Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Modern, eficient, ecologic

„Gemenii” PSA Citroën Jumpy/Peugeot Expert (completati, incepand cu aceasta generatie, de Toyota ProAce, care inlocuieste traditionalul partener, Fiat, acesta din urma orientandu-se catre o colaborare noua cu Renault pentru aceasta gama) au fost foarte bine primiti anul acesta de presa de specialitate, fiind la un pas de a castiga trofeul International Van of the Year, adjudecat in final de VW Crafter. Vehiculul produs de PSA Peugeot Citroën a uimit prin simplitatea si functionalitatea conceptului, manevrabilitatea excelenta, confortul si, mai ales, consumul mic de combustibil.
 

Am testat si noi un model Citroën Jumpy cu motor de 115 CP, consumul mediu inregistrat pe aproape 900 km fiind de 7,1 l/100 km, pe drumuri mixte – oras, autostrada, drumuri regionale. Pe drumuri regionale, cu o viteza medie de 55 km/h, consumul a fost chiar 6,5 l/100 km, in conditiile in care producatorul comunica o medie pe parcurs mixt de 5,2 l/100 km!

Lansat in 1995 si produs in aproape 600.000 de unitati, Citroën Jumpy a facut un pas catre o noua generatie dezvoltata impreuna cu Peugeot in cadrul grupului PSA. Cu noua platforma modulara, conceputa pentru a folosi la maximum sinergiile in cadrul grupului, dar si pentru a oferi un numar cat mai mare de versiuni, noua generatie Jumpy ofera o arhitectura optimizata pentru mai multa siguranta, confort si functionalitate.
Noul Jumpy este disponibil in trei lungimi – XS: 4,6 m, M: 4,95 m si XL: 5,3 m – oferind volume utile de la 4,6 la 6,6 m3. Noi am testat modelul „mediu”, L2H1, de 4.959 mm x 1.920 mm (Lxl), cu o inaltime de 1.920 mm (obligatoriu sub 2,00 m, pentru a permite accesul facil in parcari auto subterane) si un ampatament de 3.275 mm.
Greutatea proprie a vehiculului este de 1.550 kg, sarcina utila fiind de 1.000 kg. Iar greutatea totala admisibila este de 2.600 kg, respectiv 4.060 kg, cu remorca (greutatea remorcabila este de maximum 2.500 kg).
Dimensiunile autovehiculului sunt compacte la exterior, oferind la interior o lungime utila de 3.674 mm si o inaltime de incarcare de 1.397 mm. Zona de incarcare este insa destul de clasica, avand usa laterala culisanta numai pe partea dreapta, fara suprafata vitrata, dar cu usi spate batante, in loc de haion.
Jumpy dispune de trei niveluri de echipare, Confort, Club si Business, adaptate tuturor domeniilor de activitate, furgon cu cabina simpla sau cabina dubla, platforma si combi.
Noi am testat un model furgon cu echipare medie, Club, care ofera tot confortul necesar unei activitati de distributie sau curierat, ce presupune multiple urcari/coborari din masina: podea coborata, scaun cu protectie laterala mai redusa, dar cu posibilitati de ajustare pe lungime/inaltime si lombar, ca de altfel si volanul, care poate fi reglabil pe inaltime si adancime. Soferul poate beneficia de o pozitie comoda la volan, scaunul lui avand si cotiera, foarte utila mai ales la drum lung.
Suprafata vitrata mare ofera o vizibilitate foarte buna de jur imprejur, un rol important in acest sens avandu-l si pozitia inalta de condus. Oglinzile retrovizoare sunt mari si au carcase rezistente la lovire, cabina oferind multe compartimente de depozitare, bine pozitionate, la indemana soferului si pasagerilor din dreapta.
Sistemul de navigatie pe tableta cu comanda tactila cu display de 7” (un cost suplimentar de 663 de euro) de pe modelul testat face viata la bord mai usoara, existand si posibilitatea comenzii vocale, ca si in cazul autoturismelor produse de Grupul PSA.
Bancheta dubla pentru pasagerii din fata nu este foarte comod de utilizat de doua persoane, in ciuda faptului ca ambele locuri au tetiere reglabile pe inaltime, insa ofera mult confort soferului, care isi poate depozita pe bancheta diferite obiecte necesare pentru a-l ajuta in munca de zi cu zi: laptop, tableta, scanner, facturi etc. Iar daca, temporar, este nevoie de trei persoane care sa mearga la bordul Jumpy, exista aceasta posibilitate, ceea ce creste flexibilitatea noului model. Sigur, optional se pot comanda suporturi ajustabile pentru tableta, smartphone si clipboard, care permit folosirea facila a cabinei drept birou mobil.
Pentru a face activitatea de distributie si mai facila, tot optional se pot comanda usi laterale culisante hands-free, care permit soferului sa incarce imediat marfa in vehicul, fara a mai fi necesar sa scoata cheile din buzunar, sa lase pachetele undeva jos, sa deschida usa si apoi sa aseze marfurile in duba.
Una dintre echiparile optionale pentru care importatorul a optat in configurarea vehiculului demo de test este Moduwork, care costa doar 312 euro si permite transportul unor bunuri de 4 m lungime, gratie unui „ochi” decupat din peretele care desparte cabina de spatiul destinat incarcaturii. Pentru a-l utiliza se rabateaza scaunul pasagerului inspre peretele despartitor si bunurile lungi (tevi, bare de metal sau scanduri din lemn cu o lungime de pana la 4 m) se incarca prin spate si apoi se imping pana in fata cabinei.

Un motor economic si silentios
Noul Citroën Jumpy este disponibil cu motorizari diesel din familia BlueHDi, de 1,6 l si 2 l, variind de la 95 CP (210 Nm) cu cutie de viteze manuala, la 180 CP (400 Nm) cu o cutie automata EAT6. Aceasta noua generatie de motoare, lansata de Citroën la sfarsitul lui 2013, reduce cu 90% emisiile de NOx si cu pana la 4% pe cele de CO2, datorita unui sistem de evacuare inovator care cuprinde un catalizator si un modul SCR, pozitionat in fata filtrului de particule, acesta din urma fiind foarte eficient.
Modelul propus pentru test de Eurial a fost echipat cu motor BlueHDi de 1,6 l, care dezvolta o putere maxima de 115 CP si un cuplu maxim de 300 Nm la 1.750 rpm. Este cel mai economic motor de la PSA, avand un consum mediu masurat de producator de 5,2 l/100 km. Gratie cuplului ridicat la turatii scazute, vehiculul este silentios, economic si uzeaza putin cutia de viteze manuala cu sase trepte, care nu trebuie actionata foarte des, datorita rezervelor de putere oferite de motor in orice treapta. Schimbul treptelor de viteza se face foarte usor, pozitia schimbatorului este comoda pentru utilizare frecventa, directia asistata oferind soferului posibilitatea de a controla bine autovehiculul, chiar si la virajele luate la viteze mai mari.

Siguranta sporita si in standard, si optional
Chiar daca siguranta a fost totdeauna o caracteristica evidentiata mai ales de marcile germane, PSA si-a echipat noua generatie de utilitare medii cu toate sistemele de securitate obligatorii prin lege, dar si cu altele pe care clientii mai atenti la acest aspect si le-ar dori. Astfel, Jumpy poate dispune de ACC (adaptive cruise control) si limitator de viteza conectat la un „cititor” al semnelor de circulatie (care utilizeaza o camera montata in partea de sus a parbrizului si completeaza datele de la sistemul optional de navigatie; cand camera detecteaza un semn de limitare a vitezei, soferul poate apasa un buton pentru a accepta viteza recomandata si a o folosi ca baza pentru setarile limitatorului de viteza/ cruise controlului), asistentul de banda (LDWS), sistemul care detecteaza gradul de oboseala a soferului in functie de miscarile volanului si incalcarea liniilor de demarcatie fara utilizarea semnalizatorului si de alerta sonora si vizuala in caz de pericol (Driver Attention Alert), sistemul de monitorizare a unghiului mort si Active Safety Brake (ASB), care serveste la reducerea efectelor negative fizice asupra pasagerilor prin franarea in locul soferului, pe baza informatiei primite de la o camera multifunctionala (actiune diferentiata in functie de viteza de deplasare: intre 0 si 30 km/h franeaza pentru prevenirea coliziunilor cu obstacole fixe sau in miscare si pietoni, iar peste 30 km/h reduce viteza inainte de impact).
Ar mai fi de spus ca noul Citroën Jumpy a primit un maximum de 5 stele la testele EuroNCAP.

Jumpy aduce noi oportunitati de dezvoltare importatorului Trust Motors
Citroën Jumpy aduce ca principale noutati o noua platforma (EMP2), un nou vehicul si, asa cum arata reprezentantii importatorului oficial in Romania, Trust Motors, ambitii noi: repozitionarea in „inima“ pietei de profil prin propunerea unor vehicule cu gabarit si prestatii comparabile cu cele ale concurentei, o oferta inedita adaptata pentru mediul urban (trei lungimi si o inaltime) si intrarea pe piata de transport de persoane.
Ca furgon, Jumpy se adreseaza mai ales micilor artizani si firmelor de distributie, iar in varianta Combi/SpaceTourer tinteste in special persoanele sau firmele care transporta persoane, atat in cadru profesional, cat si privat. Pentru a raspunde solicitarilor acestor clienti, importatorul roman a prevazut in dotarea standard aer conditionat, radio si Moduwork, optional existand o gama larga de echipari si accesorii, in functie de preferinte, utilizare si… buget.
Noul Jumpy beneficiaza de garantie de doi ani fara limita de kilometri pentru versiunea fugon/combi si de patru ani sau 100.000 km pentru SpaceTourer.
In 2015, utilitarele au reprezentat 38% din vanzarile Citroën in Romania, iar in primul semestru din 2016 au ajuns chiar la 54%, aspect explicabil prin faptul ca programul Rabla a intarziat, ceea ce a franat vanzarile de autoturisme. Iar prin intrarea cu noul Jumpy pe segmente ca cel al furgoanelor medii sau al transportului de persoane, unde producatorul francez a fost prezent mai putin sau chiar deloc, se intentioneaza cresterea vanzarilor de vehicule comerciale. Mai ales ca piata romaneasca in ansamblu ofera oportunitati in acest sens.
Furgoanele reprezinta 55% din vanzarile de utilitare din Romania, iar restul sunt vehicule ce vor fi carosate ulterior de firme autohtone care respecta recomandarile PSA in domeniu.
Trust Motors este importator oficial in Romania si pentru autoturismele si utilitarele Peugeot, dar fiecare marca are propria divizie comerciala si propria politica de vanzari, iar vanzarile de utilitare sunt comparabile ca volume. In plus, desi exista si dealeri bi-marca, show-room-urile sunt complet separate, iar service-urile sunt comune doar pentru dealerii bi-marca.
Compania are 23 de centre de service in Romania si ofera clientilor contract de service la nivel national, cu optiune de facturare centralizata, precum si finantare. Pentru clientii din Romania pretul/conditiile de achizitie, fiabilitatea si conditiile de garantie si service conteaza cel mai mult in decizia de cumparare, iar reprezentantii Trust Motors promit ca firma este bine pozitionata din aceste puncte de vedere.
Deocamdata importatorul nu are si divizie de vehicule rulate, dar multi dealeri vand si masini second-hand, provenite fie din Romania, fie de pe alte piete. Trust Motors nu ofera nici posibilitate de trade-in in mod centralizat, si aceasta, ca si marcile acceptate, fiind o optiune a fiecarui dealer.

Articole similare