Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din cauza comertului cu piese contrafacute, Dacia si Renault au pierdut 4-5 milioane de euro in 2009

Aproximativ 10% din piesele auto Renault si Dacia comercializate in Romania sunt contrafacute, cele mai multe provenind din China si Turcia, dar si din interiorul UE, din Bulgaria, potrivit lui Jean François Martin, director de calitate si servicii Renault Romania.

Printre piesele de schimb cel mai des falsificate sunt sistemele de franare si de directie, filtrele de ulei, dar si partile de caroserie, in special barele de protectie si capotele.
 

Potrivit lui Jean François Martin, anul trecut piesele auto contrafacute comercializate in Romania au produs o paguba de 4-5 milioane de euro in bugetul Dacia-Renault, cifra rezultata prin luarea in calcul a valorii pieselor confiscate si a rulajului producatorilor de piese auto. Reprezentantii Dacia-Renault au declarat ca politistii de frontiera si ANV au capturat in 2009 aproximativ 25.000 de piese Dacia contrafacute, din care 15.000 de seturi de placute de frane, 6.800 de aparatori de noroi si 3.000 de oglinzi retrovizoare, care au fost distruse la inceputul acestui an. Potrivit lui Dorel Fronea, directorul Vamilor Bucuresti, piesele auto contrafacute au reprezentat sub 1% din totalul de 70 de milioane de produse confiscate pe parcursul anului trecut. Nimeni nu stie insa exact cat de mare este piata neagra a pieselor auto contrafacute din Romania. Cu toate acestea, din cele peste 40 de marci auto cu reprezentante la noi in tara, doar Dacia, Renault, Nissan, Opel, Chevrolet, Mercedes-Benz, BMW si Toyota au depus cereri de interventie, in baza carora autoritatile vamale pot retine pana la 10 zile transporturile suspecte, pentru ca acestea sa poata fi inspectate de oficialii marcilor respective. Potrivit Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, pe plan mondial, fiecare producator pierde anual aproximativ 130 de milioane de euro din cauza comertului cu piese contrafacute, paguba mondiala totala ridicandu-se la aproximativ 12 miliarde de euro. OECD mai estimeaza ca 5-10% din piesele auto de pe piata din Europa sunt contrafacute.

De doua ori mai ieftine
Pretul semnificativ mai mic al produselor contrafacute este si motivul pentru care acestea au cautare pe piata din Romania. Chiar daca provenienta dubioasa nu este un mister pentru client, diferenta mare de pret cantareste decisiv. Astfel, in loc sa plateasca 600 de lei pentru o bara de protectie-fata de Logan originala, de exemplu, multi prefera sa cumpere varianta mai ieftina, contrafacuta, la 200 de lei. La pretul foarte mic se adauga insa si riscul pe care-l presupune folosirea unor astfel de piese. Testele efectuate de Renault in cadrul unui laborator independent au aratat ca, la o viteza de 130 km/h, un vehicul echipat cu placute de frana contrafacute are o distanta de franare cu 30 m mai mare decat in cazul utilizarii pieselor de origine. Un set de placute contrafacute se gaseste pe piata la jumatate de pretul celor originale, de 200 de lei. Un alt exemplu il reprezinta filtrele de ulei contrafacute, care scad performantele motorului si reduc durata de viata a masinii. Filtrele de ulei contrafacute pentru Logan au o retentie de patru ori mai mica in comparatie cu cele de origine. Dacia-Renault, impreuna cu Inspectoratul General al Politiei si Autoritatea pentru Protectia Consumatorului, a demarat o campanie prin care se incearca avertizarea si convingerea publicului in legatura cu pericolele utilizarii pieselor de schimb contrafacute.

Articole similare