Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cresteri la capitolele eficienta, disponibilitate si siguranta

Fara a avea un model nou de camion de lansat, Mercedes-Benz a anuntat in evenimentul de avanpremiera a IAA imbunatatirile inregistrate in ceea ce priveste consumul de combustibil – alocand eforturi pentru orice procent de reducere a acestuia – si punerea la punct a unor sisteme de siguranta la care munceste de circa doi ani (ABA 4 si Sideguard Assist). De pe 22 septembrie, producatorul german vinde un nou serviciu, Uptime, care promite transportatorilor ca se pot baza pe camionul lor Mercedes-Benz tot timpul, operatiunile de intretinere si reparatii in urma defectiunilor facandu-se rapid, gratie unei comunicari tripartite (camion-centru de service Mercedes-Benz si client) permanente.
 

Serviciul este oferit tuturor posesorilor de camioane noi, care includ in standard platforma de conectivitate FleetBoard, contra unui abonament lunar, a carui valoare va fi anuntata la IAA Hanovra.

Mercedes-Benz Trucks anunta noi reduceri ale consumului de combustibil si ale emisiilor de noxe, gratie numeroaselor imbunatatiri aduse motorului OM 470 cu sase cilindri in linie, disponibil acum si cu 456 CP si un cuplu maxim de 2.200 Nm. Cu o putere specifica de 42,7 CP/l si un cuplu maxim de 260 Nm/l, OM 470 este unul dintre cele mai puternice motoare din categoria lui de marime. Motorizarea de 456 CP se adauga astfel celor de 326 CP, 360 CP, 394 si 428 CP.
In plus, Mercedes PowerShift 3 cu 12 trepte de viteza a fost modificata pentru obtinerea unei eficiente si mai bune, in timp ce strategia de schimb al treptelor de viteza de la sistemul Predictive Powertrain Control (PPC) a fost rafinata si mai mult. Bara de protectie din fata a fost usor modificata pentru cresterea aerodinamicitatii, ceea ce, per total, a redus consumul de combustibil cu pana la 6%. Producatorul german a subliniat ca a facut toate eforturile de a obtine reduceri ale consumului din orice imbunatatire posibila, oricat de mica sau de mare, avand avantajul proiectarii, producerii si asamblarii pe cont propriu a intregului grup motopropulsor, de la motor pana la transmisie si axe.
OM 470 ofera o putere maxima in varianta superioara (456 CP) similara cu cea oferita de OM 471, cu o diferenta de greutate de 150 kg. Astfel, OM 470 e ideal pentru domenii in care sarcina utila e importanta, precum cisterne, autosasiuri si camioane de transport, in timp ce OM 471 se recomanda pentru transporturile pe distante lungi. Noul motor atinge puterea maxima pe o gama larga de turatii (1.450-1.900 rpm), iar cuplul maxim intre 900 si 1.400 rpm asigura o conducere silentioasa, lina si economica.
La acest motor presiunea maxima a crescut de la 900 la 1.160 bar, ceea ce a dus la o presiune de injectie maxima de 2.700 bar. Pentru OM 470 se folosesc duze de injectie cu o capacitate mai mare, camera de combustie are o forma noua (omega), adaptata la conditiile din motorul compact, iar raportul de compresie a crescut cu un bar, pana la 18,5 bar. Toate aceste modificari au contribuit la reducerea consumului de combustibil. Si consumul de AdBlue s-a mai redus, revenind la 5% din consumul de motorina, ca la camioanele Euro 5.
Alte modificari se refera la managementul fluxului de gaze de esapament prin intermediul unei supape pe circuitul EGR, care comanda, in acelasi timp, si turbosuflanta. O alta caracteristica este injectia asimetrica in anumite conditii de incarcare si recirculare a gazelor, cilindrii 1-3 primind mai putin combustibil pana la aproape deloc, iar cei 4-6 primesc mai mult, astfel prevenind situatiile de combustie incompleta. In plus, OM 470 beneficiaza si de o turbosuflanta asimetrica, ce ofera eficienta si precizie sporite, gratie procesului de productie cu tolerante foarte mici. Turbina cu geometrie fixa, ca si la motorul precedent, creste foarte mult durabilitatea, iar eliminarea senzorului EGR si sistemul de control al EGR reduce complexitatea motorului si optimizeaza caracteristicile termodinamice ale acestuia.
Ambele motoare (cel nou de 10,7 l si cel lansat anul trecut, de 12,8 l) includ si alte optimizari: lubrifianti noi cu frictiune redusa (intre 0-30 W si 5-40 W), o transmisie revizuita si un nou PPC.
Finisarea suprafetelor dintilor este foarte precisa, astfel ca s-au redus cu peste 50% pierderile de frictiune. Uzura este diminuata, a crescut timpul de schimb al treptelor intre viteza a sasea si a saptea, iar greutatea a fost redusa.
Toate tipurile de ulei au fost imbunatatite, fiind necesara o cantitate cu 3 l mai mica la fiecare umplere. Intervalul de schimb al uleiului la cutie a ramas insa neschimbat, de pana la maximum 600.000 km.

Cel mai bun camion este cel care ruleaza permanent
Potrivit reprezentantilor Mercedes-Benz, producatorul german este primul care a fructificat datele obtinute prin intermediul portii de conectivitate, care poate transmite in timp real datele colectate de cei circa 400 de senzori de pe camion, prin intermediul sistemului de telematica FleetBoard, catre serverul de service MB. Sunt analizate inclusiv nivelurile fluidelor din camion. Toate aceste date sunt disponibile online, cei mai buni ingineri Mercedes-Benz creand algoritmi care pot analiza si interpreta datele culese oferind recomandari centrului de asistenta a clientilor – Customer Assistance Center (CAC) – din Maastricht (Olanda) cu privire la actiunile care trebuie luate pentru a evita o defectiune mai grava si, implicit, pentru a evita stationarea autovehiculului pentru reparatii.
Uneori alertele vizeaza nereguli care pot fi corectate imediat de soferi – cum ar fi avertizarea unei presiuni scazute in pneuri sau golirea rezervorului de AdBlue – insa acestia, din comoditate, nu intreprind nicio actiune de remediere. Gratie noului sistem, responsabilul de flota este anuntat imediat asupra neregulii si poate solicita soferului sa se opreasca in prima statie de alimentare cu combustibil pentru a umfla anvelopele sau a alimenta cu AdBlue ori ulei.
Alteori martorii din bord pot speria soferii – de exemplu, o reducere a cuplului cu 30%, ajunsa la dispecerat, poate fi urmata de solicitarea unei vizite imediate la service de teama unei defectiuni grave a motorului. Sistemul de diagnosticare online poate arata ca de fapt cauza este doar o colmatare a filtrului de aer de la sistemul de admisie, situatie in care managerul de flota poate dicta soferului mai intai terminarea cursei, daca e vorba de o livrare importanta si nu mai erau multi kilometri pana la destinatie, si abia pe urma prezentarea la un service Mercedes-Benz.
De regula, centrul de asistenta a clientilor din Maastricht este cel care cauta cel mai apropiat service din retea de locul in care camionul termina cursa, tot el verifica si disponibilitatea piesei de schimb necesare si a mecanicilor care pot sa efectueze interventia, dupa care confirma cu managerul de flota programarea. Daca insa clientul are alta preferinta, acesta isi poate alege singur atelierul de service unde efectueaza reparatia. Important este ca timpul alocat reparatiei sa fie cel mai scurt posibil, astfel incat transportatorul sa aiba permanent camionul la dispozitie pentru a-l folosi.
Potrivit testului de anduranta facut de Ferenkoetter, o zi de stationare a unui camion il costa pe un transportator in jur de 125 de euro, ceea ce, multiplicat cu zilele in care camioanele sunt blocate in service, justifica probabil costul serviciului Uptime, care va fi facut public de catre Mercedes-Benz in septembrie la IAA Hanovra.
Potrivit producatorului, pentru inceput serviciul va fi testat de flote pentru 1-2 camioane din flota, urmand sa fie cu siguranta extins la celelalte vehicule, dupa ce se vor constata beneficiile unui astfel de serviciu. Pretul va fi similar indiferent de vechimea camionului, transportatorul avand posibilitatea de a-l comanda numai pentru cele de peste 2-3 ani vechime, daca este de parere ca modelele noi nu prea au probleme de uzura. Serviciul intra in functiune de indata ce se comanda activarea si se poate termina oricand doreste clientul.
Mai mult, Uptime monitorizeaza modul de utilizare a camionului, avand posibilitatea de a proba orice greseala de exploatare, ajutand astfel si la solutionarea disputelor aparute uneori la reparatiile in perioada de garantie.
Serviciul Uptime a fost testat in cadrul unui proiect pilot inceput in 2013 la circa 16 companii din Germania, Polonia, Austria si Marea Britanie. Peste 1.400 de camioane au fost monitorizate permanent, algoritmii care ajuta la diagnosticarea online a problemelor avertizate de Uptime fiind permanent ajustati in functie de istoricul acestor defectiuni.
Platforma de conectivitate care trimite informatiile catre portalul online este montata standard pe noul Actros, fiind practic un router de dimensiuni aproape A5, care va echipa toate camioanele noi Daimler produse din aceasta toamna (Actros, Arocs si Antos). Este posibil si montajul retrofit, insa numai pe modelele noi de Actros, deoarece cele mai vechi au o alta configuratie electronica.
Hardul de conectivitate va comunica in timp real prin Bluetooth, WLAN, 4G, GPS sau interfata USB cu reteaua de infrastructura, cu alte vehicule conectate si cu celelalte entitati implicate in procesul logistic.
Serviciul Uptime va fi oferit atat clientilor care au un contract de service (contra unei sume adiacente), cat si separat, pentru a fi disponibil si firmelor de transport care detin service-uri proprii. In cazul in care e nevoie de depanare, reteaua Service 24h poate efectua orice interventie in 2,5 ore in medie.
Serviciul va incepe sa fie vandut la IAA Hanovra, care debuteaza pe 22 septembrie, fiind disponibil pentru moment in Belgia, Germania, Franta, Marea Britanie, Italia, Olanda, Austria, Polonia, Portugalia, Elvetia, Spania si Republica Ceha, urmand sa se extinda rapid si in alte tari, dupa ce se va pune la punct infrastructura necesara. Fiecare tara care va putea vinde acest serviciu va avea un vorbitor de limba materna la centrul CAC din Maastricht.
Romania va avea disponibil serviciul Uptime din 2018. Intre timp, firmele de transport romanesti care au un birou deschis in alte tari din vestul Europei vor putea cumpara serviciul insa chiar din septembrie 2016.
Cel mai probabil sistemul va fi extins si la vanurile Mercedes-Benz, tot cu ocazia IAA.

Campion la capitolul siguranta
Dorind sa ramana pionier in domeniul sistemelor de securitate, Mercedes-Benz a anuntat prezentarea la IAA Hanovra a sistemelor ABA de generatie a patra si a sistemului de asistenta a soferului la virajele dreapta, oferind informatii cu privire la posibile obstacole fixe sau in miscare aflate in unghiul mort. Sidecollision Assist este gata de a fi oferit la vanzare, dupa teste care au durat mai bine de doi ani.
Ambele sisteme vizeaza categoriile cele mai vulnerabile de participanti la trafic – biciclistii si pietonii – care constituie 8, respectiv 22% din victimele accidentelor mortale produse in Germania.
Lansat acum 10 ani, sistemul de franare de urgenta Active Brake Assist 4 avertizeaza soferul in legatura cu iminenta lovirii unui pieton si incepe simultan procedura de franare partiala. Este primul sistem de franare de urgenta cu o asemenea functie, care ii permite soferului sa evite lovirea pietonului fie prin actionarea franarii de urgenta, fie prin virarea imediata. Sistemul nu se substituie soferului, care ramane cel ce decide oprirea vehiculului, evitarea coliziunii printr-o manevra de viraj, atentionand in acelasi timp pietonul cu claxonul. Cu toate acestea, daca soferul nu franeaza suficient de ferm, ABA 4 aplica automat franarea de urgenta.
ABA 4 dispune de doua sisteme radar de generatie noua, utilizate si de divizia de autoturisme din cadrul grupului: unul care detecteaza vehiculele pana la o distanta de 250 m, pietonii pana la 80 m si motocicletele si mopedele pana la 160 m (unghiul de acoperire fiind de 18O) si unul cu o raza de acoperire mai larga (un unghi de 120O), dar pe o distanta de pana la 70 m, pentru detectarea pietonilor si a masinilor mai greu de observat – de pe partile laterale ale camionului, cum ar fi, de exemplu, un pieton care se indreapta spre banda pe care se deplaseaza camionul, iese de dupa un obstacol chiar in fata camionului sau merge de-a lungul benzii pe care se deplaseaza si camionul. Pietonii pot fi detectati chiar si atunci cand camionul efectueaza un viraj la stanga sau la dreapta. Vorbind de situatii de trafic urban, sistemul functioneaza cand camionul se deplaseaza cu o viteza de pana la 50 km/h. Sistemul de avertizare si actiunea de franare ca reactie la obstacole stationare si in miscare functioneaza insa de la 0 pana la 90 km/h.
Sistemele radar functioneaza si in conditii meteo dificile – ploaie, ninsoare, ceata sau frig – si pe timpul noptii. ABA 4 este oferit ca dotare optionala din decembrie 2016, fiind inclus insa standard in pachetul de siguranta. Pretul ABA 4 este de 5.500 de euro.
Sideguard Assist opereaza in cateva etape: mai intai informeaza soferul vizual (un LED in forma de triunghi apare pe montantul A al cabinei de pe partea dreapta, la nivelul ochilor soferului) in cazul in care in unghiul mort al camionului apare vreun obstacol care se misca, apoi il avertizeaza si sonor (in difuzorul de pe partea de unde vine pericolul) daca vrea sa vireze la dreapta si exista pericolul unei coliziuni. La fel se comporta si in cazul unui obstacol stationar, precum un semafor care ar putea fi agatat de semiremorca la un viraj la dreapta, atunci cand camionul se deplaseaza cu o viteza mai mica de 36 km/h. Pentru obstacolele in miscare, radarele furnizeaza informatii la orice viteza, de la 0 la 90 km/h, sistemele de avertizare sonora intrand in functiune de indata ce soferul semnalizeaza intentia de a vira sau cand trage de volan fara a semnaliza, fiind utile si atunci cand soferul intentioneaza sa schimbe banda de deplasare si pe partea dreapta apare sau se afla deja un alt autovehicul ori biciclist.
Sideguard Assist consta dintr-un sistem radar cu doi senzori, din care unul monitorizeaza zona din fata axei spate a autotractorului de pe dreapta camionului (care acopera intreaga lungime a camionului – pana la 18,75 m, daca e cazul unui autosasiu+remorca – si o latime de 3,75 m). Sistemul poate fi configurat pentru a raspunde unghiului de virare atat al unui autocamion, cat si al unui ansamblu, si recunoaste schimbarea unei semiremorci, adaptandu-se la noile caracteristici in urma unui proces de „auto-invatare”.
Sistemul este disponibil pentru livrare incepand cu decembrie 2016, initial pentru Actros si Antos autotractor si autosasiu 6×2.

Articole similare