pentru care se cauta febril inlocuitori in Europa de Est.
Problema e ca, daca in fabrica muncitorii au un venit lunar de 3.000-3.500 de euro brut, un sofer castiga 2.200-3.000, ceea ce nu face prea atractiva aceasta meserie nici macar pentru someri.
Germania nu e o optiune prea interesanta nici pentru soferii romani la acest moment, salariul brut de circa 2.200 de euro pe luna nefiind suficient pentru a-si intretine familia si a plati ratele pentru o locuinta in aceasta tara. Castigul ar fi mai mare doar daca ar dormi noapte de noapte in camion, dar atunci de ce si-ar mai muta familia din Romania? Un asemenea venit in tara, chiar si fara siguranta pensiei, le-ar oferi mult mai multe posibilitati.
In cazul unei crize acute de soferi este clar ca transportatorii germani vor fi obligati sa ridice consistent salariile, altfel nici macar esticii nu vor dori sa lucreze pe astfel de sume. Cresterea salariilor la nivel european, dublata de ineficienta adusa de prevederile Pachetului Mobilitate si disparitia unei capacitati importante de transport, va duce cu siguranta la o crestere cu cel putin 40% a pretului de transport in viitor.
Iar propaganda dusa in randul soferilor est-europeni, pe care sindicalistii vest-europeni i-au invatat ca a venit momentul sa isi ceara drepturile pe care le au colegii lor din vestul Europei, se va intoarce curand impotriva industriilor vest-europene, cand soferii est-europeni angajati in vest vor cere cu adevarat aceleasi conditii precum cetatenii acelor tari!
Intrebati care ar putea fi impactul asupra tarifului de transport in cazul in care actualul Pachet Mobilitate ar intra in vigoare in forma actuala, expeditorii germani pastreaza tacerea. E de necrezut ca marii expeditori, care acum fac profituri excelente lucrand cu transportatori din Europa de Est la preturi minuscule, nu fac nicio presiune asupra politicienilor pentru a pastra acest avantaj financiar si a mentine la un pret mic transporturile economiei germane. Sau cel putin nu au nicio pozitie publica in acest sens, ca si cand au un plan de rezerva. Ca si cand au siguranta ca vor putea sa isi creasca tarifele de transport catre clienti, care vor duce mai departe cresterea costului de transport catre cumparatorii finali.
Nici industria producatoare de camioane nu reactioneaza la pericolul reprezentat de Pachetul Mobilitate. 2019 a fost inca un an bun, ca urmare a comenzilor plasate in 2018, dar mai ales a dorintei multor transportatori europeni de a avea camioane noi fara tahograf inteligent, care a intrat obligatoriu in productia de serie la inceputul lui iunie. Dupa 15 iunie, insa, s-au domolit si comenzile, si livrarile de camioane noi.
Cheile ecuatiei stau in cum va decurge Trialogul in prima saptamana din noiembrie si in eventuala decizie a Comisiei Europene de a acorda in curand subventii importante (sau restrictii, ca e mai usor!) care sa vizeze transportul verde. Si, daca electrificarea nu e o solutie pentru vehiculele grele, hidrogenul pare ca ar putea sa sustina un procent bun din rata de decarbonizare impusa pentru 2030. Mai mult, un motor Hidrogen-metan („Hitan“) ar putea mentine motoarele cu combustie in aceasta ecuatie. Cu atat mai mult cu cat actuala retea de alimentare cu gaz a oraselor poate fi folosita concomitent si pentru transportul hidrogenului.
Aceste subiecte, dar si altele, vor fi pe agenda conferintei organizate de revista Tranzit la Cluj-Napoca, pe 1 noiembrie.

Articole similare