Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Cate Marii, atatea palarii…“

Ca urmare a interesului starnit de reprezentantii zonali ai ITM la conferinta Tranzit de la Cluj, la evenimentul desfasurat la Piatra-Neamt am repetat experienta, Petronela Mandrila, inspector sef adjunct in domeniul relatiilor de munca, si Virgil Lapusneanu, inspector sef adjunct in domeniul SSM din cadrul ITM Neamt, acceptand invitatia noastra de a raspunde intrebarilor si nelamuririlor transportatorilor din zona Moldovei. Insa, in locul unor clarificari suplimentare, am fost surprinsi sa constatam ca exista diferente clare intre judete in interpretarea si aplicarea acelorasi legi.
 

Astfel, daca la Cluj soferul putea obtine un extras Revisal chiar si in 24 de ore, cu care sa se prezinte la urmatorul angajator, la Neamt numai fostul angajator poate inainta aceasta solicitare. De asemenea, daca in Bihor se pot plati simbolic, cu 1% din salariu sau chiar cu 1 leu, orele lucrate suplimentar, in judetul Neamt sporul acesta nu poate fi mai mic de 75% din salariu.

Reprezentantii ITM Neamt au participat anul trecut la cele doua campanii de prevenire si control desfasurate la nivel national. Astfel, cea dedicata SSM a avut ca scop principal constientizarea operatorilor de transport, prin organizarea de intalniri intre acestia si inspectorii de munca, dar si prin verificari la sediul angajatorilor, in vreme ce campania privind lucratorii mobili s-a desfasurat sub forma controlului soferilor in trafic, efectuat impreuna cu ISCTR si uneori cu Politia. „Am verificat echipamentele de munca si dotarile masinilor“, a spus inspectorul Virgil Lapusneanu, subliniind: „din cele 64 de controale efectuate anul trecut atat in trafic, cat si la sediul angajatorilor, am constatat 64 de neconformitati si am aplicat diferite sanctiuni, din care 90% au fost avertismente, la care s-au adaugat 2-3 amenzi in valoare totala de 14.500 de lei.“
Si anul acesta continua controlul in trafic, prima etapa desfasurandu-se in perioada mai-iulie si a doua fiind programata in octombrie-noiembrie.
In 2013, la ITM Neamt au fost inregistrate 10 accidente, din care noua ca accidente de munca (cinci cu incapacitate temporara de munca si patru mortale), iar unul in afara muncii. „Angajatorii poarta toata raspunderea acestora, mai ales ca in negocierile dintre sindicate si patronate au castigat de obicei sindicatele, lucratorii obtinand astfel cele mai multe drepturi“, a punctat Virgil Lapusneanu. „Cu toate acestea, in 2014 s-a simtit deja o imbunatatire a activitatii de SSM a operatorilor de transport, pana in prezent nefiind inregistrat niciun eveniment de genul acesta.“

Practica nu coincide cu teoria
Controalele efectuate la sediile angajatorilor urmaresc daca sunt evaluate riscurile pentru soferi, daca in fisa postului exista inscrise atributiile pentru fiecare categorie de personal, daca exista instructiuni proprii si daca se efectueaza periodic controlul medical si psihologic al angajatilor. „Prin fisa postului, lucratorul este obligat sa respecte anumite atributii. Este adevarat ca …

Articole similare